![]() |
Kan dit zomaar?
Afgelopen week hadden we toetsweek, waarbij ook een toets literatuur. Aangezien er in het verleden nogal vaak fraude werd gepleegd bij dit vak (toetsen jatten etc.) heeft de school nu iets nieuws bedacht: Digitale toetsing.
Dit houdt in dat je met z'n allen in de mediatheek gaat zitten waarna je vervolgens de toets gaat maken. Tot hier gaat alles goed, maar nu komt het: Om precies half 11 zat iedereen klaar voor de toets, nadat iedereen het programma op had gestart bleek dat het wachtwoord het NIET deed. Commotie alom.. Even later vulde iemand anders het wachtwoord nog een keer in, en nu deed hij het wel. Toen bleek dat de helft van de mensen maar in de lijst stond om de toets te kunnen maken. Opdracht van de lerares: iedereen die in de lijst staat toets gaan maken de rest heeft pech. Ik hoorde ook bij die mensen die een toets moest maken en ben toen begonnen met de toets. Op het moment dat ik begon met mijn toets zat de andere helft nog druk met elkaar te praten over wat dit nu weer voor iets raars was. Hierdoor was een goede concentratie niet echt mogelijk. Nadat ik in de eerste 10 vragen een paar had overgeslagen (vorig jaar kon je altijd terugbladeren), bleek dat dit nu niet meer kon! Ook bleek er opeens een tijdslimiet per vraag ingevoerd te zijn. Dit alles was ons NOOIT verteld. Hierdoor waren er veel mensen die al in de eerste 10 vragen fouten hadden gemaakt. Na 10 min. kwam de oplossing voor de andere helft van de klas die de toets niet digitaal kon maken: Maak hem maar op papier. Hierop reageerden de 'digitale' mensen nogal verontwaardigd, want de mensen op papier hadden immers geen tijdslimiet en konden gewoon terugkijken! Maar volgens de leraar sloeg dit nergens op en moesten wij hem gewoon op de computer afmaken. Nu willen wij dus als klas hier een brief over sturen naar de directie, de redenen zijn als volgt: - vertraging van 10 min. waardoor er sprake was van concentratieverlies - oneerlijkheid; mensen op papier konden terugkijken en hadden geen tijdslimiet. - extra rumoerigheid, waardoor de concentratie ook nog eens verminderd werd. - en tot slot nog het feit dat ons NOOIT verteld was dat er een tijdslimiet op de digitale toets per vraag zat en men ook niet terug kon bladeren. Het gevolg hiervan was ook dat iedereen een onvoldoende had (die hem digitaal had gemaakt) Onze eis: een 'gratis' herkansing, in te vullen op een jou passend tijdstip. Wat denken jullie ervan? Kan onze school dit zomaar maken? En is de eis die wij stellen redelijk? |
Ik denk het niet, jullie school moet iedereen gelijk behandelen, en dus ook gelijk toetsen (op de dyslectici en andere uitzonderingen na dan). Als het geen middeleeuwse tuchtschool is geven ze jullie vast wel een herkansing, wel zo redelijk.
|
Citaat:
Haar antwoord: Ik hou er wel rekening mee bij de normering.. :confused: |
Sja, dan zou ik het gewoon afwachten. Als het alsnog oneerlijk uitpakt kun je dan protesteren.
|
Citaat:
verder is je eis heel redelijk en zit de school gewoon fout |
De onderwijsraad lijkt me verplicht om je eis tot een gratis herkansing toe te wijzen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt en duidelijk is dat:
- de toetswijze niet deugelijk was. - Er concentratieverlies optrad. - Er geen sprake is van eerlijke tentaminering Het tijdstip zal echter wel door de school zelf bepaald worden. Ze kunnen moeilijk voor iedereen een aparte tijd vrijmaken. |
Hoezo op jullie passend tijdstip? Dat vind ik echt nergens op slaan. Het beste is denk ik dat iedereen de toets opnieuw maakt.
|
De school zit fout. Het is niet eerlijk, dit zou net zoiets zijn als tegen de ene helft zeggen dat ze na een hafl uur moeten stoppen met de toets, en tegen de andere helft zeggen dat ze door moeten gaan. Het eerlijkste is denk ik als iedereen de toets opnieuw maakt, en de eerste toets (die dus fout ging) word vergeten.
|
Citaat:
|
Naar de directie gaan. De toets is niet eerlijk afgelegd en daarvoor hebben jullie alle redenen!
|
Brief!
|
Citaat:
|
Ik vind inderdaad niet dat ze dit zomaar kunnen maken. Een brief lijkt me een goed idee. Pas wel op dat je niet met z'n allen boos bij iemand gaat klagen. Je moet dit wel een beetje professionneel aanpakken, want als iedereen boos gaat lopen doen en ze geven jullie je zin, dan zullen velen jullie volgen. ;) Daarom is het belangrijk om het op een deugdelijke manier te doen. Trouwens, hebben jullie geen leerlingenraad? Resonansgroep? MR? Als je het in veel van zulke groepen ter sprake brengt, kan men er niet meer om heen.
Succes! (y) |
Er moet 1 iemand naar de rector die het goed kan uitleggen. Althans zo deden wij dat altijd.
|
Leerlingenraad hebben we op dit moment nog niet.. En in de MR zitten wel een paar leerlingen van onze klas, maar voor de rest hebben we niet zo goede ervaringen met de ouders uit deze raad..
Maar de brief is al gemaakt en moet alleen nog ondertekent worden. O ja, wat vinden jullie: de brief opsturen of gewoon bij afdelingsdirecteur afgeven? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor een gedeelte kan je de problemen die jullie met de toets hadden toeschrijven aan overmacht. In principe is het aan de leerkracht om te bepalen hoe hij/zij met die overmacht omgaat.
Jullie voorstel (brief, ontvangstbevestiging, onmiddellijk naar de directie stappen) vind ik geen goed voorstel. Natuurlijk kan het werken, maar als de leerkracht vind dat jullie hem passeren en als een oen afschilderen bij de directie, kan dat heel gemakkelijk in jullie nadeel spelen. Door de toets wat moeilijker op te stellen, of door strenger te verbeteren. Wat je beter kan doen: even een afspraak maken met iemand van de directie, de leerkracht in kwestie en jullie klasverantwoordelijke. Leg op die manier alles nog eens rustig op tafel, en er zal haast zeker een compromis uit de bus komen waar iedereen zich in kan vinden. |
Trouwens het is toch gewoon duidelijk dat deze toets niet eerlijk is afgenomen?
Ik weet niet hoe moeilijk jullie rector is, maar daar hoef je toch geen aangetekende brief a 7 euro voor te versturen? Stap gewoon eens langs bijde rector en waarschijnlijk is hij/zij het gelijk met je eens. |
Morgen ga ik gelijk met nog een paar anderen langs de rector.. Ben benieuwd wat hier verder uitkomt..
|
Bij ons doet de rector daar niet aan, je moet een brief schrijven naar de examencommissie met daarin de gebeurtenis en wat er mee gedaan is (jullie moesten de toets wel maken, concentratieverlies, tijdslimiet etc) vervolgens moet je ook een benadering van de docent op het voorval en dan doet de examencom. een bindende uitspraak.
En een brief schrijven is zo gedaan, wij schrijven om alles brieven naar de examencommissie ;). |
Citaat:
|
Citaat:
|
ok, je schrijft dus een aantal brieven (of gewoon dezelfde) aan de directie/schoolleiding, evt. kernteam?, leerlingenraad, ouderraad? en dan heb je dr denk ik wel genoeg.
en dan dus wel een nette brief en door iedereen laten ondertekenen en door 1 persoon laten afgeven. |
Hmm.. We mogen hem waarschijnlijk nu overdoen. Voorwaarde is alleen wel dat de toets nog wel steeds digitaal zal zijn en je dus geen mogelijkheid hebt om terug te kijken.
Ben ik het eigenlijk niet mee eens, maargoed.. :o |
Terecht. Wat verschrikkelijk kansloos. Een foutje moet je achteraf kunnen verbeteren.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.