![]() |
[WIS] bewijzen
hallo daar allemaal
voor mijn profielwerkstuk over een vierde ruimtelijk dimensie moet ik wiskundig een paar dingen over vierkanten (in alle dimensies) bewijzen. Het begint met het aantal punten in het figuur: in dimensie 0 is er maar 1 punt in dimensie 1 kan je een lijn trekken tussen 2 punten in dimensie 2 heb je een vierkant met 4 (hoek)punten in dimensie 3 heb je een kubus met 8 (hoek)punten de 4d variant (hyperkubus) heeft 16 hoekpunten. Dit is zo. Nu moet ik een formule bewijzen, namelijk dat het aantal hoek punten van dit figuur in een bepaalde dimensie n gelijk is 2^n. Het is niet mogelijk om het stuk voor stuk te bewijzen, dus eerst dacht ik: inductief bewijzen (dat het geld voor n, en n+1). Dit lukt me echter voor geen meter, zou iemand kunnen helpen? alvast bedankt |
Ik zeg dan als natuurkundige: "dat is toch logisch?", maar er is hier vast een wiskundige die het beter kan formuleren. ;)
|
Citaat:
|
Hier staat iets: http://mathworld.wolfram.com/Hypercube.html
|
Citaat:
Zeg bijvoorbeeld: dimensie 0: hoekpunten (0) dimensie 1: hoekpunten (0) en (1) dimensie 2: hoekpunten: (0,0), (0,1), (1,0), (1,1) dimensie 3: hoekpunten: (0,0,0), (0,0,1), (0,1,0), (0,1,1), (1,0,0), (1,0,1), (1,1,0), (1,1,1) enz. Je ziet dus voor dimensie n: neem de hoekpunten van de n-1-kubus, dit is een rijtje van lengte n-1, met alle combinaties van nullen en enen. 'Plak' achter zo'n rijtje een 0 of een 1 om een nieuw hoekpunt te vinden van de n-kubus. Als je een 0 plakt, krijg je in feite hetzelfde punt als voor de n-1-kubus, plak je een 1, dan krijg je een nieuw hoekpunt. Omdat je voor elk hoekpunt een nieuw hoekpunt maakt, krijg je 2 keer zoveel hoekpunten. Hier is je inductiestap dus. Je zou natuurlijk ook meteen kunnen concluderen dat je een rijtje van lengte n hebt, met op n plaatsen een 0 of een 1 (2 keuzes dus) en dat je dus 2n hoekpunten hebt. |
maar is dat ook echt bewijzen? Dat is namelijk mijn voornaamste probleem. Ik heb verklaringen genoeg, want het is zo, maar een echt wiskundig bewijs lukt me niet. Ik ben nu bezig met kijken of ik er misschien een rij van kan maken met als directe formule:
Dn = 2^n en de (simpele) recursieve formule: Dn+1 = Dn*2 |
Ik ben nu al een eindje verder, maar zit op een nieuw punt vast, namelijk de formules voor het aantal vlakken en kubieken in figuren in hogere dimensies. Eerst zal ik psoten wat ik heb over het aantal punten en lijnen:
Citaat:
2^(n-3) * n * (n-1) oftwel: (1/2) * n * (n-1) * 2^(n-2) en voor kubieken: (2^(n-4) * n * (n-1) * (n-2)) / 3 oftwel: (1/6)* n * (n-1) * (n-2) * 2^(n-3) ik hoop echt dat iemand me kan helpen, ik heb zoveel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet... |
Kan iemand me helpen? ik zit echt vast en moet vanavond eigenlijk het antwoord hebben...
|
Ok ik heb nu dit:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47. |