Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [wis] vergelijking (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1309757)

_superboer_ 27-11-2005 13:58

[wis] vergelijking
 
Ik was bezig met opdrachten uit het boekje "De gulden snede" uit de zebra reeks, en kwam uiteindelijk op een volgende vergelijking:

f3 + 2f2 – 1 = 0

Nu beweren zij: f = -1, f = - phi en f = 1/phi

Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

Global1 27-11-2005 15:30

f=-1 is makkeljk te zien.

dus (f3 + 2f2 – 1)/(f+1) = x2+x-1
(maak gebruik van staartdeelmethodenu

deze vergelijking kan je met abc formule oplossen.

mathfreak 27-11-2005 17:35

Citaat:

Global1 schreef op 27-11-2005 @ 16:30 :
f=-1 is makkeljk te zien.

dus (f3 + 2f2 – 1)/(f+1) = f2+f-1
(maak gebruik van staartdeelmethode)

deze vergelijking kan je met abc formule oplossen.

f²+f-1=0 geeft dan: f=(-1-sqrt(1+4))/2=(-1-sqrt(5)/2=-(1+sqrt(5)/2=-fi of f=(-1+sqrt(1+4))/2=(-1+sqrt(5)/2=-1/2+1/2*sqrt(5).
Omdat f=-fi een oplossing is van f²+f-1=0 is f+fi een factor van f²+f-1, dus f²+f-1=(f+fi)(f+a)=f²+(a+fi)f+a*fi, dus a+fi=1, dus a=1-fi en a*fi=-1, dus a=-1/fi, dus 1-fi=-1/fi, dus 1/fi=-(1-fi)=fi-1=1/2+1/2*sqrt(5)-1=-1/2+1/2*sqrt(5). We zien dus dat -1, -fi en 1/fi de oplossingen zijn van f3+2*f²–1=0.

_superboer_ 27-11-2005 17:46

Citaat:

Global1 schreef op 27-11-2005 @ 16:30 :
f=-1 is makkeljk te zien.

dus (f3 + 2f2 – 1)/(f+1) = x2+x-1
(maak gebruik van staartdeelmethodenu

deze vergelijking kan je met abc formule oplossen.

Zou je dit iets beter kunnen uitleggen? Wij hebben zoiets tot in 6 vwo nog niet gehad :(

mathfreak 27-11-2005 19:20

Citaat:

_superboer_ schreef op 27-11-2005 @ 18:46 :
Zou je dit iets beter kunnen uitleggen? Wij hebben zoiets tot in 6 vwo nog niet gehad :(
Omdat f=-1 een oplossing is van f3+2*f²–1=0 is f+1 een factor van f3+2*f²–1, dus (f3+2*f²–1)/(f+1)=f²+a*f+b, dus f3+2*f²–1=(f+1)(f²+a*f+b)
=f3+(a+1)f²+(a+b)f+b, dus a+1=2, dus a=1 en a+b=0, dus b=-a=-1. We krijgen dus de ontbinding f3+2*f²–1=(f+1)(f²+f+-1)=0, dus f+1=0 of f²+f+-1=0, dus f=-1 of f=(-1-sqrt(1+4))/2=(-1-sqrt(5)/2=-(1+sqrt(5)/2=-fi of f=(-1+sqrt(1+4))/2=(-1+sqrt(5)/2=-1/2+1/2*sqrt(5)=1/fi.

professor2 27-11-2005 22:42

Citaat:

_superboer_ schreef op 27-11-2005 @ 18:46 :
Zou je dit iets beter kunnen uitleggen? Wij hebben zoiets tot in 6 vwo nog niet gehad :(
niet ?
ik heb staartdelingen wel gehad alhoewel er nooit over getoetst is

blablalou 28-11-2005 12:58

hallo _..._,

waarom niet zo...

schrijf dat ding uit 'zebra' als x^3 + 2X^2 - 1 = 0 waarvan x = -1 een wortel is. methode: trial and error of grafisch...
dan
1. deel het ding delen door (x+1) is een vaardigheid die je zou moeten beheersen....
2. gaat x^2 -keer...
3. trek (x+1)*x^2 af
4. deel de rest weer door (x+1)....
5. etc

... de manier die G...1 waarschijnlijk bedoelt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.