![]() |
Economie/ Econometrie aan welke uni?
Ik wil volgend jaar economie of econometrie gaan studeren aan de universiteit, ik weet alleen nog niet welke. (ik wou eerst naar de UvA gaan, maar weet het niet zeker aangezien het daar nogal een puinzooi schijnt te zijn)
Ik woon in Hoofddorp en wil dat ook volgend jaar daar blijven wonen en in ieder geval binnen 45 minuten vanaf het station hier op m'n bestemming zijn. (dat is zeg maar de max. reistijd die ik wil afleggen) Welke universiteiten zijn goed op het gebied van deze 2 studies? en liggen nog redelijk binnen bereik qua reistijd? * Graag niet zomaar een uni noemen maar ook een goede beargumentatie wat er zo goed aan is... Alvast bedankt |
Waarom niet de VU? :) Daar is mijn halve familie behoorlijk fan van namelijk (die studeren daar allemaal, mn nichtje doet er zelfs ook econometrie) en een vriendin van mij studeert er ook: die is ook tevreden volgens mij.
|
Mijn zus studeert Econometrie aan de UvA, zij heeft niet echt last van de administratieve rompslomp waar de UvA bekend om staat. Verder heeft de UvA een uitstekende studievereniging, en is de studie vrij hecht en incestueus :p .
|
Economie staat in Rotterdam goed aangeschreven, studeer er zelf en nog niets is me er tegen gevallen eigenlijk.
Als je vragen hebt stel je ze maar :) |
Ik heb ook mensen gesproken die Econometrie in Rotterdam studeren en die waren er erg over te spreken :)
Ik studeer zelf ook in Rotterdam en vind het een leuke stad :) |
De VU is leuk, ben je binnen 12 minuten met de trein.
|
Tja. Economie en econometrie verschillen wel een stuk. Weet je in middels al welke je wilt gaan doen?
|
Ik heb inmiddels besloten dat ik sowieso naar de VU wil.
Alleen ik twijfel steeds erger of ik nou econometrie of economie moet gaan doen. M'n keuze verschilt dagelijks. Heeft iemand nog tips om me te helpen bij m'n keuze? Is het een idee om eerst een half jaar econometrie te gaan doen, en als het niet bevalt in Januari Economie gaan doen... (dan wel 1e semester vakken en dus half jaar vertraging?)? |
Als ik jou was zou ik kijken wat voor soort economie en wiskunde je het leukst vind op de middelbare school.
En daar je keuze op baseren. Ik heb geen flauw idee wat voor vakken je allemaal bij econometrie krijgt, maar zelf studeer ik Economie aan de VU en je krijgt dan ook allerlei vakken zoals Marketing, Management & Organisatie en dergelijke. Je moet voor jezelf beslissen of dat soort vakken je trekt (mij wel) of dat je puur de wiskundige kant van de economie wilt doen. Dus: 2 foldertjes halen, de bladzijdes waarop de vakken per studie staan, naast elkaar leggen en jezelf afvragen welke vakken je meer trekken. Succes met je keuze, en onthoud dat geen enkele studie alleen maar leuk is. |
Ik zou voor Utrecht gaan, zoals het op mij overkomt heb je daar veel keuzevrijheid en mogelijkheden om te combineren met andere vakgebieden en zo.
|
Econometrie is onwijs veel wiskunde en wat minder economie. Mijn nichtje studeert het dus en ze is alleen maar met wiskunde sommen bezig :p Zij vindt het leuk omdat ze wiskunde gewoon heel erg leuk vindt. Maar ze vindt het wel moeilijk, terwijl ze er toch heel erg goed in was op het VWO (ze haalde regelmatig 10en voor a12).
Tsja... wat vind je van wiskunde? |
Ja, de wiskunde die je bij econometrie krijgt vind ik leuk...
Als ik economie vakken bekijk, denk ik leuk.... maar je krijgt toch altijd wel wat vakken die je wat minder vind. Econometrie lijkt me (heel klein beetje) minder leuk als ik alleen naar de vakken kijk, maar het lijkt me weer een leukere studie. Maar is dat: half jaar econometrie, als het bevalt doorgaan en anders in januari beginnen met economie (en half jaar vertraging oplopen) een idee? Dat kan toch wel in januari beginnen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb zelf wiskunde A12 en B1 gedaan, en ik vond er wel een vrij groot verschil tussen zitten.. |
Citaat:
Maar mn nichtje doet het verder wel goed hoor. Het is alleen wel heel anders dat wat ze op de middelbare school kreeg en daar moest ze aan wennen. Ook omdat ze dingen moest inhalen die je alleen met wiskunde B kreeg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heb jij eigenlijk een havo of een vwo diploma?
|
Ik heb een havo-diploma, n&t.
|
Ik vind het best hoog gegrepen om met een HAVO NT diploma nu Econometrie te gaan studeren. Het staat toch niet bekend als een makkelijke studie.
Een vriend van mij studeert het ook (in Tilburg) en hij is cum laude geslaagd op het VWO, maar hij moet nu echt veel doen voor zijn studie om goede punten (lees: 9-ens etc) te halen. Dus je moet niet denken dat, nu je een HBO opleiding zeer makkelijk afgaat, het op de universiteit ook te halen valt voor jou. Als je snapt wat ik bedoel. Het is niet negatief bedoeld als je dat soms denkt, maar je moet er wel goed over na denken. En als ik in jou schoenen stond zou ik voor gewone economie gaan. Maar goed, succes nog met je keuze! |
Ja, ik wil het gewoon best graag... en dat is voor mij genoeg.
Als je iets wil, dan kan je het... tenminste zo denk ik erover. Ik kan altijd nog economie gaan doen, als blijkt dat het te hoog gegrepen is. |
Citaat:
Bij mijn nichtje was het zo dat zij eerst een gesprek kreeg (ze had wiskunde A ipv B dus) en aan de hand van dat gesprek geloofde die man wel dat ze het zou kunnen. Zij heeft zo'n toets dus niet gehad. Maar jij zult die waarschijnlijk wel moeten doen en je zult dus veel moeten inhalen. Je hebt trouwens gelijk: als het te moeilijk blijkt kun je inderdaad alsnog economie gaan studeren. |
Citaat:
En als je het echt wilt zou ik het gewoon doen, meestal kun je het dan ook wel aan en mislukt het alsnog dan heb je het iig geprobeert. |
economie is economie
econometrie is economie, wiskunde en informatica.. wat kan je en wat wil je? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens het programma volg je dus heel de studie economie en dat ene vak het eerste trimester erbij maar als je wilt kun je er nog meer vakken bij doen, wat ik dus ook een beetje doe aangezien het nu gewoon goed gaat :) Ergens op de site van de uni staat wel een schema die volgens mij niet helemaal meer klopt maar wel een beeld geeft (als je daar interesse in hebt en je het niet oid ziet add je me maar op msn) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30. |