![]() |
Boekhouding Studentenwoning
Sinds 1,5 maand woon ik met 3 anderen in een studentenhuis in een studentencomplex. We komen allemaal van thuis en hebben dus nog geen ervaring met het 'op jezelf wonen'
Tot nu toe gaat het best heel goed, maar als het op de financieen aankomt gaat het allemaal nog een beetje omslachtig. Iedereen kookt 1 keer in de week en dan zijn de kosten voor hem/haar. Verder zijn er gezamelijke boodschappen als kaas, pasta, rijst, aardappelen, zoet voor op brood en dingen als peper en zout. De rest moet ieder voor zich aanschaffen (brood ook, omdat gezamelijk brood niet werkte) Dingen die gezamelijk worden gekocht word door diegene die het haald betaald, en moet dus door iedereen betaald worden. Nu heb ik na 4 weken weer een stapel bonnentjes en wil dit probleem makkelijk oplossen, maar hoe? de vraag is: Hoe doen jullie het in een studentenhuis met de financieen? En hoe doe je dit handig berekenen? alvast bedankt :) hopeloos boekhoudstertje Mylčne |
Op www.huisgenoten.com kun je een aardige huislijst bijhouden waar je boodschappenlijstjes kunt invoeren. Het lijkt moeilijker dan het is, zeg ik erbij. Je kunt ook selecteren wie moet meebetalen en of diegene gasten had die mee aten et cetera.
Voor het bier hebben we een turflijst. Als je een krat koopt, zet je het bedrag onder het bewuste biermerk en elk biertje dat je pakt, turf je weg. Aan het eind van de maand kunnen dan de gemiddelden berekend worden en op huisgenoten.com invoeren. |
het lijkt moeilijker dan het eruit ziet?? ik kan helemaal niets vinden op die site :D:D:D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij hadden een gangkas. Per maand betaalden we allemaal zo'n 20 euro en dat stopten we in een potje. Als iemand boodschappen ging doen voor de gang dan nam die daar geld uit mee of je betaalde het zelf, bewaarde de bonnetjes en verrekende dat later met de gangkas. Bij ons werkte dit systeem erg goed. In Excel hielden we de inkomsten en de uitgaven ook bij zodat je een overzicht hebt van wat al betaald is en wat niet en wat er allemaal gekocht is enzo.
Wij hebben nooit problemen gehad met dit systeem, zolang je alles maar goed bijhoudt. :) |
Hmhm, wij hadden een wat harder systeem nodig, hier ;)
|
Gezamenlijke boodschappen werkte echt niet in mijn huis, het was ieder voor zich.
De dingen als een gezamenlijke wasmachine en de schoonmaakspullen, dat was een kwestie van bijhouden wie hoeveel geld had uitgegeven. (ieder krijgt een eigen kolommetje, aan het eind van de maand kreeg je onder de streep een bedrag wat die persoon had uitgegeven. Al die bedragen bij ellaar opgeteld zijn het totaal aan huisuitgaven, ieder hoort een gelijk deel van het tottaal te betalen, dus dat werd dan verrekend. De een betaalde bij, de ander kreeg terug. Je kunt deze bedragen ook doorschuiven naar de volgende maand, dan ga je een schaduwboekhouding bijhouden. Bovenaan ieders kolommetje verscheen dan een min bedrag of een plusbedrag, wat opgeteld werd of afgetrokken van het bedrag onder de streep. Vaak trekken die verschillen dan weer weg, omdat degenen die de vorige maand weinig hebben uitgegeven voor het huis, de maand erop, als ze al een schuld hebben staan, meer gaan uitgeven. Het wordt pas een probleem als er mensen zijn die altijd te weinig betalen en die dan een oplopende schuld aan hun huisgenoten hebben. Het kan gewoon in een schriftje hoor, daar heb je geen boekhoudprogramma bij nodig. |
Bij mijn vriend hebben ze een schema op de koelkast, waarop iedereen de gemeenschappelijke uitgaven noteert. Als die vol is, verrekenen :)
|
iedereen schrijft gezamelijke uitgaven op een lijst die we in de keuken hebben hangen. eens in de zoveel tijd rekent iemand uit hoeveel iedereen moet betalen en dat iedereen weet hoeveel geld hij aan wie moet geven zodat het weer klopt.
lijkt mij trouwens heel onhandig om zoveel samen te kopen. Bij ons koopt iedereen eigen eten (behalve als we es samen koken) en alleen vuilniszakken, wc papier, schoonmaakmiddel en dat soort dingen komen op die lijst |
Wij eten veel samen, dus voor ons is het systeem van huisgenoten.com ideaal.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij tellen iedere maand alle bonnetjes per persoon op. In een excel sheetje rolt daar dan na invullen het te betalen/ontvangen bedrag uit per persoon.
|
Citaat:
|
Ik zou je met de gezamelijke boodschappen beperken tot de dingen die je ongeveer evenveel gebruikt. Want van broodbeleg enzo, vraag ik me af of de een er niet veel meer van eet dan de ander.
En ik zou het hetzelfde doen als daantje. Bereken hoeveel je ongeveer kwijt bent voor die gezamelijke boodschappen en maak een huishoudportemonnee waarin elke maand door iedereen 25% van dat berekende bedrag wordt gestopt. |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen noteert op de lijst wat hij of zij koopt aan gemeenschappelijke dingen. Daar worden kosten voor telefoon/wasmachine/krant etc bij opgeteld. Daarna wordt bekeken wie wat moet betalen. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag aan gezamelijke producten. Wat iedereen vervolgens bij de supermarkt heeft betaald van eigen geld wordt daarvanaf gehaald. Tot slot moet iedereen zijn persoonlijke eindbedrag op de rekening storten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon een blaadje in de keuken hangen waar je opzet hoeveel je hebt uitgegeven en waaraan. Aan het eind van de maand afrekenen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.