![]() |
De fijne kneepjes van het bassen
FB's, schroom je niet dit te verplaatsen naar Muziek als het daar thuis hoort.
Ik ben sinds kort begonnen om mijzelf "de goede bastechniek" aan te leren. Deze dacht ik hier en hier gevonden te hebben. Nu is er mij wat niet duidelijk wat ik hier aan de meer ervaren bassist wil vragen: Waarom wordt het zo hard aangeraden om strict alternate fingering te gebruiken? Ik vind het verdomme veel makkelijker om soms 2x dezelfde vinger te gebruiken, vooral als ik van bijv de A-snaar naar de E-snaar ga. Zou ik hier later spijt van kunnen krijgen; is strict alternate fingering uiteindelijk toch efficiënter? Wat is jullie mening trouwens over deze "efficiëntste bastechniek"? |
Gewoon raggen met je klauwen over die bas, techniek is nergens voor nodig (Y) ;)
|
Met strict alternate fingering haal je meer snelheid en betere accuracy.
Maar er zijn meer dingen om je zorgen over te maken als je jezelf leert spelen :P |
Citaat:
|
je kan ook een plectrum gebruiken
|
Ja kan ook. Maar dat was niet mijn vraag.
|
Citaat:
|
Ja, ik schijn nogal hard met mn duim tegen de hals aan te douwen tijdens het spelen. Erg moeilijk om af te leren...
Speel jij trouwens ook bas Carn? Ik dacht dat jij alleen drumde. |
Ja, of fretten met platte vingers (ipv met de vingertoppen), of een knik in je pols hebben...
offtopic: lol Westervoort, k had ooit een een-les-leerlinge in Velp :P |
Knik in je pols? Nee, ik probeer die hoek zo groot mogelijk te maken, al is dat wel moeilijk als je staat...
Westervoort de gexxste...maar wat heeft dat met Velp te maken? En geef je basles dan? Daar heb ik misschien wel interesse in :) |
Je moet je polsen gewoon recht houden.. Dat is et ;) En Westervoort is in de buurt van Velp :P (voor mij dan) ik heb geen lesgeefervaring, maar kan altijd wel wat bijbrengen :P
|
Polsen recht houden lijkt me nagenoeg onmogelijk, tenzij je je bas onder je kin houd ofzo...
Ik zat te twijfelen om les te nemen op de Jacobiberg, 390 euri voor een jaar, half uur per week. Maar als ik de juiste techniek eenmaal weet, dan kan ik die gaan oefenen en dan ben ik al heel tevreden. Voel je dr wat voor mij wat bij te brengen een keer? |
Gozer, jij bent SanderThomas (tenminste dat zie ik als ik in je fotoboek kijk). Jij hebt me al s eerder geholpen via het forum :)
|
Citaat:
:P |
Citaat:
|
Ik had niet verwacht dat jij het was, je hebt een andere naam, andere leeftijd en een sig waarin staat dat je nieuw bent. Dus ik was verrast ja :)
Goed...ik mail je binnenkort wel een keer ok? |
Is goed (Y)
|
Citaat:
|
snaren aanslaan met 2 vingers is onhandig.
klinkt te hard en je verliest snelheid. gewoon omstebeurt met je vingers spelen OOK als je van snaar wisselt. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik vind het nog steeds erg onlogisch klinken dat je snelheid verliest als je dat doet...het lijkt me juist de snelste manier :s |
van G->D->A->E is dat ook het snelst, en ook het handigst. Overigens kun je ook bij octaven die je snel 2x speelt (denk bijvoorbeeld aan veel funk-basloopjes) imo beter 2x dezelfde vinger gebruiken (dwz wijsvinger lage E, wijsvinger hoge E, middelvinger hoge E)
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb ik eindelijk n antwoord op mn vraag (of iig een antwoord dat ik wil horen). Maar dat van die funk dat klinkt heel onlogisch, tenzij ik je verkeert begrijp. Ik snap wat je bedoelt met die octaven, maar het is toch bijna onmogelijk om zowel de lage als de hoge noot met dezelfde vinger te doen? Zo doe ik het: G|-------------| D|----4-----5-| A|-------------| E|-2-----3----| w-m-w-m w = wijsvinger m = middelvinger En jij zegt dat al deze noten een w of m moeten zijn? |
Citaat:
|
Ik zie dat mn voorbeeld niet heel goed uit de verf is gekomen, maar je snapt me non?
|
Citaat:
http://tinypic.com/hs8jyo.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
dan klinkt het juist voller inderdaad (y) . |
Citaat:
|
Citaat:
Maar oke. Wat ik zou doen is de eerste jaren alleen maar zo spelen. Dus echt om en om. Als er dat eenmaal in zit is dat zo makkelijk en fijner volgens mij. Maar zoals bij zo veel dingen, als je het op een andere manier fijner vind vooral op die andere manier doen. |
Dat zijn de dingen die ik wil horen :)
Dan hoef ik niets te veranderen aan mn speelstijl. |
Ik heb nooit les gehad ofzo, dus hecht niet teveel waarde aan mijn bas woorden.
|
Ok, maar je vind wel dat je efficient speelt?
|
Jawel, wel redelijk denk ik. 't Is alleen dat ik geen ritme gevoel heb. Ach ja.
|
Vaak zijn de noten beter te onderscheiden als je steeds om en om speelt. Maar ik doe het meestal ook gewoon op gevoel.
|
Citaat:
|
Gelukkig maar dat ik dan niet in een band zit. (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
r-m-w of w-m-r |
Citaat:
en als et er meer op een rij zijn gewoon w-m-w-m-w-m evt met accenten. |
Citaat:
|
Citaat:
Speel je met de binnenkant van je duim? (dus tegen de richting in) of met de nagel? ow enne heb je et nu over gitaarspelen? Of bass je ook? |
Citaat:
|
Ik heb nog nooit een duim of een ringvinger gebruikt :) (van mn aanslaghand that is)
|
Citaat:
|
Duim hoef je nooit te gebruiken om aan te slaan, tenzij je bepaalde reggae dingen doet, dan kan het goed klinken, of als je slapt. Verder is de duim een anker.
|
Citaat:
Maar inderderdaad, bijvoorbeeld als je met een ongetrainde duim speelt, dan speel je vaak al automatisch 'losser' dus kan dat 'problemen' opleveren. Ik hou daarintegen wel van wat natuurlijke dynamiek en swing in mijn spel. |
Wardt, hoe lang speel jij nou eigenlijk al? Je klinkt alsof ik nog wat van je kan leren...
|
Citaat:
Iets meer dan 3 jaar gitaar, iets meer dan 2 jaar bass, iets van 3 jaar piano, dat laaste is wat minder serieus. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26. |