![]() |
Wrijvingkracht
Ik moet voor mijn opleiding een vermogensberekening doen bij een robotje (boe-bot)
Ik weet alleen niet hoe ik de wrijvings kracht moet berekenen. luchtwrijving: Fw=cw*A*v^2 Maar hoe vind ik die cw? Weet iemand of daar tabellen van zijn? Ik heb al gezocht op google maar kan niks vinden. rolwrijving: Fw=cw*Fn Fn is denk ik de normaalkracht die op het wiel drukt, dus dat moet ik dan per wiel uitrekenen. Maar die cw hoe kom ik daar aan? Want kan op internet niks vinden en in de binas staat geen tabel met de verschillende oppervlakte van het materiaal. Iemand een idee? |
Meestal wordt die benadering gegeven als F=(1/2)ρCwAv2. Hier kan je iets vinden: http://nautilus.fis.uc.pt/personal/p...Resistance.pdf
|
wat op wat moet je weten? misschien staat het wel in mijn boek:D
|
Citaat:
|
Die constanten zijn empirisch bepaald en worden niet vastgelegd door een of andere fysische wet of mathematische berekening, ofzo. Dat komt omdat die formules voor wrijving an sich benaderingen zijn, in werkelijkheid is de luchtwrijving niet zuiver kwadratisch afhankelijk van de snelheid.
Gevolg hiervan is dat die constanten afhankelijk zijn van het medium, maar bijvoorbeeld ook van de druk in het geval van luchtwrijving. |
Citaat:
|
hallo s...i,
emmmmmmmmm... je zou dat misschien zelf kunnen meten door te kijken bij welke tegenkracht het ding gaat slippen. |
Citaat:
Dus het is een beetje ingewikkeld, anders zou ik er inderdaad gewoon een newton meter aan kunnen hangen, die met constante snelheid voortslepen en de vrijwingskracht bepalen en die snelheid uitrekenen en zo het vermogen (F*v) bepalen. Maar dat werkt dus niet vanwege die servo's |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13. |