![]() |
Niet meer ongesteld
Hee,
Ik heb een een probleempje. Ik ben nu al vanaf mei niet meer ongesteld (7 maanden dus) en ik heb geeen idee hoe dat komt. Daarvoor was ik het al twee jaar, dus het kan ook niet aan de onregelmatigheid liggen :confused:. Ik ben pas 14, ik kan dus niet zwanger zijn (het zal wel kunnen maar ik ben nog nooit met een jongen naar bed geweest). Ik sport wel veel: 2 keer per week atletiek, dansen, circus, elke dag naar school heen en terug fietsen én folders rond brengen. Verder eet ik ook niet zo veel; meestal 3 boterhammen per dag en gewoon s'avonds wat de pot schaft. Weet ieeeemand hoe dit kan? :rolleyes: Alvast heel erg bedankt! Kus (k) |
Waarschijnlijk eet je te weinig. Probeer eens vijf boterhammen en een kommetje yoghurt en twee stuks fruit op een dag te eten, óók als je dat te veel vindt of geen trek hebt. Dat is nog niet echt genoeg, maar al een stuk beter dan dat je nu doet.
Je eet namelijk erg weinig, en dat is een van de oorzaken waardoor je menstruatie kan stoppen. |
Je eet inderdaad te weinig, zeker als je zoveel beweegt! Wat is je gewicht? (en lengte)
|
Wat de anderen zeggen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@TS: Misschien een keer langs de huisarts gaan om met hem/haar te overleggen? Je zou hem/haar dan dit ook voor kunnen leggen. Maar meer eten kan iig geen kwaad met die lengte en dat gewicht. Zeker niet als je zoveel sport. |
Oké, maar het lukt me gewoon echt niet om meer te eten :s
Eigenlijk heb ik 's morgens al geen trek, maar dan eet ik maar omdat het moét. En 's middags op school eet ik dan mijn boterhammen omdat ik die gewoon mee heb. Het is heel raar maar ik heb gewoon nooit honger :| |
Citaat:
|
Ik ben 1.70 en weeg 54 kilo :eek:
Maar ik denk ook dat jij (veel) te weinig weegt/eet. Misschien kun je 's ochtends geen boterham of zoiets droogs eten, maar chocopops van Kellogs (heel lekker!) of cornflakes (en dan vooral die met suiker voor jou ;)). Ik wilde 's ochtends ook nooit eten, maar dit soort dingen 'lukken' altijd wel. |
Citaat:
|
Ik betwijfel of het aan haar gewicht ligt, want ze zegt zelf dat ze net 14 is, en om dat nu te gaan berekenen als een volledige volwassenen :confused:
Ik denk dat het eerder te wijten is een hormoonstoornis. |
Citaat:
Ik denk zelf ook niet dat het er aan ligt dat ik weinig eet. Want de meeste mensen die ik ken eten hetzelfde als mij... |
je snoept nooit?
|
Citaat:
|
Citaat:
Omdat je 2 jaar ongesteld bent en nog vrij jong bent kan het altijd nog zijn dat je hersens niet goed de hormonen afgeven of seintjes geven naar je eileiders om bijvoorbeeld een eitje te rijpen. Meestal gebeurd dat niet als je een vast ritme hebt. |
Citaat:
|
ja, maar ik ben al naar de huisarts geweest (ong. 3 maanden geleden) en toen zei ze: als er de volgende keer dat je weer ongesteld bent weer zo lang tussen zit moet je maar eens terugkomen. Maar er is dus nooit een 'volgende keer dat ik ongesteld ben' geweest... En om nou weer terug te komen vind ik ook weer zoiets... :bloos:
|
Citaat:
Bovendien is er nu ook het feit dat jij (te) weinig eet. Je huisarts kan nu misschien sneller uitvinden waardoor jij niet meer ongesteld wordt. Heb je trouwens al eens drinkontbijt geprobeerd? Gaat lekker makkelijk naar binnen en vult de maag redelijk goed. En knackebrot eet ook lekkerder weg dan boterhammen, ook een idee. |
Hoeft echt niet aan het gewicht te liggen.
Ben je veel afgevallen? Zo niet, dan is het niet logisch dat je nu ineens niet meer ongesteld bent door je gewicht, als je dat wel altijd bent geweest. |
Citaat:
Ik had wel een tijdje gehad dat ik minder wou snoepen, maar daar ben ik niet mee afgevallen ofzo. |
Iemand die ik goed ken heeft daar vroeger (ongeveer zelfde leeftijd) ook last van gehad;
-> huisarts ! Als die het niet weet, zal hij je wel naar een geneacoloog sturen. Zij is vanaf dat moment ook met de pil begonnen om haar hormonen wat beter te sturen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je zegt dat je je hele leven al deze hoeveelheid eet. Dat is natuurlijk al niet gezond, aangezien je als kind minder nodig hebt. Je raakt nu in de puberteit, je groeit en ontwikkelt en daarom heb je meer energie nodig en moet je meer eten. |
Citaat:
|
Toen ik 13/14 was heeft er wel eens 8 maanden tussen twee menstruaties gezeten zonder dat er verder iets aan de hand was met me. Maar toen was ik pas net ongesteld, ik vind het vreemder als je 't al twee jaar bent, dan kan het nog best onregelmatig zijn maar toch niet zó onregelmatig.
Maar ik ben het wel met veel mensen eens dat je te weinig eet, zéker als je zo veel sport. Dat je dit at toen je klein was heeft er niets mee te maken, want toen was je nog kleiner en verbruikte je daardoor minder energie. Je hebt geen ondergewicht (BMI voor een 14jarige moet geloof ik tussen 16 en 24 liggen, jij hebt 16,8) maar ook dan kun je te weinig energie binnenkrijgen om optimaal te functioneren. Je lichaam schakelt dan 'overbodige' functies zoals de menstruatiecyclus tijdelijk uit omdat daar niet genoeg energie voor is. Omdat je toch jong bent kan het ook heel goed iets anders zijn hoor :). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
heey,
Ik weet natuurlijk niet of ji het zelfde hebt als mij, maar ik heb ook een keer gehad dat ik +/- een jaar nimet ongesteld ben geweest. Ook ik deed heel veel aan sport ( 25 uur per week) en ik ben in korte tijd best veel gewicht kwijtrgeraakt. Ben toen naar een sportarts geweest en die heeft toen allemaal bloed geprikt enzo en daar kwam uit dat ik te weinig "energie"in mn lichaam had. Als je lichaam niet genoeg energie heeft laat het dingen wegvallen om toch goed te kunnen functioneren, dus bijv. het ongesteld zijn. Hij adviseerde me om sndere dingen te gaan eten... dingen waar vooral suiker in zat ( cornflakes) te vervangen door dingen als boterhammen met kaas en boter enzo, omdat daar meer waardevolle energie in zit. en voila.... na een maand of twee werd ik weer voor de eerste keer ongesteld :) hoop dat je erw at aan hebt... groetjes |
Citaat:
Mensen hebben tegenwoordig een ongelofelijk vertekend beeld van wat veel en wat weinig eten is. Misschien beďnvloeden we elkaar, misschien is 't de media, maar het beeld is vertekend. |
Citaat:
|
Uhm, ja, oké heel leuk allemaal ... maar het was eigenlijk geen topic over eten maar wat ik moet doen. ;)
Ik ga dus denk denk ik nog 'ns naar de huisarts (op verzoek van gekkedoos, krummeltje, al murphy, leonoor, en sorry als ik iemand vergeet :bloos: ). Ik laat jullie wel horen wat de huisarts zei :) |
Citaat:
Ik weet niet hoe lang je al ongesteld was voor je ongesteldheid uitbleef en of je toen regelmatig ongesteld was. Als dit niet zo is hoef je je geen zorgen te maken aangezien het heel normaal is om op die leeftijd een onregelmatige menstruatie te hebben of om met periodes wel/niet ongesteld te worden. Het zou overigens wel goed zijn meer te eten doet omdat je nog in de groei bent en omdat je zoveel sport. Je verbuikt ontzettend veel en je krijgt bij lange na niet genoeg energie binnen. En ook een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad. Je kan beter daar te horen krijgen dat er niets aan de hand is dan dat je er laterna achterkomt dat er wél iets was. Het uitblijven van je menstruatie ivm ondergewicht heeft overigens niet zoveel met het gewicht zelf te maken maar met met je vetpercentage. Je lichaam heeft nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid vet nodig om je hormoonhuishouding goed te kunnen runnen. Op mijn laagste gewicht had ik een BMI van +/- 19 en ondanks dat mijn gewicht gezond was ben ik een aantal maanden niet ongesteld geweest. Dit komt waarschijnlijk doordat mijn vetpercentage toen toch wel aan de lage kant was. |
Citaat:
Maar eh, ik raak off topic :P |
Citaat:
Een vrouw heeft met een gemiddelde leefstijl zo'n 2000kcal per dag nodig. Jij zegt dat je niet genoeg beweegt, dus laten we het bij jou op 1800 stellen. Daar kom jij niet aan met wat jij eet. De reden dat je niet te dun bent is omdat je niet afvalt omdat je lichaam op den duur eraan gewend raakt. Maar technisch gezien is 't niet 'genoeg';) |
Citaat:
Nja, eh, ga er dan maar vanuit dat ik het niet goed uitgerekend heb. Er gaat écht niet te weinig in. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51. |