Hoe het beste hulp zoeken?
Ik zit met een probleem en dat is het volgende. Vroeger was ik nog een vrolijk en spontaan meisje. Helaas heb ik vroeger nogal wat mee gemaakt mbt seksuele intimidatie en huiselijk geweld. Waarschijnlijk heb ik daardoor aangeleerd om altijd 3 stappen vooruit te denken over wat mijn opmerkingen uit konden lokken. Ik kon dus ook niet mijn problemen bij mijn ouders kwijt.
Door extreem veel te gaan eten raakte ik die spanning wel weer kwijt, maar daardoor werd ik ook dikker en daarom het mikpunt van pesterijen op school en thuis. Daardoor werd ik erg stil en teruggetrokken. Ook ben ik van mijn 10e tot mijn 15e gepest.
Zo’n 12 jaar nadat de problemen begonnen zijn, zit ik nog steeds met de problemen. Ik vertrouw mensen niet meer, omdat ik me constant af zit te vragen wat mensen van me vinden en wat voor vervelende opmerkingen ze kunnen maken over dingen die ik zeg. Ik heb heel weinig zelfvertrouwen. Ik vind het moeilijk om mijn gevoelens te uiten, waardoor ik ze opkrop en mijn troost moet gaan zoeken in eten.
Ik heb er heel lang over gedaan voor ik het uberhaupt weer kon hebben dat mensen me aanraakten. Ik doe het ook zelf liever niet (niet dat ik het niet WIL, maar ergens in mijn hoofd zit een blokkade), wat weer frustraties op roept in relaties omdat ik vrijwel nooit initiatief toon. Discussies over het waarom daarvan lopen altijd op niets uit, omdat ik compleet dicht klap zodra wordt gevraagd om mijn gevoelens te uiten. Aan het begin van dit jaar ging het daarom compleet mis en raakte ik zwaar depressief.
Ik ben al bij een psycholoog geweest die cognitieve gedragstherapie heeft toegepast. Met die therapie ben ik vroegtijdig gestopt omdat mijn psycholoog alleen maar zat te zwammen dat ik stickertjes in mijn portemonnee moest plakken zodat ik minder snoep zou kopen, en dat ik op vakantie moest om mezelf te kunnen ontplooiien. Verder vond hij dat ik maar zo snel mogelijk op kamers moest. Punt is dat ik niet op kamers wil, omdat ik bang ben te vereenzamen omdat ik al moeilijk contact maak met mensen, en dan is ook nog eens de controle over wat ik eet helemaal weg.
Daarna ben ik bij een alternatieve genezeres geweest en toen ging het een tijdje goed, tot nu dus. Ik heb van de week voor de zoveelste keer te horen gekregen dat ik nooit wat zeg en dat het net lijkt alsof ik een muurtje om mezelf heen gebouwd heb (zowel letterlijk als figuurlijk) waardoor andere mensen het moeilijk vinden om contact met mij te maken.
Ik ben natuurlijk niet voor mijn lol een muurbloempje, en ik zou er ook graag weer vanaf willen komen, want het frustreert mij en ik weet dat het andere mensen frustreert. Alleen als een psycholoog al niet helpt, wat dan wel? Ik heb me opgegeven voor een assertiviteitscursus, maar of dat helpt? Hoe word ik weer het vrolijke spontane meisje van 12 jaar geleden? Op dit moment ben ik eigenlijk 20 kilo te zwaar door die eetstoornis, heb chronisch last van mijn rug en nek door spanningen en dat kost zoveel energie dat ik ook nog eens constant moe ben.Ik ben niet levensmoe, maar op deze manier wil ik eigenlijk ook niet door leven…Wat kan ik doen?
|