![]() |
Morning after pill vs de pil
Er werd laatst aan mij gevraagd waarom men gewoon niet standaard morning after pills gebruikt ipv de pil. En ik wist het antwoord gewoon niet :bloos: Iemand die het hier wel weet?
|
Weet jij wat een morning after pil is en een gewone pil?
|
Voorkomen is beter dan....
|
enig idee hoe rot je je voelt na een MAP vergeleken met de gewone pil?
|
Ik denk dat het ten eerste moreel acceptabeler is om het ontstaan van leven te voorkomen dan om al bestaand leven te laten verdwijnen. In hoeverre je van bestaand leven kunt spreken bij een zwangerschap van drie dagen (volgens mij kun je tot drie dagen na de onveilige sex voor een morning after gaan) is discutabel, maar het kan voor sommig e mensen ongetwijfeld een reden zijn.
Verder is het als ik me niet vergis zo dat er in morning after veel meer hormonen zittten dan in de 'gewone' pil. Dat zou dus betekenen dat je na iedere keer sex een ontzettende stoot hormonen binnen krijgt. Het lijkt mij niet dat dat goed kan zijn. Zeker niet omdat de mate waarin je in die situatie die pil zou slikken veel onregelmatiger zou zijn dan bij de gewone pil. |
^^
en de mornig afterpil is ontzettend duur. |
én de morning after pil is ook nog eens minder betrouwbaar dan de anticonceptiepil.
|
Bij de gewone pil zijn er verschillende mogelijkheden op hormoongebied. echter zijn de meeste "gewone" pillen een combinatie van twee hormonen;
Progesteron en eustrogenen (hoop dat ik het goed schrijf) Simpel gezegt zorgt de progesteron ervoor dat er geen kind komt het eustrogeen (wat NIET in de huidige Morning After Pil zit) zorgt dat je cyclus in stand blijft. De morning after pil heeft ook een dosering progesteron van ongeveer 8 keer zo veel. het zou dus niet echt goed zijn voor je hormoonregulatie en cyclus om aan de hand van MAP je te behoedden voor zwangerschap. |
De MAP is niet echt goed voor je gezondheid. Je bent er een paar dagen ziek van en je hormoonhuishouding wordt helemaal door elkaar geschud.
|
M.a.w. dan zou je lichaam iedere keer nadat je seks hebt gehad helemaal van slag moeten zijn. Nee, dan nog liever een condoom.
@Havik: het is oestrogeen |
Bedankt
|
Citaat:
Verder lijkt het me voor zich te spreken waarom je de anticonceptiepil verkiest boven de MAP. - anticonceptiepil is betrouwbaarder - MAP is een noodoplossing - anticonceptiepil is goedkoper |
Citaat:
|
Regering verdeeld over abortuswet
De regeringscoalitie is verdeeld over de vijf dagen bedenktijd in de abortuswet. Het CDA wil deze bedenktijd in de wet houden, D66 en de VVD vinden dat die uit de wet kan worden geschrapt. Eerder deze week bleek dat abortusartsen en gynaecologen de bedenktijd bevoogdend, betuttelend en onnodig vinden. Zij stelden dat de vrouw zelf in een gesprek met de arts moet bepalen hoeveel tijd zij nodig heeft om tot een goede beslissing te komen. Het CDA denkt dat de bedenktijd juist goed is, bijvoorbeeld voor vrouwen die op de een of andere manier onder druk staan. dit komt van santeonline, het gaat dus WEL om het afschaffen van de 5 dagen bedenktijd, deze zou dan uit de wet geschrapt worden. de vrouw mag dan zelf in overleg met de arts haar bedenktijd bepalen. |
Jezus, kan diegene niet nadenken die je die vraag stelt... (n) Waarom een MA niet beter gebruikt kan worden..... sjonge jonge
|
Citaat:
Of wist jij alles al toen je 16 was? ;) (dit wss wel omdat je een vrouw bent, maar stel als jongen zijnde) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Naast alle medische redenen lijkt het mij vreselijk stressvol om elke maand te moeten afwachten of je zwanger bent. Dan weer via de huisarts een MAP te regelen en dan nog een maand te moeten wachten of je zwangerschap inderdaad is afgebroken. En zo niet, dan zit je in de penarie en moet je actie ondernemen (abortus/overtijdbehandeling is absoluut geen pretje).
Dat is toch niet relaxed? |
Citaat:
Overigens vind ik het niet zo heel gek dat jongens in die leeftijdscatergorie er niet zo veel over weten, maar dat de meisjes er niks van weten, is wel heel erg. Maar jongeren denken wel aan het hebben van seks, maar niet aan de evt. risico's van het zonder voorbehoedsmiddelen te doen. :( |
Hee ik heb een vraagje
ik gebruik nu 1 maand de pil kan ik dan gewoon in de stopweek doorgaan met slikken als ik niet ongesteld wil worden? En als ik die week daarna stop moet ik dan daarna veder met die strip gaan waar nog 2 weken dan op zitten en dan weer stoppen of niet? :confused: |
Citaat:
(Na een stopweek moet je ALTIJD beginnen met een nieuwe strip, dus ook als je doorgeslikt hebt. In de bijsluiter staat volgens mij ook dat je de pil minstens drie weken achter elkaar moet slikken om hem veilig te laten zijn.) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26. |