Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   De letter S van ex. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1315095)

Ave 05-12-2005 14:36

De letter S van ex.

Haal je handen uit mijn zakken en weet
dat ik je hoofd niet in mijn handen wil
- ze waren mooi, wij waren mooi, ik
weet het en vergeet het. alsjeblieft –

Dit is een smeekbede aan mijn hart
laat me alsjeblieft niet zwichten,
laat me alsjeblieft,
láát me.

Mijn troost is geen vrijbrief,
in geen enkele zin die ik heb in jou.
Ik wijs jou de weg van mij af,
de oude weg is doodgelopen,
wij er afgedraaid en nooit
nooit draai ik nog om
ons heen.

Je zei: “nooit klinkt zo definitief.”
Ja, net zo als wij niet zijn en ach,
ooit is verder weg dan nooit,
dus geef me de tijd die ik neem.

Dit is de laatste brief over ons
- kus het papier, ik zal het niet zien-
hierna schrijf ik nooit meer
liefde in de volgorde van jouw naam,
bij deze schrijf ik alle letter s af:
geen Schuld, geen Spijt, nooit meer
de letter S van ex.

Paris 05-12-2005 16:42

Ik vind jouw gedichten altijd zo leuk.
En deze ook weer. Ik weet niet, je stijl spreekt me aan. De derde strofe vind ik iets minder, maar over het algemeen vind ik 'm leuk. En echte kritiek heb ik verder niet. :)

the YX 06-12-2005 11:29

slaat die S op een naam of moet die in combinatie gezien worden met de volgende twee letters is wat ik me af vraag... het kan ook aan mijn rare geest liggen natuurlijk, maar ik vind het wel goed gevonden. Vooral omdat dat het hele gedicht zo definitief is, en juist dan het genoemde voorval plaats vind... maar het kan ook dus gewoon aan mij liggen

Ave 06-12-2005 15:09

Die S moet je inderdaad lezen in combinatie met het woord ex ja :)

@ Paris: dankje!

Thoughtful 06-12-2005 15:59

Ik vind dat je heel sterk begint :) En dat er hele leuke dingen in zitten, mooi woordspel!
Ik houd ook wel van jouw stijl en zeker van dit gedicht. Al gaat hij misschien net iets te lang door, want aan het begin was ik enthousiaster dan aan het eind, en dat ligt niet aan het einde, maar aan de middelste strofes waarin je misschien een beetje hetzelfde zegt?

Het begin en
wij er afgedraaid en nooit
nooit draai ik nog om
ons heen.
:

<3

Reem 06-12-2005 17:05

Je verwoordingen zijn vaak erg mooi beeldend, maar deze strofe doet me dan weer niets:

Ik denk dat ik het geheel te lang vind, dat je te veel woorden nodig hebt om de boodschap over te brengen. En toch zitten er wel degelijk hele mooie stukjes in waarvan ik de derde strofe de allermooiste vind. De letter S van ex vind ik trouwens een leuke vondst. :)

CSN 06-12-2005 17:07

Ik vind je titel erg mooi en ook hoe je die in de laatste strofe uitwerkt. Normaal vind ik het mooier als sex als 'seks' wordt geschreven, maar hier natuurlijk niet omdat dan de dubbele betekenis wegvalt.

Er zitten een paar erg sterke zinnen in:

Haal je handen uit mijn zakken en weet
dat ik je hoofd niet in mijn handen wil

en

Mijn troost is geen vrijbrief,
in geen enkele zin die ik heb in jou.

en

vind ik hiervan de mooiste.

Ik vond het alleen niet zo mooi dat je in de laatste drie strofes vijf keer het woord 'nooit' gebruikt. Het is denk ik wat teveel van het goede.

Christiana 06-12-2005 17:07

even offtopic :bloos: @ reem je weet superveel van gedichten en de opbouw hiervan etc. Ik ben weleens benieuwd naar een gedicht van jou :) Wanneer kun je er een posten, ik denk dat we er hier allemaal veel van kunnen leren en misschien haalt dat het *volgens velen* gezakte niveau omhoog :rolleyes: Ik wacht in spanning af :)

Ontopic:

WOW :| Mooie woorden, mooi gevonden. Doordat je vrijwel niet rijmt maar toch een mooi geheel krijgt raakt het me. Typisch zo'n gedicht waar je door geraakt kunt worden. Top! (y)

Reem 06-12-2005 17:17

Citaat:

Christiana schreef op 06-12-2005 @ 18:07 :
even offtopic :bloos: @ reem je weet superveel van gedichten en de opbouw hiervan etc. Ik ben weleens benieuwd naar een gedicht van jou :) Wanneer kun je er een posten, ik denk dat we er hier allemaal veel van kunnen leren en misschien haalt dat het *volgens velen* gezakte niveau omhoog :rolleyes: Ik wacht in spanning af :)

:o Uche. Dankjewel maar ik weet het niet hoor.
In het archieftopic staan alle gedichten die ik hier ooit gepost heb (op de laatste paar na). Het gedicht dat ik zojuist heb gepost zegt dan weer weinig over mijn stijl en zo.

pourlesyeux_ 07-12-2005 14:51

ik vind dit juist wel een mooie strofe.
de "ach", is lekker nonchalant.

dromenvanger 07-12-2005 15:52

Erg mooi :)

geen Schuld, geen Spijt, nooit meer
de letter S van ex.

En krachtig einde :)

Xia 07-12-2005 17:02

Dit vind ik een prachtig gedicht. Heel sterke boodschap, sterke en goed gekozen bewoordingen. Ik kan me de ex voorstellen die dit leest en héél goed voelt dat het over is...

Mooi. Erg mooi zelfs.

Ave 07-12-2005 17:26

Citaat:

Xia schreef op 07-12-2005 @ 18:02 :
Dit vind ik een prachtig gedicht. Heel sterke boodschap, sterke en goed gekozen bewoordingen. Ik kan me de ex voorstellen die dit leest en héél goed voelt dat het over is...

Mooi. Erg mooi zelfs.

Dat voelde hij inderdaad erg goed.. Die was er niet zo blij mee. Oeps. :o

Nubis 08-12-2005 15:27

Ik vind hem ook heel mooi, Eva. :)

Porcelain 08-12-2005 16:16

Typisch, jij weet zo goed met liefde-en-alles-eromheen om te gaan, op een manier dat het absoluut niet verveelt, niet cliché is maar toch herkenbaar.
Ik vind vooral je einde goed, zoals al (100x) gezegd: een leuke vondst, die S en ex en zo. Mij wist je wel vast te houden, hoewel de derde strofe me niet erg kon boeien, die had wat mij betreft misschien wel korter en bondiger gemogen (hoewel ik wel begrijp dat dat de charme van die strofe dan weer.. teniet doet, of zoiets). Het gedicht ziet er trouwens ook mooi uit qua vorm.

gezweetwel 08-12-2005 18:58

Ik lijk de enige te zijn die niet zoveel voelt voor de laatste strofe? Hoewel ik aangenaam verrast was door de rest; vooral het begin dan. Ik moest even denken of ik de beelden die je daar gebruikte wel goed vond, maar eens ik me liet meeslepen in de stroom... Het gedicht zegt in vorm ook evenveel als de inhoud dat doet. Dat vind ik ook het mooie eraan.

*nerwen elensar 10-12-2005 11:18

Mooi gedicht. Niets op aan te merken. Er zitten zéér sterke zinnen in waar een mens alleen maar op jaloers kan zijn :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.