Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   lamp ophangen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1315716)

Corinne 06-12-2005 14:04

lamp ophangen

Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor aan mijn plafond, dus die wilde ik gaan ophangen.
Alleen ik heb nu 1 probleempje, uit mijn plafond komen 2 zwarte draden, en aan de lamp zit een blauwe, een bruine en een groen/gele
Dus welke draad moet ik nou aan welke sluiten?

Snees 06-12-2005 15:14

De groen/gele is aarding, die is minder belangrijk. De blauwe en de bruine moet je elk aan een zwarte draad vastmaken, dan zou de lamp moeten werken (wel uitkijken voor de spanning op de zwarte draden natuurlijk!).

Corinne 06-12-2005 20:30

Maar hoe weet ik aan welke de bruine moet, en aan welke de blauwe?

Normaal moet je toch bruin aan bruin, en blauw aan blauw doen, maar nu zijn ze allebei zwart...

Ik heb er ook niet op gelet hoe mijn oude lamp zat aangesloten.. Anders wat het nog wel gelukt ;)

mrboot 06-12-2005 21:14

Volgens mij maakt dat geen ene bal uit. :)

Neem het voorbeeld aan een stekker van een bureaulamp oid, die kun je ook op 2 manieren in een stopcontact steken en de lamp blijft bij beide gevallen gewoon branden.

Snees 06-12-2005 21:44

Op het Nederlandse lichtnet staat wisselspanning, dat maakt dus helemaal niks uit :)

phlexx 07-12-2005 10:54

Citaat:

Corinne schreef op 06-12-2005 @ 15:04 :
Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor aan mijn plafond, dus die wilde ik gaan ophangen.
Alleen ik heb nu 1 probleempje, uit mijn plafond komen 2 zwarte draden, en aan de lamp zit een blauwe, een bruine en een groen/gele

ik denk dat je de spanningsmeter dr es even bij moet pakken ;)

MightyMarcel 07-12-2005 11:01

Citaat:

Corinne schreef op 06-12-2005 @ 15:04 :

groen/gele op de aarde, tenzij je die niet hebt. de zwarte aan de bruine en de blauwe, en welke maakt niet uit, tis toch wisselspanning. Lampen zijn wel vaker niet geaard.

Corinne 07-12-2005 21:46

Maar als het niet uitmaakt, waarom heb ik dan altijd geleerd dat blauw aan blauw moet, en bruin aan bruin? :o

Nouja, ik ga het morgen maar even proberen :)

@phlexx, ik snap mijn spanningsmeter nog niet, er zit geen lampje op :o

Wammus 08-12-2005 10:15

Citaat:

Corinne schreef op 07-12-2005 @ 22:46 :
Maar als het niet uitmaakt, waarom heb ik dan altijd geleerd dat blauw aan blauw moet, en bruin aan bruin? :o

Nouja, ik ga het morgen maar even proberen :)

@phlexx, ik snap mijn spanningsmeter nog niet, er zit geen lampje op :o

Omdat het een stuk veiliger en makkelijker is als je alles op dezelfde manier aansluit. Als je elke lamp verschillend doet dan weet je als er een stuk gaat niet meer hoe je het hebt aangesloten en dan kan je dus een schok krijgen oid.

Snees 08-12-2005 13:12

In principe is de blauwe draad 'dood' en staat de bruine draad onder spanning. Helaas zijn elektriciens ook maar mensen en kan je nooit van dat systeem uitgaan.

JCG 08-12-2005 13:36

Citaat:

Snees schreef op 08-12-2005 @ 14:12 :
In principe is de blauwe draad 'dood' en staat de bruine draad onder spanning. Helaas zijn elektriciens ook maar mensen en kan je nooit van dat systeem uitgaan.
:| , zelf bij mbo-ers niveau 1 wordt blauw = nul en bruin = fase erin gestampt. ALs het verkeerd om zit heeft er waarschijnlijk een doe het zelfer lopen kloten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.