![]() |
afgeleiden
Hey,
Kan er me soms iemand helpen met het vinden van de afgeleide van de volgende functies : y= √X³ + 2X³ - 7 √X en y= ( -2X²+3) ( -1/X + 1) Mvg |
Differentieer (bij de eerste functie) alle delen apart:
√x³ met de kettingregel: u=x3, u'= 3x2 y=√u , y'= 1 / 2√u dus: 3x2 / 2√x3 2x3 moet lukken dacht ik -7√x moet de productregel: (0 * √x) - 7 * (1/2√x) = -7 / 2√x |
Je kan de productregel toepassen wanneer er een product van functies van x is, dus type f(x)g(x). In 7√x is 7 gewoon een constante die je voorop kan brengen, afleiden is immers lineair. Dat min-teken lijkt me ook overbodig.
(7√x)' = 7(√x)' = 7/(2√x) Je tweede opgave kan je wel met de productregel doen, er geldt dan: (f(x)*g(x))' = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x) Hierin staat ' voor de afgeleide, neem f(x) = (-2x²+3) en g(x) = 1-1/x, bepaal de twee afgeleide functies en pas de formule toe. |
Citaat:
Die tweede som zou ik buiten haakjes halen en dan gaan differentieren. Maar dat is maar net wat je zelf makkelijk vindt natuurlijk. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De productregel luidt dan ook: (d/dx)(f(x)*g(x)) = g(x)*df/dx + f(x)*dg/dx. |
maar er staat wel een verschilfunctie meph dus uiteindelijk blijft het een min en is dus de juiste afgeleide berekend (anders zou er een plus staan)
--> btw: er is de afgeleide van bovenstaande functie berekend met de factor -1 ervoor. 7√x moet de productregel: (0 * √x) - 7 * (1/2√x) = -7 / 2√x |
Oh, op die fiets.
|
Ik zag net dat ik in mijn eerste post niet helemaal duidelijk was. Er stond 7√x en ik berekende de afgeleide van -7√x. Mijn excuses voor de verwarring.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20. |