![]() |
Koningin schorst het besluit van de gemeente Haarlemmermeer
Cellencomplex Schiphol blijft open
Gepubliceerd op woensdag 07 december 2005 Citaat:
Wat vinden we er van dat de koningin dit zomaar doet zonder eerst naar de gemeent te luisteren? |
"Dat is gebeurd op verzoek van minister Piet Hein Donner van Justitie. "
Als het alleen de koningin was, was het slecht, maar die heeft niet echte macht. Een minister mag er van mij wel over beslissen. Of ik het ermee eens ben ofniet.... moet ik even over na denken :D |
Citaat:
Verder was de gemeente Haarlemmermeer aan het doordrammen op iets dat simpelweg niet haalbaar is, de alternatieve grond die ze boden is niet bebouwd en ook nog eens veel te duur. Als ze ergens tegen zijn, fine, maar als ze eerder toestemden dienen ze met een werkbaar alternatief te komen. |
er is ook niet echt wat mis met het cellencomplex. Het gevaarlijkste gedeelte is immers al afgefikt. daarnaast, 'de koningin' heeft hooguit een handtekening gezet onder iets wat ze even gelezen heeft; het is meer een uitdrukking, 'in naam van de koningin'. Dat gebeurt door haar ambtenaren (of hoe die ook heten als ze voor hare majesteit pennelikken). Zou een mooie boel worden als de koningin zich overal mee zou moeten bemoeien.
en de gemeente had er beter aan gedaan mee te denken, door bv een alternatief aan te bieden, in plaats van simpelweg te besluiten dat de cellen dicht zouden moeten. Je kunt de gevangen echt niet zomaar weer vrijlaten, lijkt me. |
Citaat:
Citaat:
Als de gemeente constateerd dat er bepaalde dingen niet volgens de regels gaan moeten ze de tent sluiten. Alternatief of niet. |
Citaat:
Zeker kunnen die cellen zomaar dicht als ze daar de zaakjes niet op orde hebben. En waar ze dan met die gevangenen heen moeten dat is het probleem van Donner, hij is tenslotte verantwoordelijk. |
Citaat:
Ik vind het trouwens debiel om te stellen 'dat Donner dan maar voor die gevangen moet zorgen'. Toen er bij die brand in diezelfde situatie iemand in een isoleercel werd geplaatst voor een paar dagen brak de pleuris los, en nu zou datzelfde deze keer willens en wetens moeten gebeuren? Ach kom nou, Haarlemmermeer is gewoon schijnheilig bezig door net te doen alsof het cellencomplex nu opeens zo verschrikkelijk onveilig is, het is niet veilger of inveiliger dan voor de brand, en toen vonden ze het prima. Als ze geen cellen wilden hadden ze niet met de bouw toe moeten stemmen. Dat deden ze wel, en nu is het hun probleem, daar hoeven gedetineerden niet onder te lijden. |
Citaat:
Citaat:
Weer foutje van Donner dan. Citaat:
Citaat:
|
Koninklijk besluit is gewoon een regelingsvorm die echt niet inhoudt dat de koningin zelf haar wil doordrukt. Het vroegere Kroonberoep hield ook echt niet in dat Bea zelf ging oordelen over uitspraken van lagere bestuursrechters.
En verder is dit eigenlijk wel begrijpelijk. Ik vind het dapper dat die gemeente voet bij stuk houdt, maar hoeveel vrijheid de Nederlandse decentrale structuur ook geeft aan gemeenten, uiteindelijk is het natuurlijk niet aanvaardbaar dat een gemeente zich blijvend onttrekt aan rijksbeleid. |
Citaat:
|
Citaat:
Donner is verantwoordelijk voor het complex zelf. Maar Haarlemmermeer dient te zorgen voor een alternatief als ze het ding dicht willen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook iets dat je had kunnen bedenken. |
Ik vermoed overigens dat er aan overheidszijde wel meer meespeelt dan louter beleidsmatige overwegingen. Immers, de regering heeft altijd beweerd dat het complex brandveilig was, moest daar later van terugkomen, maar stelde zich daarna op het standpunt dat die gevangenis in elk geval nu wél brandveilig is. Dus als de gemeente Haarlemmermeer die bak toch dichtgooit, dan is dat eigenlijk gezichtsverlies voor Verdonk en Donner. Ik denk dat ze het koste wat het kost willen openhouden om maar niet te hoeven toegeven dat ze een foutief standpunt hebben ingenomen over de brandveiligheid ervan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
geen appels met peren vergelijken graag |
Dan is het antwoord op je eerdere vraag dat er dus geen geld is voor het rigoreus oplossen van het cellentekort.
Verder: ooit eens geprobeerd om in Nederland iets gebouwt te krijgen? nee? Voor de aanvraagprocedure plus bezwaren van bewoners alleen al staat zes jaar plannen. |
Citaat:
daarnaast, dingen die al afgefikt zijn, vliegen doorgaans niet nog een keer in de fik. Is zo'n beetje de meest betrouwbare manier om iets brandveilig te krijgen; steek de boel in de hens, en wat blijft staan is brandveilig. logisch, toch. |
Citaat:
HOPELIJK zijn ze wel zo slim zijn het overige complex brandveilig te maken. |
Citaat:
|
Ze heeft wel rechten gestudeerd :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ow, jammer, daar gaat weer een bewindsman-bashen-argument. :) |
Het is donner maar, het is gelukkig niet zo dat dit soort dingen echt normaal beginnen te worden ofzo
|
en nu spant de gemeente Haarlemmermeer de staat weer een kort geding aan volgens het NOS nieuws :(
Misschien is het dan afgelopen. |
Iemand die een V-gebaar maakt naar Ali B. neem ik niet serieus..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59. |