![]() |
gezoem laptop
Ik heb vorig jaar ongeveer een laptop gekocht. Een Acer Travelmate 2100.
Ik ben er heel tevreden over, alleen maakt hij veel lawaai. Via een vriend van mij hoorde ik dat daar oplossingen voor zijn. Ik heb al een beetje opgezocht op internet, maar vond niet echt iets daarover. dus nu is mijn vraag: wat kan ik doen aan het gezoem van mijn laptop? |
http://www.diefer.de/speedswitchxp/
een voorwaarde is dat het een intel based systeem is met speedstep support |
Ok, dat heb ik gedownload, maar het lawaai blijft.
Ik heb misschien iets verkeerds gedaan? :) Voor alle duidelijkheid: ik ken echt bijna niets van computers... |
Ja, verkeerde gebruiker. plz replace user and reboot.
Wat voor een gezoem? Waar komt die herrie vandaan? |
Als ik niet veel programma's heb openstaan, dan is hij rustig en zoemt hij. Maar als er veel programma's openstaan, dan begint hij redelijk hard te blazen.
Niets abnormaals dus, maar ik zit veel achter de computer, dus dan kan het na een tijdje wel lastig worden. |
Eh, als er veel programma's openstaan begint-ie te blazen. check het tabblad performance van de task manager en kijk of dat blazen correspondeert met je cpu belasting.
Zo niet, kijk of je fysieke geheugen vol zit, want misschien gebruikt dat ding wel virtueel geheugen, en dan zou je dus de harddisk horen. |
Blazen correspondeert met verhitting van de cpu die onstaat door cpu belasting. Logisch is dus dat je met behulp van speedstep de cpu snelheid omlaag kan halen en zo zorgt voor een koelere cpu (met als nadelig gevolg dat de snelheid ook iets inzakt, afhankelijk van de instelling).
Mijn persoonlijke ervaring is dat in 'max battery' of 'dynamic switching' mode het gezoem een stuk minder voorkomt. Om dit uit te proberen moet je rechts onder in de taakbalk het icoon van speedswitch xp zoeken en naar het configuratiemenu gaan. Ik gebruik het zelf alleen als ik toch alleen maar wat tekstverwerking doe of mn notebook buitenshuis gebruik, dan heb je toch geen volledige cpu-snelheid nodig. |
Daar zit een Celeron Northwood 2.8GHz proc. in, en die worden gewoon warm. Een desktop processor hoort niet in een laptop. Dus: p-e-c-h. :p
|
Ook geen speedstep dus, idd pech..
|
sommige BIOS'sen hebben een optie voor halve kloksnelheid. Merk je nauwelijks bij kantoorwerk.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33. |