![]() |
scheikunde
Heyhey Ik heb een vraagje over scheikunde. Als je een oplossing van bv. natriumfosfaat als reactieverglijking moet opschrijven moet je hem dan wel kloppent maken aan het begin?
dus 3 natrium omdat fosfaat 3- is? :confused: Alvast dankje welD!! wendy |
huiswerk
|
>> Exacte Vakken
Maar je moet inderdaad eerst de formule van natriumfosfaat kloppend maken, en dat dan oplossen. Hoe wil je dat anders doen? "Voor de pijl" moet toch een bestaande, stabiele stof staan? Dat wordt dat zoiets als: Na3PO4 (s) --> 3 Na+(aq) + PO4 3- (aq) |
Citaat:
|
Natriumfosfaat is een goed oplosbaar zout dus er ontstaat helemaal geen neerslag.
|
Waar zie je dan dat er een neerslag onstaat? Het gaat om het oplossen van het zout, niet om een reactie van twee zouten waarbij een neerslag ontstaat
|
Nee sorry ik heb et niet helemaal goed uitgelegd maar toch dank je wel..
ik ben met een po scheikunde bezig en we moesten ijzer(3)fosfaat maken.. dat is een slecht oplosbaar zout dus heb ik natriumfosfaat (is goed oplosbaar) en ijzerchloride (ook goed oplosbaar) bij elkaar gedaan zodat er een neeslag vormde met de ijzer en fosfaat. dan kon je het filtreren en had je het zout dat je wil hebben.. En dan bedoelde ik eigenlijk of je die natriumfosfaat dan ook goed moest maken, wat dus voor de reactie is en opgelost in water, of dat je alleen ijzer(3)fosfaat goed moet maken wat na de reactie is :) als jullie het verhaal nu nog snappen iig.. voor de reactie na de reactie Na(aq) en po4 (aq) Fe(aq)+Po4(aq)--> Fepo4 Fe(aq) en cl(aq Na (aq) en Cl(aq) Na (aq) en Cl(aq) of 3Na(aq) en Po4(aq) Fe(aq)+Po4(aq)--> Fepo4 Fe(aq) en 3 Cl(aq) 3Cl(aq) en 3Na(aq) 3Cl(aq) en 3Na(aq) Nou weet ik niet welke van deze 2 goed is.. of is dat heel dom :s |
Citaat:
3Na+(aq) + PO43-(aq). Uit de oplosbaarheidstabel in Binas is af te leiden dat ijzer(III)fosfaat niet oplost. Je krijgt dus als neerslagreactie Fe3+(aq) + PO43-(aq) -> FePO4(s). Als je dus 1 mol ijzer(III)chloride met 1 mol natriumfosfaat laat reageren krijg je 1 mol ijzer(III)fosfaat, wat neerslaat, en 3 mol natriumchloride, wat in oplossing blijft. |
oke heel erg bedankt!
|
Citaat:
|
Binas tabel 45 :cool: :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |