![]() |
Realisme
Wie is naar jullie mening meer een realist; de optimist of de pessimist?
|
De gene die er tussen in zit.
|
Leuke vraag.
In dit geval kun je niet 1 realist kiezen (vind ik), omdat iemand altijd zelf kan bepalen waar diegene voor kiest. Maar als ik dan toch moet kiezen dan ga ik voor de pessimist. Omdat mensen in het algemeen meer naar slechte dan naar goede dingen kijken, er zijn weinig mensen die elke dag proberen om overal het goede uit te halen, zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar. Nee, toch niet. :) Ik bedenk me net dat het realistischer is om de optimist te zijn. Waarom zou je overal druk om maken en waarde hechten aan de meningen van anderen? Het is jou leven en je mag er mee doen wat je wilt, je hebt het recht om blij te zijn, natuurlijk zijn er redenen om je rot te voelen, maar er zijn ook zat redenen om je goed te voelen als je door voor kiest. Moeilijke vraag, ik kom er niet uit. :( |
De realiteit is wat we er van maken, dus zowel de optimist als de pessimist zijn realistisch. De realiteit van de optimist ziet er alleen iets mooier uit. :)
|
ze hebben beiden ergens wel gelijk. Hant er maar beetje vanaf hoe je overal tegenaankijkt / tegenover staat.
Weet het dus niet echt :) |
Diegene die de pesimist een realist vindt is zelf een pesimist.
Diegene die de optimist een realist vindt is zelf een optimist. |
is het allemaal zo zwart/wit?
of is t ene ook een beetje t andere? volgens mij is er namelijk een tussenweg |
Citaat:
@hanneke; mooie redenering, maar een pessimist ziet idd de realiteit pessimistisch. Maar de realiteit is zoals hij is.. of niet? en dan zou je toch zeggen dat hij niet beide kan zijn? |
De pessimist zal in de meerderheid van de gevallen gelijk krijgen. De optimist ook. Over hun eigen nabije toekomst zijn ze dus allebei realistisch. Self-forfilling prophecies zijn leuk :) het zou nog leuker zijn als ik zeker wist hoe ik dat moest schrijven.
|
Geen van beide.
Een optimist staat vrijwel altijd sterk als hij zich in een situatie bevindt die voor hem redelijkerwijs ruimte laat voor resoluties. Echter, soms bevindt hij zich in een situatie waarbij zijn positivisme geen uitkomst kan bieden, terwijl hij dit zelf niet in de gaten heeft. Hij heeft dus soms gelijk en soms niet. Lijkt me niet echt een solide basis voor een levenshouding. Voor een pessimist geldt hetzelfde. |
Een optimist hoeft niet iemand te zijn die niet beseft dat het ook wel verkeerd kan gaan, trouwens; het is iemand die vindt dat vervelende gebeurtenissen niet onoverkomelijk zijn. Een pessimist is evenmin iemand die niet beseft dat het best goed kan gaan; het is gewoon iemand die vindt dat leuke gebeurtenissen te kort duren.
|
Het leven als geheel is een grote bende, maar je bent als individu in staat er iets moois van te maken. Dus als we het hebben over de mensheid als geheel ben ik een pessimist, voor mij persoonlijk een optimist. :)
|
Citaat:
Iedereen is regisseur van z'n eigen leven dus zijn ze allebei even realistisch. De ultieme realist is natuurlijk zo apathisch als de pest want de aarde doet er echt niet toe in dit universum. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
De neutralist? :p
|
Citaat:
het kan denk ik niet exact in het midden liggen, want soms heb je wat meer van de ''zwarte'' kant en minder van de ''witte'' kant.. ik denk ook dat het aan je humeur ligt waar die lijn precies is (als het al een lijn is) |
volgens mij zit tussen de optimist en de pessimist precies de realist..
|
http://www.orlyowl.com/gobble.jpg
bij een serieus topic moet tussendoor een moment van verwarring komen, totale afleiding om je tijdelijk van je focus af te houden en tot nieuwe inzichten te kunnen komen, alhier |
spam dus?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Optimisme en pessimisme hebben allebei per definitie niets met de realiteit te maken. Het zijn zienswijzen op toekomstige gebeurtenissen, die allemaal een bepaalde kans hebben om te gebeuren. Zodra het een gegeven feit is geworden, bestaat er geen pessimisme of optimisme meer, maar alleen nog maar de realiteit.
|
Citaat:
|
'De optimist beweert dat wij in de beste wereld leven die er bestaat en de pessimist weet dat dit waar is'
J.B Cabell |
De optimist is mijn ogen, omdat die problemen vaak kleiner maken dan ze zijn, maar vaak niet doen of ze er niet zijn
pessimisten daarintegen maken vaak problemen die er niet zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |