![]() |
Tussenjaar
ALs ik klaar ben met mijn HAVO aan het einde van dit schooljaar, ben ik 16. Om dan met mijn studie te beginnen vind ik nogal jong. Weet iemand misschien waar ik meer info kan vinden of een 'tussen'jaar. Of er de mogelijkheid is om een jaar nog even iets anders te doen voordat je met je studie begint?
Danke |
Je kan altijd VWO doen als je jezelf nog te jong vind. Maar je kan ook gewoon rustig met 16 gaan studeren. Doen geloof ik heel veel mensen :) (of die net 17 zijn)
|
Je kunt altijd een jaar wat anders gaan doen. Gaan werken ofzo, weet ik 't. Dat is vooral afhankelijk van je financiele situatie.
|
Ik wil wel werken, maar geen heel jaar
En nee ik wil geen vwo doen, 1: dat is nutteloos 2: ik wil van die kutschool af. |
Dan ben je toch maar jong? Als ik jou was zou ik gewoon die opleiding doen, misschien wil je daarna nog wel een vervolgopleiding doen. Anders kun je dan altijd een jaartje werken, dan verdien je waarschijnlijk meer met de gevolgde studie dan nu. Gewoon er voor gaan, een nutteloos jaartje is ook zonde!
|
Citaat:
bovendien is die opleiding aan de andere kant van Nederland, dus moet ik waarschijnlijk op kamers. Dat wil ik sowieso nog niet op mijn 16e ::s |
Wat dacht je van, maand of 6 werken.. en maand of 3 reizen?
en dan nog paar maanden werken.. al 17 jarige beginnen met je opleiding. |
Citaat:
|
kijk bij studiekeuze topic deel je ervaringen.....
Orientatiejaar vrije hogeschool is misschien wat voor je..... anders zou je het aan die persoon moeten vragen die er bij staat.... |
Ik heb een tussenjaar gedaan, op de Vrije Hogeschool (wat leeghoofd noemt). Het moet bij je passen, maar ik ben zelf heel blij dat ik het heb gedaan en niet direct ben gaan studeren. Daar heb ik enorm veel nieuwe vrienden gemaakt, zelfstandiger geworden en vooral een geweldig jaar gehad. Ook heb ik veel bewuster een studie gekozen en ermee begonnen.
Als dit je wat lijkt kan je even kijken op www.vrijehogeschool.nl. En verder zijn er natuurlijk nog 1000-en andere mogelijkheden om zo'n tussenjaar in te vullen :) |
Citaat:
|
ik ben gaan studeren toen ik 16 was en ik was op een na de jongste. daar heb ik op school nooit problemen mee gehad, maar je voelt jezelf af en toe wel erg jong als je naast iemand van ongeveer 24 zit tijdens college.
misschien is het leuk om een jaar in het buitenland te studeren of te reizen? dat doen veel mensen als 'tussenjaartje' en daar is iedereen altijd dik tevreden over. het is natuurlijk een unieke ervaring. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11. |