![]() |
ziektewet
Hoi,
mijn baas probeert me de laatste tijd eruit te werken heb ik het gevoel. Ik moet nu werken op de tijden dat zij wil, en zogauw ik een keer niet kan, wordt de grote baas ingeschakeld. Ik heb een vast contract en vroeg me af wat er gebeuren gaat als ik de ziektewet inga. Want dit houd ik niet lang meer vol..doen ze daar erg moeilijk over, om mij door te betalen, of hoe gaat dat? |
ga de ziektewet in en probeer in die tijd ander werk te zoeken.
|
je komt echt niet zo makkelijk in de ziektewet hoor!
|
nou ik heb al wat advies ingewonnen van een 'deskundig' iemand, en het is niet zo moeilijk om in de ziektewet te komen, als wel om erin te blijven. Natuurlijk wil ik die tijd gebruiken om heel veel brieven te sturen voor ander werk, maar ik wil in de tussentijd niet zonder inkomen zitten, want ik ben student..
|
Citaat:
|
Als jij nou gewoon netjes werkt op de in je contract overeengekomen dagen, dan kan je de rest van de dagen gewoon weigeren. Laat haar de grote baas maar opzoeken hoor: ze hebben dan geen poot om op te staan.
|
Je gaat toch niet de ziektewet in, als je niet ziek bent?
Kansloooooooooooooooos (n) |
Citaat:
Zal toch van je contract afhangen... |
heb een vast contract en ja, ik kan de ziektewet ingaan :)
En Balance; dat is het hem juist, ik moet 1 dag in het weekend werken, maar mijn baas gaat me nu dus of niet inplannen of 2 dagen in het weekend (heb een 0-uren contract) en met kerst en oud en nieuw, omdat ik dan eigenlijk vrij had gevraagd. Ze wachten zeg maar af totdat ik dan een keer zeg 'ik kan/wil niet'. Maar ze hebben gewoon best wel gedreigd.. |
Goeiemorgen :D
1) Even kort door de bocht: Als jij je ziek meldt, dan ga je - niet - gelijk de ziektewet in. Als je een jaar lang wegens ziekte niet aanwezig bent geweest op je werk, pas dan ga je de ziektewet in. 2) Als jij je ziek gaat melden, en die baas wilt jou eruit helpen, zal je streng worden gecontroleerd. Daarbij zal jouw werkgever verplicht zijn om jou plaatsvervangend werk te laten verrichten bijv. De kans dat jij (nu je eigenlijk gewoon niks mankeert) lekker thuis kan gaan zitten is nihiel. mjah :p |
Citaat:
Maar als ik het zo hoor is het een kutwerkgever. Zeg gewoon één keer dat je niet gediend bent van dat slappe gelul. Als ze niet luistert zoek je een ander bijbaantje, lijkt me vrij simpele conclusie. Zoals Roos al zegt: ziekmelden als je niet ziek bent is behoorlijk kansloos. De ziektewet is voor zieke mensen. |
Proberen de ziektewet in te komen terwijl je niet ziek bent is, botweg, fraude, oplichting.
Gewoon zorgen dat je je contract niet schend, en kijk dan maar wat ze er mee kunnen. In geen geval jezelf ziek melden, want dan sturen ze je de outplacement in en kom je nooit meer terug op je werkplek. |
ziek zijn kan best hoor doordat je baas zich op zo'n manier op stelt dat hij je normaal werken onmogelijk maakt. Zoiets heet overspannen.
Maar aangezien je een nul uren contract hebt vraag ik me af of je baas dan verplicht is om je ziektegeld te betalen. Verder heb je een 0 uren contract waarin in staat dat je per week 1x moet werken in het weekend? Klopt dat zoals ik het zeg? Hou je daar dan dus aan. Voor de rest kunnen ze je dan niks maken. Want je leeft je contract na :) |
Citaat:
Overspannen zijn is best heel heftig, met slapeloosheid, demotivatie, hartkloppingen, lusteloosheid, noem maar op. Vaak is dat een langdurig proces (enkele maanden of zelfs jaren). Even niet zo lekker in je vel zitten is iets heel anders. |
Bij een 0 uren contract kijkt de kanton rechter naar de laatste 8 weken. Hiervan wordt het gemiddeld aantal uren genomen. En bij een eventueel beeindigen van het contract krijg je hier een aantal uren voor uitbetaald. Maar dan moet je werkgever wel jou ontslaan.
Als je je dus ziek meldt krijg je niets uitgekeerd. Omdat je op contract 0 uur werkt. Je mag altijd werk weigeren omdat je een 0 uren contract hebt. Hier kan je werkgever niets tegen doen. Echter als je over een periode van 8 weken 0 uur hebt gewerkt krijg je daarna niets als hij/zij je ontslaat. Het beste kun je dus op zoek gaan naar een ander baantje. Je ziek melden is gewoon oplichting ! En je krijg geen uitkering. |
Citaat:
Dus ga nu niet zeggen dat ik daar geen idee van hebt, mijn vorige manager, waar ik goede contacten mee had is door zoiets overspannen geraakt. En zeg niet dat het niet kan wan thet kan zeker wel. grtz ivo |
Citaat:
mjah :) |
Citaat:
En ja ik heb geraadpleegd bij een advocaat dus, ik krijg ziektegeld als ik me zou ziekmelden, het gemiddelde van wat ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt.. Maar ik ben op zoek naar ander werk dus :) |
Citaat:
|
Ik vind je triest, schooierig en lui. En daarmee uit, je verpest het voor anderen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ja ik heb werk en als ik dat niet emer leuk vind dan zoek ik wel een andere baan en in de tussentijd ga ik desnoods achter de machine in een fabriek staan. Maar zeer zeker ga ik dan geen geld vragen waar ik geen recht op heb en wat anderen heel hard nodig hebben die echt wat hebben. (n)
Mag je trouwens wel aan illegalen activiteiten doen op s.com (denk aan fraude)? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En je opmerking is weinig vernieuwend, studeer zelf ook rechten ;) |
Citaat:
Toch wel leuk om dit van iemand te horen die totaal niet weet wat ik zoal doe in mijn leventje..ik doe waarschijnlijk nog wel meer voor de maatschappij dan hij, maar hij weet het wel het beste :D Dus voordat je hier een mening neerpoot, vraag desnoods dan wat inlichtingen ofzo.. en daarmee uit |
Citaat:
|
Citaat:
Dus ga alsjeblieft ergens anders je neus in steken |
Ja tuurlijk was het een kort-door-de-bocht reactie. Maar kom op je bent een meid van 19! Dan is er niks mis mee om te werken hoor! Ik krijg ook liever mn loon zomaar op mijn rekening.
Edit: Ikbenschipper kwam alleen amar voor je op hoor :| |
Citaat:
en als je 4 jaar lang altijd klaar hebt gestaan voor een bedrijf, ze hoefden maar te bellen en ik kwam aangerend, en er komt een nieuwe baas en zij besluit dat ze je niet mag, is dat best pijnlijk.. |
Er zijn genoeg leuke banen hoor waarom niet op zoek anar ander baantje in plaats van ziektewet?
|
Citaat:
Dus heb alsjeblieft niet zo snel een mening over anderen |
Ik snap niet dat je niet zelf naar de grote baas bent gegaan met een klacht over jou leidinggevende.
Want als ze jou probeerd weg te spelen en de grote baas weet hier niks van, denkt hij dat jij dwars ligt, terwijl de situatie heel anders is. Misschien doet ze het bij meerdere, en speelt ze misschien andere (goede) medewerker weg, is jou grote baas ook niet bij gebaat. Ik weet niet hoe jou grote baas is hoor, maar als je er een langere tijd goed werkt, dan kun je sneller een wit voetje halen bij hem helemaal als je open kaart speelt. En stel je gaat de ziektewet in, wat kan, gewoon ziek melden en je wordt na een tijdje gecontroleerd door een arbo arts, en die vind ook dat je ziek bent, dan is er niks aan de hand. Maar arbo artsen die zijn slinks, en die zijn erop getraind om te kijken wanneer iemand echt ziek is en wanneer niet, als hij twijfelt moet jij er een arts bij gaan halen die zwart op wit zet wat je hebt enz. ( en dat doen artsen doorgaans niet omdat de baas maar moet geloven dat je ziek bent) Als de arbo arts beslist jij moet werken, dan ga je waarschijnlijkeen hel krijgen want bazen hebben het niet zo op poot uittrekkers( zo zien ze mensen die voor niks in de ziektewet gaan doorgaans) Ga je niet kun je op staande voet ontslagen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
TS heeft nog geen beroepsopleiding en komt dus voor ongeschoold werk in aanmerking. En voor ongeschoold werk zoekt men doorgaans geen dure 19-jarige maar een goedkope 15 of 16-jarige. |
och och wat een problemen op je 19e :rolleyes:
jonge ga lekker ander werk zoeken en neem ontslag bij je oude werlkgever want nu ben je té triest bezig.. ik zou me echt verschrikkelijk nutteloos, dom en achterlijk voelen als ik een uitkering zou krijgen. zou er alles aan doen om hem niet te krijgen. je gaat toch niet op dezelfde lijn zitten als al die mensen die een been missen/ gehandicapten? Sorry hoor ik heb niets tegen gehandicapten maar dit is gewoon kansloos.. verdien je eigen geld. oke hier heb je niet echt veel aan verder maar je weet wel dat t dom is. |
Citaat:
En dan ben ik toch wel heel benieuwd wat die advocaat tegen jou heeft gezegd...dus als je dat ook even zou willen delen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat flauw :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |