Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   NS weert reizigers bij roltrappen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1317690)

muts8848 09-12-2005 10:46

NS weert reizigers bij roltrappen
 
NS weert reizigers bij roltrappen

Uitgegeven: 9 december 2005 10:02

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen weren op een aantal stations reizigers bij de roltrappen. Te veel mensen blijven bij de roltrappen staan en maken daardoor gebruik van slechts één treindeur. Het in- en uitstappen duurt daarom te lang, vindt de NS.

zie voor het complete artikel: www.nu.nl
-------------------------------------------------------------------------

zie het voor je: je staat op schiphol te wachten op een trein. Er wordt omgeroepen dat alle reizigers wordt verzocht om zich over het perron te verspreiden. Je denkt, ik doe eens sociaal en loopt tien tot twintig meter naar recht omdat daar haast niemand staat. De trein komt binnen, een trein van slechts een treinstel. En alle mensen die zich net hebben verspreid lopen chagerijnig terug naar de plaats waar ze zojuist stonden om toch maar in te stappen. Dit werkt niet mensen!!!

Miracle 09-12-2005 11:14

Bij ons zijn geen roltrappen op het station. :confused:

Het is wel logisch hoor, maar dan moeten ze idd beter aangeven waar de trein stopt! Ik sta altijd helemaal achteraan, omdat het daar rustiger is en je dan meer kans hebt op een zitplaats. Alleen, soms heb je van die scheit-machinisten die veel te ver doorrijden en dan moet ik alsnog terug lopen en moet ik staan. :mad:

coopergirl 09-12-2005 12:14

Pfff wat een kut actie (n)
Ik ben sowieso in staat die hele NS te boycotten.. Mijn trein komt standaard 15 minuten te laat waardoor ik mijn aansluiting mis. Ik ben altijd genoodzaakt een trein eerder te nemen. Eergisteren heb ik een hele tijd op het station moeten staan voordat er een trein kwam die naar Zwolle reed :rolleyes: 2 treinen vielen uit en 1 had een vertraging..
Laat de NS eerst hun technische zaken maar eens op orde hebben alvorens ze weer nieuwe dingen gaan verzinnen. (Die daarbij ook weer irritaties oproepen).

Joenes 09-12-2005 12:19

In Tilburg zie je idd vaak de mensen vaak rondom de roltrap wachten om in te stappen. Zelf loop ik ook zover mogelijk door waardoor er meestal og wel een zitplekje is. Dus laat de NS er maar niets aan veranderen, anders ben ik mijn plekje kwijt ;)

Gimme more beer 09-12-2005 12:31

Je moet de bankjes gewoon verder wegzetten van de roltrappen, dan lopen mensen automatisch wat verder door. Ik loop ook altijd weg van de trappen, logisch, want ik wil zitten :)

Vogelvrij 09-12-2005 12:41

Als ik in Eindhoven wat verder loop, stopt de trein in Utrecht bij de roltrappen. Alleen werkt dat niet bij alle treinen natuurlijk, soms stopt hij kei vroeg en moet je alsnog lopen.

Ach, ik snap wel wat ze bedoelen, maar zo lang duurt dat in- en uitstappen helemaal niet, toch?

M@rco 09-12-2005 12:45

Citaat:

Vogelvrij schreef op 09-12-2005 @ 13:41 :
Ach, ik snap wel wat ze bedoelen, maar zo lang duurt dat in- en uitstappen helemaal niet, toch?
Wel als iedereen zich bij hetzelfde rijtuig door één deur probeert te wringen, omdat ze te belazerd zijn om een stukje door te lopen ;)

Vogelvrij 09-12-2005 12:48

Citaat:

M@rco schreef op 09-12-2005 @ 13:45 :
Wel als iedereen zich bij hetzelfde rijtuig door één deur probeert te wringen, omdat ze te belazerd zijn om een stukje door te lopen ;)
Ja, dat snap ik:D Maar gebeurt dat ooit? Meestal lopen er dan toch ook nog wel wat mensen door en zo?

Gimme more beer 09-12-2005 12:53

Citaat:

M@rco schreef op 09-12-2005 @ 13:45 :
Wel als iedereen zich bij hetzelfde rijtuig door één deur probeert te wringen, omdat ze te belazerd zijn om een stukje door te lopen ;)
Dat gebeurt bijna nooit :)

Mr.Oizo 09-12-2005 15:07

Ach ja, je moet ook instappen op plaatsen waar je van te voren weet dat je snel kunt instappen en waar je dus groot kans hebt dat je kunt zitten (bijvoorbeeld helemaal voorin of de eerste klas). ;)
De meeste mensen weten niet precies waar het het minst druk is om in te stappen of zijn te lui om naar die plaatsen te lopen. Tja, zo krijg je die opstoppingen voor roltrappen en winkeltjes. Maar ik vind het niet echt irritant dus ja... :)

SaisPas 09-12-2005 16:06

Ik loop sowieso altijd op het station altijd al helemaal naar achteren, omdat ik op het station van bestemming dan zo dicht mogelijk bij de bussen zit.

TheRedArrow 09-12-2005 19:37

Ik maak sowieso geen gebruik van de roltrap.

Quantes 09-12-2005 20:44

Citaat:

Vogelvrij schreef op 09-12-2005 @ 13:48 :
Ja, dat snap ik:D Maar gebeurt dat ooit? Meestal lopen er dan toch ook nog wel wat mensen door en zo?
Je zou er voor de grap eens op moeten letten. Ik had gister nog een mooie in Breda: intercity naar Den Haag met getrokken rijtuigen: bij deur een staat een rij van een man of 10, bij deur 2, 2 meter verderop, staat niemand :)

TheRedArrow 09-12-2005 21:02

Citaat:

Quantes schreef op 09-12-2005 @ 21:44 :
Je zou er voor de grap eens op moeten letten. Ik had gister nog een mooie in Breda: intercity naar Den Haag met getrokken rijtuigen: bij deur een staat een rij van een man of 10, bij deur 2, 2 meter verderop, staat niemand :)
Schitterend inderdaad, die trein heb ik vrijwel dagelijks.

Iduna 09-12-2005 21:11

Als je wat verder doorloopt, heb je ook meer kans op een zitplek. :)

Het lijkt er ook op dat mensen niet durven in te stappen in een 1e klas coupé. :D Het is alsof ze denken: 'Oh, shit, dit is eerste klas! Daar mag ik niet zijn met mijn tweedeklaskaartje. En daar mag ik zeker ook niet doorheen lopen!' en vervolgens keren ze zich op, terwijl ze ook door kunnen lopen.. :)

PV 09-12-2005 22:31

Ik ga altijd daar staan waar ik vervolgens het dichtst bij mijn volgende bestemming ben, of dat nu een andere trein is, de bushalte of de uitgang van het station. En als dat nou toevallig in het midden bij de roltrappen is heeft de NS pech.

Nona 09-12-2005 23:15

God ja, nog even. De passagiers zijn zeker ook schuldig aan al die vertragingen van de NS, doordat ze te langzaam in- en uitstappen?

Oh, misschien moeten ze ouderen ook maar verbieden met de trein te reizen. Dat duurt wel lang hoor, als een kreupele tachtigjarige zich uit een trein probeert te hijsen.

Quantes 10-12-2005 04:20

Citaat:

Kruimel schreef op 10-12-2005 @ 00:15 :
God ja, nog even. De passagiers zijn zeker ook schuldig aan al die vertragingen van de NS, doordat ze te langzaam in- en uitstappen?

Oh, misschien moeten ze ouderen ook maar verbieden met de trein te reizen. Dat duurt wel lang hoor, als een kreupele tachtigjarige zich uit een trein probeert te hijsen.

Doordat mensen zich niet goed verspreiden, ontstaan wel degelijk vertragingen. In Roosendaal en Breda wordt sinds enige tijd in de spits ook omgeroepen: U wordt verzocht verspreidt over de trein in te stappen. Dat werkt wel goed, ze staan nu tenminste echt verspreidt. Maar als het allemaal op een kluitje staat, heeft dat wel degelijk invloed op de punctualiteit, en indirect ook oo de klanttevrednheid, omdat in het midden van de trein geen zitplaatsen meer zijn, en achterin nog wel.

Vandaar dat ik altijd lekker helemaal achterin ga zitten, lekker rustig tenminste.

SaisPas 10-12-2005 10:09

Maar, ze kunnen in de dienstregeling toch ook een minuut extra incalculeren voor in en uitstappen als blijkt dat dat te langzaam gaat. Dan kan de trein iets langer op stations wachten. De nieuwe dienstregeling gaat toch morgen in.

En ja, dan duurt je reis ook iets langer, maar ben je wel zekerder dat hij op tijd rijdt.

PV 10-12-2005 11:32

Citaat:

Quantes schreef op 10-12-2005 @ 05:20 :
Vandaar dat ik altijd lekker helemaal achterin ga zitten, lekker rustig tenminste.
En dan als je uitstapt 3 minuten er over doen om van het perron af te raken zodat je je aansluitende bus mist en een uur in de kou moet zitten, nee dankje :p

Vogelvrij 10-12-2005 11:51

Citaat:

Quantes schreef op 09-12-2005 @ 21:44 :
Je zou er voor de grap eens op moeten letten. Ik had gister nog een mooie in Breda: intercity naar Den Haag met getrokken rijtuigen: bij deur een staat een rij van een man of 10, bij deur 2, 2 meter verderop, staat niemand :)
Mja, bij mijn treinen valt dat eigenlijk altijd wel mee... Daar staan bij elke deur zo´n vijftien mensen te wachten;)

REIE 10-12-2005 14:40

Wat ik bloedirritant vind zijn die provincialen die stil blijven staan aan de linkerkant van een een roltrap. Dan moet ik ze met mijn immer grote haast voorbij via de trap. Die trap is daarentegen voor dat soort mensen dat niet aan tijdsdruk gebonden is.
Eveneens heb je dat veel mensen niet begrijpen dat je, bij grote drukte, verder kunt doorlopen in de gangen, opdat de balkons ontlast worden. Daarnaast heb je er die niet uit durven te stappen om ruimte te maken voor in- en uitstappers, omdat ze bang zijn om achter te worden gelaten op het perron. Nee, liever proppen zij zich tussen in het hoekje naast de deur...
Ohja, op Den Haag CS mag ter hoogte van het zevende rijtuig een loopbrug komen over alle sporen, zodat niet iedereen naar het eind door moet lopen om over te stappen. dit resulteerd namelijk in vroegkomers die het begin van elke trein voor bezetten, terwijl de laatkomers nog verder moeten doorlopen naar de voorkant van de trein.

Quantes 10-12-2005 15:30

Citaat:

SaisPas schreef op 10-12-2005 @ 11:09 :
Maar, ze kunnen in de dienstregeling toch ook een minuut extra incalculeren voor in en uitstappen als blijkt dat dat te langzaam gaat. Dan kan de trein iets langer op stations wachten. De nieuwe dienstregeling gaat toch morgen in.

En ja, dan duurt je reis ook iets langer, maar ben je wel zekerder dat hij op tijd rijdt.

Je kunt je niet voorstellen hoe complex dat ligt, een minuutje extra om het wat makkelijker te maken voor in- en uitstappen kan gewoon niet, daar is het spoorwegnet in ons land te druk bereden voor. Voorbeeldje uit de praktijk:

trein Den Haag-Venlo komt aan in Breda. Het is spits en er moet behoorlijk wat volk uit. De trein is al een minuutje te laat omdat er een langzaam rijdende goederentrein voorzat op de Moerdijkbrug. Uiteindelijk vertrekt de trein 2 minuten na de oorspronkelijke vertrektijd. De trein van Roosendaal naar Zwolle staat al een paar minuten te wachten in Breda en gaat direct achter de trein naar Venlo aan richting Tilburg en Den Bosch. Deze trein loop nu dus ook 2 minuten vertraging op, wat in Den Bosch tot problemen leidt met het voor laten gaan vnan de stoptrein naar Deurne en het (nu ongeveer gelijktijdig) vertrek van de intercity Maastricht - Haarlem. IC's gaan voor sneltreinen, dus de sneltrein loop nu tegen vijf minuten vertraging aan te hikken.

Sneeuwbaleffect kortom.

Quantes 10-12-2005 15:31

Citaat:

PV schreef op 10-12-2005 @ 12:32 :
En dan als je uitstapt 3 minuten er over doen om van het perron af te raken zodat je je aansluitende bus mist en een uur in de kou moet zitten, nee dankje :p
Als ik in Bergen op Zoom helemaal achterin instap, kom ik in Roosendaal goed uit voor de trein naar Zwolle, kan rechtover steken, kom dan in Nijmegen weer netjes bij de trap uit. Op de terygweg hetzelfde.

Maar dat verschilt natuurlijk enorm...

Lucky Luciano 10-12-2005 20:26

Als de NS dan ook meer treinstellen aan elkaar koppelt, zodat deze ook mooi evenredig over het perron verdeelt zijn, lijkt me het een erg mooi plan (y)

TheRedArrow 10-12-2005 20:57

Citaat:

SaisPas schreef op 10-12-2005 @ 11:09 :
Maar, ze kunnen in de dienstregeling toch ook een minuut extra incalculeren voor in en uitstappen als blijkt dat dat te langzaam gaat. Dan kan de trein iets langer op stations wachten. De nieuwe dienstregeling gaat toch morgen in.

En ja, dan duurt je reis ook iets langer, maar ben je wel zekerder dat hij op tijd rijdt.

Eén minuut kost ontzettend veel geld. Dat is meer dan je denkt.

Door iets aan de verkeerssituatie te veranderen op een kruispunt (elke bus hoeft nu twintig seconde minder te wachten) nabij het busstation in Breda, scheelt dat de BBA op jaarbasis twintig miljoen euro. Voor de spoorwegen geldt precies hetzelfde.

TheRedArrow 10-12-2005 20:59

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 10-12-2005 @ 21:26 :
Als de NS dan ook meer treinstellen aan elkaar koppelt, zodat deze ook mooi evenredig over het perron verdeelt zijn, lijkt me het een erg mooi plan (y)
Als het goed is, is de capaciteit van de treinstellen op de intensiteit berekend. Vaak is dit zo (IC Venlo/Eindhoven - Den Haag Centraal bijvoorbeeld) en daar kan men dus best verspreid in- en uitstappen. Op een minder belangrijk traject is de intensiteit veel kleiner en heeft het absoluut geen nut om meer treinstellen in te zetten?

Quantes 11-12-2005 08:24

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 10-12-2005 @ 21:26 :
Als de NS dan ook meer treinstellen aan elkaar koppelt, zodat deze ook mooi evenredig over het perron verdeelt zijn, lijkt me het een erg mooi plan (y)
Je zit met de peroonlengte. En meestal is bij de planning van de hoeveelheid bakken rekening gehouden met reizigersaantallen en zo. Die gegevene komen allemaal van die 'mensen in de rode jas.' Op minder drukke trajecten (Ede-Wageningen - Amersfoort bijvoorbeeld) heeft het geen zin extra bakken in te zetten, dat kost alleen maar meer geld voor onderhoud en stroom.

Vogelvrij 11-12-2005 09:33

Citaat:

TheRedArrow schreef op 10-12-2005 @ 21:59 :
Als het goed is, is de capaciteit van de treinstellen op de intensiteit berekend. Vaak is dit zo (IC Venlo/Eindhoven - Den Haag Centraal bijvoorbeeld) en daar kan men dus best verspreid in- en uitstappen. Op een minder belangrijk traject is de intensiteit veel kleiner en heeft het absoluut geen nut om meer treinstellen in te zetten?
Ja, ik zat ook al te denken... De trein van Eindhoven naar Utrecht om 9.27 is heel kort, maar nog steeds altijd superrustig. Beetje onzin om die trein dan langer te maken:o

Miracle 11-12-2005 09:42

Citaat:

Quantes schreef op 10-12-2005 @ 16:30 :
Sneeuwbaleffect kortom.
En dan heb je natuurlijk ook nog de routes met maar één spoor, waar de treinen elkaar op het station moeten passeren. :| (n)

Quantes 11-12-2005 09:53

Citaat:

Miracle schreef op 11-12-2005 @ 10:42 :
En dan heb je natuurlijk ook nog de routes met maar één spoor, waar de treinen elkaar op het station moeten passeren. :| (n)
Almelo - Zwolle bijvoorbeeld. Maar dat wordt dubbelsporig he, en er komt ook bovenleiding...

Miracle 11-12-2005 10:26

Citaat:

Quantes schreef op 11-12-2005 @ 10:53 :
Almelo - Zwolle bijvoorbeeld. Maar dat wordt dubbelsporig he, en er komt ook bovenleiding...
Wanneer? :eek: :cool: Gaan er dan ook andere treinen rijden, dan die buffels of?
En Zutphen - Oldenzaal?

Quantes 11-12-2005 10:35

Citaat:

Miracle schreef op 11-12-2005 @ 11:26 :
Wanneer? :eek: :cool: Gaan er dan ook andere treinen rijden, dan die buffels of?
En Zutphen - Oldenzaal?

Zutphen - Oldenzaal weet ik niet. Op welke termijn dat gaat gebeuren weet ik niet, maar dan zullen er waarschijnlijk wel Sprinters op komen te rijden, want Mat '64 gaat er op middelange termijn ook uit. Ze gaan die lijbn electrificeren voor de HSl he, die gaat dan waarschijnlijk via de Hanzelijn, zo over Kampen en zo naar Amsterdam. Dus dan wordt Zwolle - Kampen ook geelectrificeerd...

Lucky Luciano 11-12-2005 11:09

Citaat:

TheRedArrow schreef op 10-12-2005 @ 21:59 :
Als het goed is, is de capaciteit van de treinstellen op de intensiteit berekend. Vaak is dit zo (IC Venlo/Eindhoven - Den Haag Centraal bijvoorbeeld) en daar kan men dus best verspreid in- en uitstappen. Op een minder belangrijk traject is de intensiteit veel kleiner en heeft het absoluut geen nut om meer treinstellen in te zetten?
Uiteraard, maar hoe kan je dan wel spreiding van mensen verwachtten over het perron?
Kijk als je spreiding over het perron wil, dan moet je zorgen dat de instapmogelijkheden zich ook dusdanig over het perron verspreiden. Als er dan vervolgens zo'n rijdende coupe aankomt is het onzinnig om spreiding over het perron te verwachten.

TheRedArrow 11-12-2005 12:36

Citaat:

Miracle schreef op 11-12-2005 @ 11:26 :
Wanneer? :eek: :cool: Gaan er dan ook andere treinen rijden, dan die buffels of?
En Zutphen - Oldenzaal?

Zutphen - Oldenzaal lijkt mij niet, dat is aanbesteed aan Syntus en is op die ene lijn niet echt belangrijk. Weinig te maken met 'sneeuwbaleffecten'.

TheRedArrow 11-12-2005 12:39

Citaat:

Quantes schreef op 11-12-2005 @ 11:35 :
Zutphen - Oldenzaal weet ik niet. Op welke termijn dat gaat gebeuren weet ik niet, maar dan zullen er waarschijnlijk wel Sprinters op komen te rijden, want Mat '64 gaat er op middelange termijn ook uit. Ze gaan die lijbn electrificeren voor de HSl he, die gaat dan waarschijnlijk via de Hanzelijn, zo over Kampen en zo naar Amsterdam. Dus dan wordt Zwolle - Kampen ook geelectrificeerd...
:|

Bedoel je voor de HSL Oost? Dat is toch onzin? Die blijft echt wel via Utrecht en Arnhem lopen. Of bedoel je voor een nieuwe HSL? Dat duurt dan nog wel >tien jaar.

TheRedArrow 11-12-2005 12:40

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 11-12-2005 @ 12:09 :
Uiteraard, maar hoe kan je dan wel spreiding van mensen verwachtten over het perron?
Kijk als je spreiding over het perron wil, dan moet je zorgen dat de instapmogelijkheden zich ook dusdanig over het perron verspreiden. Als er dan vervolgens zo'n rijdende coupe aankomt is het onzinnig om spreiding over het perron te verwachten.

Klopt, in Breda is het dan ook geen onzin, want wanneer het daar wordt omgeroepen is zelfs Roosendaal - Zwolle (vv) zes bakken. :)

En de meeste mensen weten wel hoelang de trein is. Zij nemen elke dag dezelfde trein, die elke dag dezelfde lengte heeft.

M@rco 11-12-2005 19:07

Citaat:

TheRedArrow schreef op 11-12-2005 @ 13:40 :
En de meeste mensen weten wel hoelang de trein is. Zij nemen elke dag dezelfde trein, die elke dag dezelfde lengte heeft.
Dat is niet helemaal waar. Ik reis vaak met de 1900/2500 en soms staan er elf bakken ICK voor je neus, soms een IRM-6 (in de spits vaak 2 x IRM-6) en weer andere keren moet je het doen met een zielig IRM-viertje. Zit niet altijd een regelmaat in.

TheRedArrow 11-12-2005 19:22

Dat 'zielige' vier bakkige (V)IRM-pje is dan waarschijnlijk omdat er geen ander treinstel beschikbaar is (door uitval bijvoorbeeld).

En 2*6 is bijna hetzelfde als 11*ICK. In ieder geval kan je zelfs bij een viertje een stukje van de (rol)trappen weglopen. :)

M@rco 11-12-2005 20:06

Nee, dat komt doordat ze een aantal zesjes hebben ingekort tot viertjes en die vervolgens heel handig in dezelfde omloop hebben laten rijden. Maar goed, mijn punt is dus dat je niet altijd van tevoren kunt weten wat voor materieel er aankomt/hoe lang de trein is.

Quantes 12-12-2005 04:33

Citaat:

TheRedArrow schreef op 11-12-2005 @ 13:39 :
:|

Bedoel je voor de HSL Oost? Dat is toch onzin? Die blijft echt wel via Utrecht en Arnhem lopen. Of bedoel je voor een nieuwe HSL? Dat duurt dan nog wel >tien jaar.

Dit is enkel wat ik ook maar weer verneem... :)

Megadeth 12-12-2005 17:35

Wat ik altijd doe is: Als er mensen bij de 2de klas deur staan te wachten tot alle mensen uit de trein gestapt zijn ga ik gewoon via de 1ste klas deur naar binnen, ga naar het deel waar ik normaal in zou stappen, wacht tot iedereen eruit is en ben als eerste een lege coupé binnen.

Succes gegarandeerd :p Als je haast hebt en er zijn van die lui die traag lopen / stilstaan beuk ik ze altijd aan de kant met m'n dikke koffer.. sorry hoor maar niet iedereen wil z'n aansluiting missen. :mad:

TheRedArrow 12-12-2005 20:09

Citaat:

Quantes schreef op 12-12-2005 @ 05:33 :
Dit is enkel wat ik ook maar weer verneem... :)
Van waar wordt dat vernomen dan?

IDT 12-12-2005 22:23

In Arnhem is dat probleem echt erg, zeker bij de sneltrein naar Zwolle op spoor 3 / 4.

TheRedArrow 13-12-2005 15:29

Vooral omdat je in Arnhem maar 'één' echte in- en uitgang hebt en die is aan het begin van het perron gelegen.

PV 13-12-2005 16:52

Citaat:

Megadeth schreef op 12-12-2005 @ 18:35 :
Wat ik altijd doe is: Als er mensen bij de 2de klas deur staan te wachten tot alle mensen uit de trein gestapt zijn ga ik gewoon via de 1ste klas deur naar binnen, ga naar het deel waar ik normaal in zou stappen, wacht tot iedereen eruit is en ben als eerste een lege coupé binnen.
Ik heb zó'n hekel aan mensen die dat doen :p Krijg je daar ook nog eens een verstopping.

Quantes 13-12-2005 18:34

Citaat:

TheRedArrow schreef op 12-12-2005 @ 21:09 :
Van waar wordt dat vernomen dan?
Somda en Opeenshadikhet

TheRedArrow 17-12-2005 18:29

Citaat:

PV schreef op 13-12-2005 @ 17:52 :
Ik heb zó'n hekel aan mensen die dat doen :p Krijg je daar ook nog eens een verstopping.
Dat is niet helemaal waar, want bij (bijvoorbeeld) ICK is de laatste persoon nog bezig met uitstappen (via de tweede klas deur), maar is er al ruimte gemaakt voor de mensen die uit de tussendeur het rijtuig in willen lopen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.