![]()  | 

Wij, de koningin der Nederlanden 

Hoe heet dat recht waardoor de koningin zichzelf met 'wij' mag aanduiden? 
	 | 

| 

Lijkt mij ook ^^ 
	 | 

Ja, volgens mij ook. Predicaat. 
	 | 

Citaat: 

Wij verlenen het recht tot het voeren van het predikaat Koninklijk. Het recht kan worden verleend aan ondernemingen en aan verenigingen en is strikt op naam.  | 

Het is wel handig eigen links daadwerkelijk te lezen >< 
	 | 

Wacht, ik vraag het even aan iemand anders. Ik dacht ook predicaat?  :|  
	 | 

Omdat de Koningin alleen recht heeft het is een traditie :cool: (y) 
	 | 

Het heet 'pluralis majestatis'. Misschien dat je daarmee verder kunt zoeken? 
	 | 

Volgens mij is dat gewoon een belachelijke traditie die verder niets met recht te maken heeft. Als het een recht is betekent dat dat het voor ons verboden is om over onszelf als wij te praten en dat lijkt me eigenlijk vrij achterlijk. 
	 | 

Hehe, niemand hier schijnt het te weten. Ik zal strakjes thuis navragen of er echt een 'recht' voor is. En hoe het dan heet. 
	 | 

| 

Citaat: 

Waar het om gaat, en waar je wel toestemming voor moet hebben, is het gebruik van de term 'koninklijk' in een handelsnaam, dat mag namelijk alleen als dat recht jou bij (uiteraard) koninklijk besluit is toegekend.  | 

Citaat: 

| 

Uiteraard, ik mag mezelf ook wij noemen. Maar ik ben geen idioot. 
	 | 

Als je 'wij' zou moeten zeggen, zal je dan schizofreen zijn? [/idiote vraag] 
	 | 

Citaat: 

| 

Omdat ze heel oud en lelijk zijn. :) 
	 | 

Citaat: 

| 

Citaat: 

| 

Het lijkt me een stijlfiguur. 
	Interessant. :)  | 

Citaat: 

indd ontopic: geen idee, maar volgensmij ist geen recht, anders is politie in overtreden:P "zo, wat waren wij van plan". ik neem aan dat ze t dan alleen over mij hebben  | 

wij vinden dit nogal dom 
	zo, krijen wij nu een boete :o :rolleyes:  | 

Het is natuurlijk iets anders om het te zeggen dan om het op schrift te zetten. Daar gaat het mij om iig. 
	 | 

Citaat: 

| 

Citaat: 

| 

Pluralis majestatis. 
	Enkel de koning(in) mag trouwens: 'Ik, persoonlijk, ...' zeggen. Dit omdat ze normaal altijd voor haar natie spreekt, die persoonlijk benadrukt dat ze dat niet doet.  | 

Citaat: 

| 

Citaat: 

Vind het altijd wel stoer. Ik wil ook koninklijk meervoud! * blaat * ach ja, waar je een mens ook al gelukkig mee kan maken he?  | 

Citaat: 

| 

Citaat: 

| 

dr was zo'n lollig gedichtje, ff kijken of k m nog weet... nop. ff opzoeken 
	Frank van Pamelen Plechtige opening Koningin Beatrix Knipte het lintje doormidden En zei: Met deze gloednieuwe Schizofreniekliniek Is er niet één zo gelukkig Als Wij [bron: Ik wou dat ik twee hondjes was, Vic van de Reijt]  | 
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01. |