![]() |
Wat eet je op eerste Kerstdag?
Voor veel mensen is Kerstmis een periode van gezelligheid, lekker eten, familiebezoekjes en naar de kerk gaan :rolleyes:
Maar wat eten jullie thuis op eerste kerstdag? Is het urenlang in de keuken gezellig staan koken, of ga je met de hele familie naar de Jappanner? Misschien komen er nog wel leuke tips binnen! :D * Ons Driegangen Menu * - voorgerecht: Ham met meloen - Hoofdgerecht: Gebraden kip met boontjes en stoofperen en heerlijk kleine aardappeltjes - Nagerecht: Verschilt ieder jaar, maar bestaat meestal uit ijs! Ons menu ziet er erg simpel uit, maar dit zijn enkel de basics... |
familietraditie :rolleyes:
1e kerstdag, hele familie moederskant, tafeltje bij de chinees, gratis kalender :P |
Soep en toastjes, misschien wat stokbrood of friet.
Mijn moeder is jarig dus we eten niet uitgebreid. Rond 6 uur zit iedereen aan zijn borrel en de toastjes dus meer zal t nie zijn. |
De traditie wilde dat we kerstavond bij de ouders van mijn vader aten. Dit was, met uitzondering van varianten op de salades en groentes enzo, altijd:
- koud voorgerecht (meestal met vis) - soep (2 soepen, tomatenroom en variërend) - kalkoen met kroketten, perzikken, boontjes, veenbessensaus, champignonroomsaus, andere saus en eventueel nog andere groentes - meestal ijs als nagerecht, met speciale warme of andere sauzen. 1e Kerstdag komen de ouders van mijn vader naar ons toe en dan eten we smiddags een makkelijk hapje, broodje uit de oven ofzo en 's avonds eten we hapjes van tafel. Fondue bv., kaasplateau, dat soort dingen. 2e Kerstdag kookt mijn moeder en dan is het - amuse - speciale soep (gazpacho bv.) - voorgerecht zoals carpaccio - kalkoen, aardappelgratin en verschillende groentes en aparte sauzen - variërend nagerecht, van crème brulée tot standaard ijs. Dit jaar gaat Kerstavond bij mijn vriend thuis door en zij doen niets speciaals zover ik weet. |
Ik zou het eerlijk gezegt nog niet weten.. :o :bloos:
|
we gaan op eerste kerstdag altijd naar mijn oma. normaal gesproken kookt zij dan, en dat is altijd een verrassing.
tegenwoordig laat ze een buffet komen, want ze heeft geen zin meer om te koken. k weet dus ook nog niet wat ik dit jaar eet. |
Citaat:
|
Wat de pot schaft.
|
We eten nooit echt bijzonder met kerst. Wel iets dat iedereen lust, maar dat kan net zo goed patat zijn. Meestal mogen m'n broer en ik kiezen: de een voor eerste kerstdag en de ander voor tweede kerstdag.
|
de discussie bestaat nog of het poffertjes of pannenkoeken worden. of dat we die 2e kerstdag eten.
|
Zo weinig mogelijk want ik ben op dieet en dat vind ik helemaal niet erg ;)
Pasta met spinazie geloof ik. |
eerste kertdag eten we grieks. (y)
en verder weet ik het nog niet |
Een dag gourmetten, en de andere dag koken we allemaal iets. Willekeurige volgorde, maar meestal gourmetten op Eerste Kerstdag.
|
Mijn moeder maakt altijd kalkoen en dat kan ze goed <3
|
Gourmetten met mama + vriend, broertje en zusje :)
|
ik kook.
beetje standaard in deze tijd, maar: vooraf: wildsoep hoofd: hertenbiefstuk met rode wijnsaus, speciale aardappelpurree en rode kool. Ook stoofpeertjes (door m'n moeder, die kan ik niet zo goed :o ). En ik wil nog garneren met iets speciaals, maar ben dr nog niet uit wat. dessert: iets met ijs en een bijpassende warme saus, moet speciaal zijn maar ook nog niet helemaal uit wat. |
Dunno, dan zit ik in Zwitserland..
|
Bij ons is het ook bekend:
- Eerste Kerstdag eerst lekker brunchen, en 's avonds aardappels met groente en rosbief. - Tweede Kerstdag taart (ook al voor eerste Kerstdag) en 's avonds gourmetten. :) |
gourmetten/steengrillen:)
|
1ste kerstdag, gaan we met de hele familie barbequen.
doen we standaard elk jaar :) . En 2de kerstedag, gaan we met de hele familie gourmetten (y) |
We eten bij mijn broer en zijn vriendin, dus het zal wel een vegetarische schotel worden. (y)
|
Ik en m'n pap zijn er nog over aan het nadenken, hangt er ook vanaf of er nog mensen komen behalve wijzelf. Ik zelf ga meestal vooral voor de bijgerechten met het kerstkoken. Dat wordt dus iets met linzen, tomatensalsa, spruitjes met licht gebakken nootjes (ja, ik hou van spruitjes) of wat ook. of van die grote champignondingen met feta en ander spul.. En als toetje iets met chocola, denk ik. K weet alleen nog niet wat voor hoofdgerecht mn vader van plan is. Ik ga pleiten voor iets met falafel :)
|
Als we hier eten:
Biefstuk en nog een soort vlees (weet niet meer wat) en verder weet ik niet:P |
Dat weet ik nog niet.
|
ik ben dan op vakantie
en dan zitten we bij vrienden van men vader en hun familie en dan gaan we barbequen maar ik weet niet wat enzo |
Bbq ofzo?
|
waarschijnlijk gourmetten:D
|
Ik hoorde mijn moeder gister dat ze het eens heel anders wilde aanpakken, en daarna iets over een stamppotbuffet. Ben benieuwd...
|
Wat we al weten:
Eerste kerstdag: roasted potatoes en chocolademousse Tweede kerstdag: varkenshaas in kersensaus en kerstboomaardappeldingetjes |
Geen idee, ik ga op kerstavond koken met mijn vader en tweede kerstdag gaan we gourmetten maar ik weet nog niet wat we eerste kerstdag gaan doen.. :)
|
Eerste kerstdag gaan we altijd gourmetten met oom+tante+nichtjes+oma
Tweede kerstdag was ik de laatste jaren niet thuis maar ik geloof dat we dan meestal Flappie eten. |
eerste kerstdag standaard bouillon fondue.
tweede kerstdag moet ik nog iets verzinnen, misschien wel een Burger King hap, omdat ik dan een concert heb :( |
we gaan wokken :o
|
Op 1e kerstdag hebben wij altijd een 4-gangenmaaltijd:
- krab of zalmcocktail (dus blaadje sla in een kommetje met daarop stukjes krab of zalm met stukjes mandarijn en daarover heen cocktailsaus) - zelfgemaakte, rijkgevulde groentesoep - meestal rollade met lekkere saus waarvan m'n vader alleen het recept weet, aardappelballetjes of -kroketjes uit de friteuse, selderie/een of andere diepvries groenteschotel/witlofschotel (groente verschilt meestal wel) - ijs met slagroom 2e kerstdag gourmetten we meestal, maar dit jaar ga ik die bij m'n vriend vieren, maar daar gaan we geloof ik ook gourmetten. :) |
Citaat:
|
Ook gourmetten met mn ouders en mn oom en tante.
|
Citaat:
|
Nog geen idee, we zijn uitgenodigd bij mijn oom en tante. Net als vorig jaar trouwens, en toen had mijn oom zes of zeven gangen gemaakt. Ik heb er in elk geval weer zin in!
|
Citaat:
|
Wij gaan altijd gourmetten. Succes verzekerd! :cool:
|
Kerstavond moet ik al om 18.30 uur in de kerk zijn omdat ik in het koor zing, dus eten we iets snels. Pannenkoeken, volgens mij.
Eerste Kerstdag ga ik met m'n vriend naar zijn familie en ik heb geen idee wat we daar eten. Hetzelfde geldt voor tweede Kerstdag. |
Wij gaan altijd gourmetten met mijn familie. Dit jaar wordt het drie keer gourmetten geloof ik :|.
Kerstavond bij mijn familie, eerste kerstdag bij de familie van mn vriend en tweede kerstdag met vrienden.. |
Ik heb werkelijk geen idee... :o Ik ben bij de opa en oma van mijn vriend.. :)
|
Muh ik zou koken, maar ik weet niet wat ik moet maken. Als amüse achtig iets doe ik broodrolletjes met eiersalade en kruiden, daarna tomatensoep met mozzarellabolletjes en als hoofdgerecht chocolademousse met kersen, maarja een hoofdgerecht op eerste kerstdat zou ook niet misstaan. :confused:
|
Citaat:
|
1. Kruimige rundertartaar met kwartelei en galette
2. Soep, maar wat precies weet ik nog niet 3. Coquilles met zuurkool en wild 4. Gevulde duivenborstjes 5. Stoofschotel van wild 6. Turkse sinaasappelsalade met pistache-ijs :o Voor 17 man. :eek: |
Gourmetten met familie :)
|
Voorgerecht: Pasteitjes met kippenragout
Hoofdgerecht: Aardappelkroketjes met kip Nagerecht: ijs ofzo Mijn ouders eten een ander hoofdgerecht(een of andere gore visschotel |
Citaat:
|
Op eerste kerstdag ben ik thuis. Dan eten we varkensrollade met gebakken aardapppels, spruiten, boontjes in katenspek gerold en nog een aantal groenten.
Op tweede kerstdag ben ik bij m'n vriendin en wat ik daar eet is nog een verrassing. Uitgebreid eten en tafelen is in het algemeen niet aan mij besteed. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06. |