Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Voedingvraagje+Kastkoeling-advies (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1310886)

D@mien 28-11-2005 22:36

Voedingvraagje+Kastkoeling-advies

Ik heb 2 losstaande vraagjes, en ze gaan over 2 verschillende computers:

1. Is het mogelijk om een fan van een voeding te vervangen? Ik heb nl een fannetje die zit te rammelen (voeding is een B-merk, maar was toch redelijk prijzig..en inmiddels geen garantie meer). Ik heb dat fannetje eruitgesloopt en kwa doorsnee verschilt ie niets met een standaard casefan(80x80), maar hij is maar zo'n 1cm dik en hij heeft geen Molex-stekker maar een vierkante van zo'n 0.5x0.5.
Kan je dit soort fans los kopen?

2. Ik ga morgen een nieuwe kast kopen voor m'n computer(Waarschijnlijk een Antec Sonata II Piano Black), en ik heb ik de beschrijving gelezen dat er optioneel 3 fans te plaatsen zijn; een 80x80(side), een 92x92('in the air duct to cool the CPU') en een 120x120(front, back zit er 1 bij). Ik vroeg me af of het verstandig is om die fans erbij te kopen, of dat dit niet nodig is. Ik ga er ook maar blind van uit dat de 120mm die erbij zit, dat die stil is, aangezien et een Antec kast is...klopt dit?
Ik heb ook 3 HDDs...dit past toch gewoon?(dat bedoelen ze toch met 4x internal 3.5" drive bays?)

Ik heb gelezen in andere topics dat anderen deze kast hebben en er erg tevreden mee zijn, vandaar dat ik voor dit type gekozen heb....

Jolt 28-11-2005 22:51

Als je de sonata II koopt zit er al een voeding in :)

Ik heb de 1e en die is echt geweldig. Zit alleen geen fanduct in en een voeding van 380 watt

D@mien 28-11-2005 23:06

Citaat:

Jolt schreef op 28-11-2005 @ 23:51 :
Als je de sonata II koopt zit er al een voeding in :)

Ik heb de 1e en die is echt geweldig. Zit alleen geen fanduct in en een voeding van 380 watt

Het gaat om 2 verschillende computers :p De voeding van de eerste vraag is van de computer van mn ouders, en die kast die ik ga kopen is voor mezelf :)

nare man 28-11-2005 23:16

Jammer dat die voeding geen standaard 80x80x25 fan heeft. Eigenlijk heb ik nog nooit een voeding gezien met een 80x80x10 fan. Maar om je vraag te beantwoorden, je kunt zonder problemen de fan vervangen als je tenminste aan een kwalitatief goede en stille 80x80x10 kunt komen.

Gewoon even de draden losmaken. Wil je het netjes doen dan gebruik je een soldeerbout om de draden rechtstreeks aan de fan te solderen, boeit het je niet zoveel dan strip je gewoon de draden, knoop je de blanke draadeinden aan elkaar en doe je er tape omheen ter isolatie.

M@rco 28-11-2005 23:20

Citaat:

D@mien schreef op 28-11-2005 @ 23:36 :
1. Is het mogelijk om een fan van een voeding te vervangen? Ik heb nl een fannetje die zit te rammelen (voeding is een B-merk, maar was toch redelijk prijzig..en inmiddels geen garantie meer). Ik heb dat fannetje eruitgesloopt en kwa doorsnee verschilt ie niets met een standaard casefan(80x80), maar hij is maar zo'n 1cm dik en hij heeft geen Molex-stekker maar een vierkante van zo'n 0.5x0.5.
Kan je dit soort fans los kopen?

Is er echt geen plek voor een normale 80mm casefan? Dat zou ik eerst proberen, anders zou je dus inderdaad op zoek moeten naar een 80x80x10mm fan. Bestaat vast wel, maar denk dat je heel goed zult moeten zoeken. Die stekker is het probleem niet, dat is een kwestie van doorknippen en draadjes (12V en aarde) verbinden met de draadjes van de nieuwe fan.
Citaat:

2. Ik ga morgen een nieuwe kast kopen voor m'n computer(Waarschijnlijk een Antec Sonata II Piano Black), en ik heb ik de beschrijving gelezen dat er optioneel 3 fans te plaatsen zijn; een 80x80(side), een 92x92('in the air duct to cool the CPU') en een 120x120(front, back zit er 1 bij). Ik vroeg me af of het verstandig is om die fans erbij te kopen, of dat dit niet nodig is. Ik ga er ook maar blind van uit dat de 120mm die erbij zit, dat die stil is, aangezien et een Antec kast is...klopt dit?
Ik heb ook 3 HDDs...dit past toch gewoon?(dat bedoelen ze toch met 4x internal 3.5" drive bays?)

Ik zou geen extra fans kopen, dan zit je alleen maar met extra lawaai. Eén 120mm outtake fan is inderdaad meer dan genoeg, en je kunt hem op 3 snelheden instellen dus hij is zo stil als je zelf wilt.

En die HDD's gaan inderdaad passen :) Met zoveel schijven is het wel verstandig om ook een 120mm intake fan erbij te kopen. Bij de Sonata II zit die fan net vóór de harde schijven en voorziet ze zo van de nodige extra koeling. Hoeft geen supersnelle fan te zijn, Coolermaster heeft bijv. een langzame 120mm fan die slechts 13dB produceert (zeggen ze zelf).

Jolt 28-11-2005 23:22

marco Antec Sonata met zijn voeding is Temp controlled, sluit je ze daar aan en je hoort ze toch niet. Was bij mij tenmiste :)

Een fan is er sowieso bij, als outtake, intake moet je zefl kopen en 3e is voor de fan duct, waardoor de hitte van je cpu en gpu meteen word weg gezogen.

D@mien 29-11-2005 00:06

Citaat:

Jolt schreef op 29-11-2005 @ 00:22 :
marco Antec Sonata met zijn voeding is Temp controlled, sluit je ze daar aan en je hoort ze toch niet. Was bij mij tenmiste :)

Een fan is er sowieso bij, als outtake, intake moet je zefl kopen en 3e is voor de fan duct, waardoor de hitte van je cpu en gpu meteen word weg gezogen.

Ik zal er dan denk ik nog een stille 120mm bijkopen...moet je die btw zo vastmaken dat ie lucht naar binnen zuigt(dus koele lucht over je HDDs), of dat ie warme lucht naar buiten blaast(warme lucht wegblazen van HDDs)...

Jolt 29-11-2005 06:28

uhm je hebt toch natuurkunde gehad?Warme lucht stijgt, koude lucht zakt, dus intake onder rechts bij de hdd's en outtake bij de cpu en voeding :)

Zo heb ik het, en echt ideaal. Alles is temp geregeld, dus meestal is hij wel stil, alleen in de zomer ging hij af en toe wat harder blazen, maar toen hoorde ik het nog niet ivm andere geluidsbronnen.

D@mien 30-11-2005 00:15

Citaat:

Jolt schreef op 29-11-2005 @ 07:28 :
uhm je hebt toch natuurkunde gehad?Warme lucht stijgt, koude lucht zakt, dus intake onder rechts bij de hdd's en outtake bij de cpu en voeding :)

Zo heb ik het, en echt ideaal. Alles is temp geregeld, dus meestal is hij wel stil, alleen in de zomer ging hij af en toe wat harder blazen, maar toen hoorde ik het nog niet ivm andere geluidsbronnen.

Ik dacht ook al dat et zo moest...maar erg goed in exacte vakken ben ik nooit echt geweest :p

Kast hadden ze vandaag niet...is er morgen..dus als ik tijd heb kan ik em dan halen :) Anders Donderdag :(
Ik heb wel een 120mm fan gekocht van de Cooler Master..13db..dus das lekker stil..
Maar die voeding die in die kast zit, zet die nou zelf de fans aan of uit als ie ze nodig heeft?(als de temp hoger is dan gewenst niveau)
Dan is een fancontroller dus overbodig...

In hoeverre dempt zo'n kast eigelijk het geluid? ik heb nu nl een El-cheapo kast van €30 en het ik merk weinig verschil met een open- of dichte kast...(in de zomer zet ik em open, omdat et in mijn kamer erg warm wordt, maar met de nieuwe kast koop ik tegen die tijd wel een 92mm fan als extra koeling voor mn CPU, dan zou mn kast gewoon dicht kunnen blijven)

MaHo 30-11-2005 10:09

Het geproduceerde geluid hangt niet alleen af van de dempingskwaliteit van het materiaal van de kast, maar ok erg veel van resonanties en dergelijke. Ik denk dat dat zelfs nog een grotere factor is. De Antec Sonata is goed gebouwd op geluidsdemping enzo, maar mocht het je nog te lawaaierig zijn, dan kun je altijd nog overwegen om de binnenkant van de kast te bekleden met isolerend materiaal.

M@rco 30-11-2005 10:13

Citaat:

D@mien schreef op 30-11-2005 @ 01:15 :
Maar die voeding die in die kast zit, zet die nou zelf de fans aan of uit als ie ze nodig heeft?(als de temp hoger is dan gewenst niveau)
Dan is een fancontroller dus overbodig...

Ik geloof dat de Sonata I een voeding had met zgn. "fan only" connectoren, maar dat sloeg eigenlijk nergens op omdat ie dan de snelheid van de casefans regelde aan de hand van de temperatuur van de voeding. Iets klopt daar natuurlijk niet ;)

MaHo 30-11-2005 10:22

Dan krijg je hetzelfde effect als in huizen met thermostaat beneden. Boven is het dan altijd ijskoud. :(

Jolt 30-11-2005 10:24

Als het warm word in je kast, gaan je fans automatisch sneller blazen, mits je op de juiste voedings connector hebt aangesloten :)

nare man 30-11-2005 13:35

Citaat:

MaHo schreef op 30-11-2005 @ 11:09 :
Het geproduceerde geluid hangt niet alleen af van de dempingskwaliteit van het materiaal van de kast, maar ok erg veel van resonanties en dergelijke. Ik denk dat dat zelfs nog een grotere factor is. De Antec Sonata is goed gebouwd op geluidsdemping enzo, maar mocht het je nog te lawaaierig zijn, dan kun je altijd nog overwegen om de binnenkant van de kast te bekleden met isolerend materiaal.
Je kunt je afvragen of dat zin heeft. Geluid komt in de regel toch al niet door metaal heen, dus het heeft niet zoveel zin om dat aan de binnenkant ook nog eens met materiaal te bekleden. Het is namelijk vaak het paneel op zichzelf dat resoneert (nogal logisch ook, een grote plaat vlak metaal komt behoorlijk snel in trilling als er staande golven op komen). Dat is dus alleen op te lossen met dwarsbalken.

SisterOfMercy 30-11-2005 14:26

Citaat:

nare man schreef op 29-11-2005 @ 00:16 :
Jammer dat die voeding geen standaard 80x80x25 fan heeft. Eigenlijk heb ik nog nooit een voeding gezien met een 80x80x10 fan. Maar om je vraag te beantwoorden, je kunt zonder problemen de fan vervangen als je tenminste aan een kwalitatief goede en stille 80x80x10 kunt komen.
Heel simpel: Je schroeft de fan niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant.. moet je er wel bij kunnen met je schroevendraaier aan de binnenkant, maar desnoods gebruik je ander bevestigingsmateriaal.

Jolt 30-11-2005 14:58

Citaat:

nare man schreef op 30-11-2005 @ 14:35 :
Je kunt je afvragen of dat zin heeft. Geluid komt in de regel toch al niet door metaal heen, dus het heeft niet zoveel zin om dat aan de binnenkant ook nog eens met materiaal te bekleden. Het is namelijk vaak het paneel op zichzelf dat resoneert (nogal logisch ook, een grote plaat vlak metaal komt behoorlijk snel in trilling als er staande golven op komen). Dat is dus alleen op te lossen met dwarsbalken.
als het van je fans komen heeft het zeker zin :), beste is een houten kast om je kast te bouwen met isolatie spul, nadeel het is zo lelijk.

nare man 30-11-2005 16:26

Ja, maar resonantie van fans is relatief makkelijk op te lossen. Sowieso genereren langzaam draaiende fans niet zoveel trillingen en je kunt ze redelijk eenvoudig ontkoppelen met bijv. gummetjes of rubbertjes.

Harde schijven, dat is echt een probleem, en met name Maxtor-schijven hebben een relatief hoge eigen trilling. Daar doe je weinig tegen met isolerend materiaal, dan zul je de schijf zelf moeten ontkoppelen van de kast met bijv. een silencer.

M@rco 30-11-2005 17:27

Antec heeft daar een mooi systeem voor "bedacht" in de P150.

http://www.vd-bout.demon.nl/p150s.jpg

Het is dat ik 150 euro een beetje veel geld vind voor een kast ;)

nare man 30-11-2005 18:19

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Best vet inderdaad. :)

]{ing 30-11-2005 18:35

HDD cage van een P180 is ook best een goed idee (alleen geen rubbers in dit geval);

http://www.frontierpc.com/wImages/psutunnel3.jpg

Jolt 30-11-2005 21:12

antec heeft ook fijn, zo een rack met van die rubbertjs :)

nare man 30-11-2005 21:15

Citaat:

]{ing schreef op 30-11-2005 @ 19:35 :
HDD cage van een P180 is ook best een goed idee (alleen geen rubbers in dit geval);

[afbeelding]

Hoe gaat een voeding met een 120 mm fan onderin daar werken? Lijkt me dat-ie nogal weinig ruimte heeft om lucht aan te zuigen, of moet-ie op zijn kop?

Jolt 30-11-2005 21:25

Goed gezien, BTX shizzle, lian li heeft dat al een hele tijd, mobo zit ook gedraaid :)

Super relax, want normaal kan je nog een fan tussen de voeding en de hdd's plaatsen.

D@mien 30-11-2005 22:16

Alles zit er in, en hij is aanzienlijk stiller (een beetje geluid boeit me niet), maar het overgrote deel van het geluid komt van mn NB-fan op mn mobo...ik heb ff et stekkertje eruit gehaald en dat scheelt enorm...dat pokkeding draait ook met zo'n 7500rpm... Is er een stiller alternatief voor die fan? Ik moet hem geloof ik wel aan hebben, aangezein mn nforce chip eronder zit...

mijn huideige temps(nog nix bijzonders gedaan):
Mobo(K8N Neo4 Platinum) 35 graden
CPU(AMD64 3500+) 34 graden
GPU(MSI 6600GT) 47 graden (is dit normaal?)
GPU omgeving: 42 graden
HDD1(Maxtor 30gb): 34 graden
HDD2(WD 120GB): geen sensor?
HDD3(Maxtor Diamondmax 10 250GB): 35 graden

mijn CPU en HDDs zijn t.o.v. mn oude kast zo'n 13 graden lager... das dus lekker :) mn GPU weet ik niet...maar is 47 graden normaal als ie nix bijzonders doet?(kep nu die ACAG erop zitten)

nare man 30-11-2005 22:25

Je kunt ook een passief blokje erop zetten, ik geloof dat Zalman een goede heatsink heeft, maar daar zijn op GoT echt wagonladingen topics over te vinden.

M@rco 30-11-2005 22:31

Zalman NB47J ofzo. Kost echt 3 keer niks, maar je kunt wel in de problemen komen met je videokaart als de chipset recht onder het PCIe slot zit.

D@mien 30-11-2005 22:44

Citaat:

M@rco schreef op 30-11-2005 @ 23:31 :
Zalman NB47J ofzo. Kost echt 3 keer niks, maar je kunt wel in de problemen komen met je videokaart als de chipset recht onder het PCIe slot zit.
Hij zit er rechts achter...
[edit] zo'n passieve koeler gaat denk ik niet lukken...tenzij ik er in ga zitten knippen...[/edit]

Jolt 30-11-2005 23:44

fan controller erop zetten, of gewoon op je temp gestuurde voeding aansluiten, met een goede airflow boeit het niet als hij 3000 rpms maakt, dan hoor je hem ook niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.