![]() |
voordelen/nadelen gymnasium!
eymensen! ik wil ff wat vragen...
wat vinden jullie van het gym? ik moet halverwege dit jaar kiezu wat ik wil doen en ik weet t egt niejt... dus tja, daz moeilijk... kunnen jullie me PLEASE je mening geven over deze richting? dank... (k)feetju(k) |
Tja...het is wel een lastige vraag aangezien ik mezelf afvraag of ik opnieuw gymnasium was gaan doen als ik had mogen kiezen. Maar goed, de voor- en nadelen van het gym. Een enorm voordeel is natuurlijk dat je door de twee klassieke talen te leren waarschijnlijk minder moeite hebt met andere talen zoals Frans en dat je ook meer woorden uit het Nederlands herkent. Je krijgt daarbij goed grammatica onderwijs omdat dit essentieel is om de talen te beheersen en een beetje extra grammatica zou in mijn ogen niet zo heel veel kwaad kunnen op de tegenwoordige middelbare school. Een ander punt is de algemene ontwikkeling, die je best wel flink op doet. Als laatste zou ik zeggen dat de verhalen leuk zijn om te kennen, lang niet allemaal en dat kan je in principe ook lezen zonder gymnasiale opleiding.
Nadelen...het moet je wel liggen. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste punt. In de 5e vond ik het eigenlijk helemaal niet meer leuk en hoefde het niet meer zo nodig van mij, ik vond de verhalen niet echt boeiend en het eeuwige vertalen en al die tijden leren kwamen me behoorlijk mijn strot uit. Ik denk dat het bij mij in de bovenbouw fout is gegaan wat betreft interesse, in de onderbouw vond ik het nog wel leuk eigenlijk. Als ik jou was zou ik het gewoon kiezen (als je denkt dat je het aankan) en als het je niet meer leuk vindt laat je het gewoon vallen. Succes met kiezen :) |
Ik neem aan dat je je nog aan het begin van je middelbare schoolcarriere bevindt, dus moet je nu voornamelijk kiezen of je de komende twee jaar VWO wilt gaan doen of VWO met grieks en latijn (en wat minder nederlands en engels). Je keuze hangt misschien van een paar dingen af:
- het lijkt je leuk wat meer over de Romeinen en de Grieken en hun taal te weten te komen - je kunt goed leren (je zult ongetwijfeld gemiddeld een 7,5-8 moeten staan om toegelaten te worden) en wilt wel wat uitdaging hebben - je vindt talen niet helemaal een ramp ;) - je trekt je niets aan van andere mensen die je een nerd vinden - je vindt het geen probleem om een paar uur per week langer op school te zitten dan je collega's op het VWO en dat je iets meer huiswerk hebt. Je hoeft niet per se een talenknobbel te hebben voor het gymnasium, je hebt erg weinig aan een "taalgevoel". Zowel grieks en latijn zitten juist best wel logisch in elkaar. Er zijn evenveel alfa's als beta's op het gymnasium, dat zegt vast wel genoeg. Wat ik me van de onderbouw herinner, is dat ik erg veel plezier gehad met latijn en grieks. Ik kan me niet herinneren dat ik zwaar onder mijn rooster en mijn huiswerk gebukt ging en dat ik snakte naar vakanties. Als je naar het gymnasium gaat, zijn er genoeg stopmomenten als je je bedenkt en toch gewoon VWO wilt doen. Je kunt waarschijnlijk in het eerste jaar tot de kerstvakantie nog wel switchen naar het VWO, je kunt ermee stoppen na het 1e jaar. (ik weet niet hoe het op exclusieve gymnasia gaat, ik zat maar op een gewone, algemene school ;) ) Ik zou zeggen, probeer het gewoon, blijkt het helemaal niets voor jou te zijn, dan stop je er gewoon mee en ga je verder op het VWO. Wat heb je te verliezen? |
nadeel:
je leert (minstens) één dode en vrij nutteloze taal voordeel: je wordt slimmer ingeschat dan iemand die atheneum doet door mensen die niet doorhebben dat grieks en latijn nergens voor nodig zijn |
Citaat:
Dat zou ik dus even navragen. ;) Verder sluit ik me helemaal bij Belgarath aan. Ik kan je het gymnasium absoluut aanraden. |
Citaat:
Ik zou het gewoon proberen als het je leuk lijkt. Je kunt altijd nog weer overstappen naar het atheneum als het niet bevalt, andersom niet. |
Ik heb gymnasium gedaan en als ik opnieuw moest kiezen zou ik het weer doen.
In tegenstelling tot veel mensen denken, Grieks en Latijn hebben zo hun doelen. Ze leren je namelijk op een andere manier kijken. De talen zijn namelijk zo anders dan de talen die wij kennen, je hebt er per definitie geen taalgevoel voor, al kan dat zich wel ontwikkelen. Het is gewoon ontzettend interessant om te zien hoe de mensen in die perioden leefden en dachten en het beste kun je dat doen door de originele Griekse of Latijnse tekst te begrijpen. Je leert er buiten een bepaald kader kijken, wat je op het Atheneum mijns inziens veel minder hebt en wat zeker zo zijn voordelen heeft voor je latere leven. (y) En je leert Nederlands (y), omdat je geen tekst kunt vertalen zonder een fatsoenlijke grammaticale beheersing van ten eerste het Nederlands waar je in schrijft. Misschien wel handig voor je ;) |
Qua voor en nadelen over het gymnasium ben ik het eens met de mensen boven me :)
En ik zit nu in de 3e, en tot nu toe vind ik het nog leuk :p Maar je kunt het altijd proberen toch? |
Eigenlijk maakt het weinig uit. Ik denk dat ik me meer verveeld zou hebben op een atheneum.
|
Misschien kun je kiezen voor een school waar ze zowel VWO als gymnasium aanbieden. Dat heb ik zelf ook gedaan (uiteindelijk wel een gymnasiumdiploma, eindexamen Latijn) en dan heb je dus altijd overstapmogelijkheden zonder dat je direct van school moet veranderen.
Verder over gymnasium op zich - ik vond Latijn altijd een heel leuk vak, vrij zwaar, maar de verhalen zijn leuk en vertalen is net puzzelen - Grieks vond ik niet leuk, maar dat kwam meer door mijn motivatie dan door het vak zelf. - Je leert echt makkelijker talen als Frans / kunt Spaans al bijna lezen. - Grotere algemene ontwikkeling. |
Als ik nu zou mogen kiezen zal ik denk wel gymnasium hebben gedaan. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, engels, frans en duits kosten me heel veel moeite en atheneum op zich gaat ook niet supermakkelijk. Maar toch, het lijkt me wel leuk om die talen te kunnen.
|
een groot voordeel in de tweede is bovendien:
leraren willen op Atheneum twee vaak snel sos geven zodat leerlingen het meer gaan leren, terwijl ze er van uitgaan dat gymnasiasten al genoeg uren maken met twee extra talen. leraren controleren op gymnasium minder snel huiswerk omdat ook zei er van uitgaan dat Gymnasiasten braaf zijn, en hell, ik heb een broer die mavo doet dus ik leef buiten het gymnasium ook in cafés en merk dus echt dat gymnasiasten braaf zijn. je wordt zo goed als nooit ergens van verdacht, let wel, de eerste 2 jaar kom je met dit soort kleinigheden uit de voeten, maar zodra je de tweede fase ingaat ( deze word in 2008 waarschijnlijk toch afgeschaft) moet je weldegelijk gaan werken, men verwacht namelijk dat je zelfstandig "werkt". sculy, om maar een paar argumenten uit luiheid te noemen, moet nog anderhalf jaar en dan is hij klaar in Sittard |
in het algemeen ligt op een categoraal gymnasium het niveau sowieso hoger dus ook nederlands wiskunde etc :)
|
Citaat:
|
Nog een nadeel hoewel niet direct
Als je in de tweede fase zit dus vanaf leerjaar 4 , ruil je een klassieke taal als het ware in voor een ander vak. Ik heb bijvoorbeeld NT ( is een profiel met een aantal vakken is niet zo belangrijk) met biologie 12 en economie1. Als ik gymnasium had gedaan had ik er latijn bij kunnen doen , maar dat mag niet omdat je dan te veel uren hebt. Ik had dus 1 van die 2 vakken moeten laten vallen, terwijl je aan biologie of economie veel meer aan hebt. Ook kosten latijn en grieks veel meer tijd dan een ander willekeurig schoolvak. Je zult dus meer tijd aan je huiswerk moeten besteden en/of minder aan de andere vakken. Als je keuze is atheneum of gymnasium (als er een VWO+ is bij jou dan zou ik dat zeker gaan doen) doe dan atheneum. Is de keuze gymnasium of havo-vwo doe dan gymnasium. Dan kan je altijd na de 2de leerjaar nog atheneum gaan doen. Waarom geen havo-vwo: 1. Omdat je waarschijnlijk nog nooit huiswerk heb gedaan ( of bijna nooit) , bij havo-vwo is het vrij makkelijk waardoor je er pas vrij laat achter komt. Bij gymnasium leer je lesje iets eerder. 2. Er zitten anderen mensen op havo-vwo dan op gymnasium. Ik denk dat je beter op de plaats voelt op de mensen op het gymnasium dan de mensen op het havo-vwo. De mensen op het gymnasium zullen je niet zo snel voor nerd uitmaken als je hoge cijfers haalt en hebben andere soort gesprekken. ( niet dat ik neerkijk op havo-vwo'ers). Ik heb zelf ook een jaar gym. gedaan en toen havo-vwo ( wilde geen latijn meer en zeker geen grieks (dyslexie)). Het jaar met havo-vwo was vreselijk. Veels veel lawaai in de klas, je werd redelijk snel een studie gevonden , voetballen in de gang, elkaars jassen onderspugen :| . |
Citaat:
Ja dat klopt wel een beetje. Althans het eerst jaar, de eisen zijn hoger zeker voor latijn. (als ik het vergeleek met andere mensen op een ander gymnasium waar ook havo-vwo was) Maar ik denk dat in de tweede fase het verschil zo goed als vervalt. Ik zat toen uiteraard op een alleenstaand gymnasium. |
Citaat:
|
Is er uberhaupt niveau verschil tussen ath en gym als je niet kijkt naar grieks en latijn maar naar bijvoorbeeld scheikunde of ak?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zonder de bovenstaande posts te lezen even mijn bijdrage (dus sorry als dingen al genoemd zijn).
Van een klassieke taal leer je net even wat meer van jezelf te vergen, imo. Het zijn lastige talen (Latijn en oud-Grieks) en imo heel ander soort vakken dan de andere vakken op de middelbare school. Bovendien is oud-Grieks leuk :) Daarbij komt vaak een Romereis voor de gymnasiasten+'het staat wel leuk op je diploma'. En je moet toch je vrije deel opvullen, dus waarom geen Grieks(/Latijn)? :) Nadelen: deze vakken worden vaak als moeilijk ervaren, dus als je 't niet ziet zitten, dan niet doen, lig je jezelf alleen maar dwars. |
Citaat:
laller ik had 5 keuze vakken nu 4 omda tik er 1 heb laten vallen dat is geen nadeel van een gymnasium maar gewoon een niet flexibele school |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mensen op onze school vinden dat ik al een uitgebreid pakket heb met mijn 4880 sl. In principe mag je niet boven de 4800 sl bij onze school. Maar in de meeste gevallen lukt het je wel als je het met de decaan overlegt. Opzich is NT met latijn bio12 en ec1 een optie maar dan heb je waarschijnlijk 1 van de zwaarste pakketen an de school.( als het al roostertechnisch kan en je er toestemming voor krijgt) |
Citaat:
Citaat:
En inderdaad rotte appels heb je overal :( |
Ik zit nu op het gymnasium en ik vind het nog onwijs gaaf! Ik heb profiel N&G met Latijn (ik heb Grieks laten vallen) . Ik ben opzich helemaal niet slecht in talen, maar Latijn en Griek is niet zo heel erg moeilijk (vind ik). Ik zou het dus gerust weer opnieuw kiezen. Je hebt natuurlijk wel wat meer uren en je moet heel wat uitgelach van VWO'ers aanhoren, maar daar moet je maar niet naar luisteren ;)
Ik zou gewoon kiezen wat jou nu leuk lijkt. Je kan er altijd nog mee stoppen als je er aan begint. Veel succes met je keuze! |
Overigens is het ook niet zo gek dat een gymnasiumschool (laat ik het zo noemen) hoger scoort. Er gaan kinderen naartoe die sowieso al helemaal voor het vwo gaan en de twijfelgevallen gaan eerder naar een vmbo/havo/vwo of havo/vwo school.
|
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.
Maarja, dat is slechts de buitenkan. En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...). :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: Ik ben blij dat ik het gymnasium heb afgerond. Wel met een beetje druk van mijn ouders maar daar ben ik ze toch dankbaar voor want nu heb ik gewoon dat papiertje. Je zal ongetwijfeld wel door sommige mensen als 'nerd' en 'studiepik' gezien worden, maarja.. jaloezie, het is een veel voorkomend menselijk iets. Het enige wat er dus veranderd is dat je (in het makkelijkste geval) 1 taal extra krijgt. En laten we nou wel wezen.. wat stelt die 2e fase nou eigenlijk voor... in vergelijking met het WO..? Juist; helemaal niks! |
Citaat:
You fight the power brother! :rolleyes: Maar, serieus.. Wat is de toegevoegde waarde van het gymnasium? Tegenover het atheneum denk ik weinig, het enige dat Latijn en/of Grieks toevoegen is meer werkdruk, maar of het nu zo'n brevet van vermogen is... ik denk het niet, daarvoor zou uberhaupt de werkdruk op het VWO enorm omhoog mogen. Maar ja, dat is niet wenselijk omdat dan te weinig mensen het halen. |
Zoveel is zo'n gymnasiumpapiertje niet meer waard (of je moet toevallig een heel bijzondere cijferlijst hebben).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan had je namelijk kunnen lezen dat het om een havo-vwo 2 de klas ging. |
Citaat:
Hoe kan het dan dat in alle gymnasium-klassen bij ons op school de nerds op één hand te tellen zijn? :):):):):) (en ja, dat zijn toch al snel een stuk of 15 klassen) Momenteel vind ik het gymnasium gewoon leuk. Lekker hoog niveau, veel zelf werken en plannen, en natuurlijk de klassieke talen. Ik geloof dat je aan Latijn meer hebt dan aan Grieks, omdat je in de tweede fase met Latijn veel aan tekst- en zinsbouw gaat werken. Volgens mijn Latijn docente en een aantal tweede fase-leerlingen die ik zelf gesproken heb is dat enorm goed te merken als je tekstverklaringen voor bijvoorbeeld Nederlands uit moet voeren. Ook heb je later kans op een grote voorsprong qua kennis en "snapvermogen" (ik kan even niets anders zinnigs bedenken). Een oud-leerlinge van mijn Latijn docente bleek op de universiteit daarom ook een enorme voorsprong te hebben op iets, ik weet niet meer wat precies, in vergelijking met andere studentes. Echt makkelijk is het voor mij niet, maar dat ligt natuurlijk gewoon volledig aan mijn intelligentie. Paar mensen uit mijn klas, waaronder een vriend van me die hoogbegaafd is, hebben daarom ook totaal geen moeite met Latijn en Grieks. Maar ik vind dat het goed te doen is. Voor de rest ben ik het wel eens met veel wat hierboven gezegd is. :) |
Citaat:
Misschien zoals hierboven gezegd werd, dat gymnasten iets hoger scoren op hun eindexamenlijst, maar daar heb ik nooit iets over gehoord. |
Nog meer voordelen:
1. Kleine klassen (als je tenminste op een lyceum zit: dus een school met havo, atheneum en gymnasium) Tenminste bij ons zijn de klassen niet erg groot. vooral de bovenbouwklassen zijn klein. En gaat de stof over het algemeen sneller en kun je veel leuke dingen doen (zoals film kijken of veel over mythologie hebben) 2. Beter inlevingsvermogen in vreemde culturen: je leert je in te leven in een geheel andere cultuur. Als je begint met teksten lezen, kom je er al mee in aanraking! 'rare jongens die Romeinen' ;) 3. Bij ons op school is er een Rome-reis!! Alleen voor de mensen die Latijn/Grieks hebben! 4. Je leert andere talen gemakkelijker. 5. Veel mythologie kom je ook weer tegen in de Nederlandse literatuur en kunst. 6. Ik vind vooral filosofie leuk: wat ze allemaal hebben bedacht: Bijvoorbeeld: de aarde zou op water drijven en als er een aardbeving was, dan was er een rimpeling in dat water gekomen!! Ik vind Grieks wel leuker dan Latijn... alleen al de gezichten van mensen als ze zien dat je Grieks leest! 'Kun je dat lezen???' 'Ja, natuurlijk!' |
Citaat:
|
ga ik hier ff de pessimist uithangen joh :D
ik zie helaas geen voordelen :( |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.