![]() |
Onderneem actie: Wilde dieren de tent uit!
Petitie: http://www.aap.nl/specials2003/wild2...x.php?link=S01
Citaat:
|
Ik hou nooit zo van circussen. :o En ze gaan toch meestal falliet doordat er bijna geen hond komt kijken.
|
Ik heb hem ondertekend want ik ben het eigenlijk wel met je eens :) ik ga ook nooit naar het circus.
|
Heb hem ondertekend. Ik ga trouwens ook nooit naar circussen.
|
Ik heb het ook ondertekend.. circussen vind ik toch niets, en al helemaal niet met dieren.
|
De mensen die de petitie tekenen... hoe denken jullie over dierentuinen? :)
|
Oh, en ik heb de site gelezen :) Staan een aantal interessante (en juiste) dingen in. Maar ik zie ook een aantal dingen die ik zelf ook neergeschreven kan hebben. "Uit onderzoek blijkt..." maar nergens worden bronnen genoemd (n)
|
Citaat:
Citaat:
Zelf ben ik ook tegen dierentuinen. En dat is iets wat later komt. Momenteel is de concentratie vooral op circussen. Maar ik verwacht dat we eind 2006 met acties tegen dierentuinen komen. Eerst waarschijnlijk tegen dolfinarium. Het mooiste zou zijn als er geen dierentuinen meer bij komen. En dat de status van dierentuinen verandert in opvangtehuizen voor dieren ipv dat commercie de boventoon voert. Wat er mis is met dierentuinen is o.a. het gefok zonder reden en gevolg een te veel aan dieren, die dan afgemaakt worden. Maar ook onderhands doorverkoop en handel in dieren. En dat is dan naast het gewoonlijke dat dieren niet genoeg ruimte hebben etc etc. |
Getekend, dierentuinen ben ik niet tegen, gezien de meeste van die dieren geboren wordt in gevangenschap, wat moet je er anders mee? :o
Het vangen van wilde dieren om te plaatsen in dierentuinen vind ik verkeerd, maar dat vind ik van die grote aquaria(/ums? :confused: ) ook, hoewel het wel erg mooi is om te zien :) |
Citaat:
|
Citaat:
En waar denk je dat de overschotten van dieren naar toe verdwijnen in dierentuinen? Heb je dat weleens afgevraagd? Kortom.. als je je erin verdiept dan zie je dat dierentuinen toch wat anders zijn dan je zou denken... |
Citaat:
|
offtopic:
Citaat:
|
Citaat:
Geloof mij maar.. - of zoek zelf even wat via internet (bijvoorbeeld naar de docu van netwerk van vorig jaar) - dat het niet zo rooskleurig is zoals je denkt. |
Citaat:
Ben nu even voor de anti-circuscampagne bezig :D Ik houd het in mijn achterhoofd.. roep het gerust aankomend weekend nog even. |
Circussen hebben inderdaad geen educatieve waarde, daar kan ik inkomen. Maar dierentuinen dan? Die zijn juist bedoelt als edutainment! (Educatie en entertainment).
Dierentuinen zijn hier niet uit ontstaan (dierentuinen zijn ontstaan doordat rijke mensen exotische dieren bij huis hielden om zo hoog aanzien te krijgen, deze zijn later veranderd in dierentuinen, die dus ook voor het publiek te zien waren). Aangezien wij mensen door een periode gingen dat dieren meer waren dan alleen een hoopje vlees, hebben de dierentuinen ook hun missie (en visie) veranderd. Daardoor zijn dierentuinen nu ook een bron van informatie en zijn ze beter voor de dieren (kijk maar naar de verandering die Artis heeft doorgemaakt)! In Nederland is het qua dierentuinen redelijk goed geregeld. Er zijn echt veel wetten en organisaties voor. Wil je een goede dierentuin zijn (dat wil zeggen: dat er mensen naar je dierentuin toekomen) dan moet je je wel aan die wetten houden en iets voor een van de vele organisaties doen. (Zoals de EEP, european endangered species program... waar ze bedreigde diersoorten helpen door ze in de dierentuin te fokken en eventueel te herintroduceren). Overschotten in dierentuinen worden eerst aangeboden aan andere dierentuinen, lukt dat niet, worden ze vaak afgemaakt. Dit moet je ook niet van een kant bekijken. Dierentuinen fokken heus niet "zomaar" met een groep dieren (dat mag niet meer). Bij sommige diergroepen (zoals de apen in amersfoort) is een speciale groepsstructuur belangrijk voor het welzijn van de apen! Dat betekent dat er een evenwicht moet zijn tussen jonge-volwassen-oude apen en tussen mannetjes en vrouwtjes. Hierdoor moet er dus wel mee gefokt worden. Kortom: dierentuinen hebben wel een functie voor de mens! (En nee, ik ben niet specifiek pro dierentuin, maar mensen zouden wel verder moeten kijken dan hun neus lang is :o) |
Helpt zo'n petitie nou echt?
|
Citaat:
Ze zijn verplicht tot het plaatsen van info borden.. dat is het zo een beetje... verder zijn de dieren in hokken en kooien.. en steeds meer in natuurlijkere omgevingen.. zolang de mogelijkheid daarvoor bestaat. Artis kan bv. amper uitbreiden. Die moet gewoon weg. Emmen heeft meer ruimte en heeft nog meer mogelijkheden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik ben niet tegen dierentuinen, maar ik vind dat er wel wat dingen zijn die ze niet goed doen, bepaalde dingen die TechXP al heeft gezegd, en dan heb ik het nog over Nederlandse dierentuinen, in sommige andere landen zijn ze er heel slecht aan toe (n) was er niet laatst een dierentuin in thailand waar je ook die exotische dieren kon eten in een restaurant? daar wordt ik misselijk van...
Dierentuinen hoeven niet te verdwijnen, ze kunnen wel goed dienst doen als opvangcentra (y) en hebben zeker educatieve waarde, maar de dierentuinen van nu kunnen nog wel flink verbeterd worden vind ik. Het commerciele aspect vind ik niets, maar is het niet zo dat ze dat juist nodig hebben om te rond te komen? Want ik weet niet hoe ze anders genoeg bezoekers trekken... Overigens zijn er genoeg kinderen die geen bal leren van dierentuinen (n) en alleen maar irritant doen tegenover de dieren (hoewel dat misschien wel komt doordat ze kinderen zijn, maar toch is lang niet iedereen zo) ... en hun ouders zijn niet veel beter. |
Nou educatief... vraag maar bij de uitgang wat men geleerd heeft.. de meeste mensen komen daar om aapjes te kijken..
De borden met info is niet bijzonder genoeg.. maak er tv's van welke documentaires laat zien van dieren in de wilde situatie en zet er onder neer dat dieren vrij horen te zijn en niet opgesloten... dat is educatie! |
ja natuurlijk, dat is nou een van de dingen die beter kan in dierentuinen...
het is erg jammer dat er zoveel mensen zijn die alleen maar 'aapjes komen kijken'... |
Hmm om eerlijk te zijn vind ik dierentuinen ook verschrikkelijk. Ik ben afgelopen zomer eens gaan kijken in het Gaia park in Kerkrade, nou wat je daar allemaal zag :eek:
Bijvoorbeeld een eekhoorntje in een kleine kooi, hij rende op en neer toen we aankwamen, we kwamen een uur/anderhalfuur later terug langs de eekhoorn en hij was op precies dezelfde plek nog steeds aan het heen en weer rennen. Ook hadden de dieren bijna geen groen om van te eten en de varkens hadden bijvoorbeeld geen stukje schaduw. |
Ik ga altijd naar circussen waar alleen acrobaten in voorkomen. Wat je tegenwoordig ook veel heb. Stukjes met dieren vindt ik wel mooi maar vindt ik zielig dus toch ga ik niet :nono:
Ik weet niet of ik een petitie teken zie wel... Teken maar eerst een petitie tegen arme mensen dat we ze helpen inplaats van die dieren, ze gaan toch wel dood. SOrry maar ik vindt het maar geouwehoer over dieren. Ik hou ook van dieren maar mensen gaan toch op de eerste plaats. Hoewel ik wel lid ben van WNF. Zal ik niet geld doneren aan stop-de-circussen-aktie. Simpel weg omdat het geen nut heeft zodra de hoge mannen het niet verbieden en dan bedoel ik mee de burgemeesters etc :o |
Citaat:
|
Citaat:
Is ook goed... makefairtrade.nl, downloadday.nl etc. Maar waarom niet zowel petities voor mensen als dieren? Citaat:
En in kroatie zijn er nu al meer dan 5 gemeenten die gestopt zijn.. en er zit meer beweging.. Een kwestie van tijd is het, want die acties lukken elders ook. |
Een nieuw topic lijkt me niet echt zinnig. Hier het persbericht wat ik er zojuist uit heb gedaan:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14. |