Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   der untergang einer frau (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1308916)

gezweetwel 25-11-2005 19:24

der untergang einer frau

Der Untergang staat niet bij de oorlogsfilms, schat.
Hij leidde haar, breide haar in gevlochten twijfel,
bond ‘r samen. Ze liepen langs de langspeelfilms,
ze hield het kort. Dat men Vera Draak hier niet had.

Ik stond er stil. Wel zes kaartjes. Ze gleden ganz
gut in mijn zak. Abortussen, zoet. Hij vervolgde,
Unforgiven, Untouchables. Ik wachtte. Ga dan.
Maar hoedzaam hing hij aan haar en huurde Antz.

Vogelvrij 26-11-2005 10:12

Aan de ene kant kan ik er eigenlijk helemaal niets mee...

Aan de andere kant... Ik vind het zo leuk hoe jij met woorden omgaat. De woorden kloppen, voor mijn gevoel, ze zijn zo weloverdacht. En qua inhoud lijkt het ook allemaal bij elkaar te horen, maar toch begrijp ik die niet echt:o

gezweetwel 26-11-2005 13:31

Citaat:

Vogelvrij schreef op 26-11-2005 @ 11:12 :
En qua inhoud lijkt het ook allemaal bij elkaar te horen, maar toch begrijp ik die niet echt:o
Mja, het is als buitenstaander een beetje puzzelen :) Het gaat over een koppel van middelbare leeftijd dat ik zag in de videotheek. Ik vond ze al meteen niet aardig, want hoorde de vrouw nogal kleinerend praten tegen haar zoon (ze was aan het bellen). De man had een film op het oog, nl Der Untergang en was aan het zoeken bij de speelfilms. De vrouw suggereerde dat het weleens bij de Oorlogsfilms kon staan, maar de man bleef koppig volhouden dat het daar niet zou staan, want (stel je voor), "het ging over de laatste dagen van Hitler". Ondertussen sloop ik naar de Oorlogsfilms en haalde de kaartjes weg bij Der Untergang (die je nodig hebt als je 'm wil lenen). Echter, toen de man die film niet vond, heeft hij nooit nog maar de moeite genomen om te gaan kijken. Uit pure koppigheid dat hij zijn vrouw zou moeten gelijk geven.
Volgens mij was het ook zo'n Nieuw-Samengesteld-Gezin, want ze hielden elkaars hand vast en noemden elkaar 'schatje' enzo.

O ja, de vrouw ging ook op een bepaald moment aan de balie vragen of ze soms de film "Vera Drake" niet hadden, want ze had er blijkbaar over gelezen in één of ander pseudo-intellectueel blaadje, en sprak het oer-Nederlands uit, inclusief "Draak".

Daar gaat het gedicht dus over ;)

Vogelvrij 26-11-2005 14:36

Ah, zat ik toch best een eind in de richting...

Alleen die kaartjes kon ik totaal niet plaatsen, maar weet nu hoe dat komt: bij ons heb je geen kaartjes nodig. Tenminste, bij de videotheek waar ik heeeeel af en toe kom niet, voor zover ik weet:P

Flower_4_u 26-11-2005 18:16

Ik vind 'm supersuper!
later zeker meer uitleg, nu toneel gaan kijken!

Poepkind 26-11-2005 22:15

ik vind um vet, en met de uitleg erbij is hij helemaal melig. dat gedeelte met die kaartjes snapte ik namelijk niet

Lalala1111 27-11-2005 11:07

Oooo dit is echt gaaf :) Ik vond alleen die korte zinnetjes en al die puntjes een beetje irritant, maar dat heeft ook wel weer een bepaalde functie.

In één videotheek hier in de buurt is er ook zo'n kaartjessysteem, dus ik had sowieso wel door dat het over een videotheek ging. Maar de uitleg over het stel en dan je verwoording.. :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.