Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   HOOP jij dat God bestaat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1317811)

SellaYoung 09-12-2005 14:18

HOOP jij dat God bestaat?

Ten eerste: Ik plaats dit topic niet in Religie , omdat de doelgroep van dat subforum veelal gelovigen is en die hebben een voorspelbaar antwoord.

Dit keer niet de vraag "Geloof jij dat God bestaat?", maar HOOP jij dat God bestaat? En zoja of zonee, waarom?

Ben benieuwd!

MTpower 09-12-2005 14:24

Ik hoop het niet, anders heb ik een flink probleem als ik de pijp uit ga :p

George 09-12-2005 14:25

Nee want als hij wel bestaat is hij behoorlijk kut. Ik wens het niemand toe zo'n klootzak te zijn natuurlijk.

George 09-12-2005 14:25

Citaat:

MTpower schreef op 09-12-2005 @ 15:24 :
Ik hoop het niet, anders heb ik een flink probleem als ik de pijp uit ga :p
Ohja, dat eigenlijk ook. :D

chocomelsletje 09-12-2005 14:29

Nee, ik hoop van niet, en anders heb ik ruzie met hem. :)

Roosje 09-12-2005 14:34

Nou, nee.

iemand of niemand 09-12-2005 15:01

Nee, dan heb ik ongelijk.

lady of the dark 09-12-2005 15:08

Gut, ben ik dan de enige die het wel hoopt? Of God bestaat weet ik niet, maar het zou voor mij de wereld een stuk ingewikkelder en moeilijker te begrijpen maken als ze onomstotelijk zouden kunnen bewijzen dat God niet bestaat...

Nattigheid 09-12-2005 15:36

Ik hoop niet zozeer op een God, maar op iets hierna.

Vogelvrij 09-12-2005 15:41

Ik weet het niet zo goed. Maar in ieder geval geen hartgrondig nee.

Ik hoop alleen dat het niet zo´n God is als echt orthodoxe gelovigen geloven, want dan ga ik naar de hel en dat wil ik liever niet;)

Maar ik hoop wel op een rechtvaardige, niet al te strenge God, geloof ik.

Mariekje* 09-12-2005 15:52

Ik hoop het niet maar denk het wel. Ik hoop alleen wel dat hij goedgenadig zal zijn, hahaa. :p

anterx 09-12-2005 16:34

Ik hoop voor mezelf dat er geen god bestaat. Ik geloof niet en als er ineens bewezen zou worden dat god wel bestaat dan zie ik dat als een mislukking. Als er een god is zou hij/zij namelijk alles goed doen, volgens veel gelovigen. De wereld is nu niet perfect als er een god blijkt te bestaan is dus zelfs god niet in staat de wereld dragelijk te maken.

Voor sommige andere mensen hoop ik wel dat er een god is.

Dolores 09-12-2005 17:00

Ik geloof dat God bestaat. Ik hoop het ook, want ik zou het niet leuk vinden er jarenlang naast gezeten te hebben.;) Niet dat dat heel erg zou zijn, want ik zie het alleen maar als iets positiefs. Het zou me wel verbazen, maarja.

Kid Morbid 09-12-2005 17:15

Ja hoor, als ik tenminste mag chillen in zijn paradijs. (y)

Sjoerd 09-12-2005 17:32

Citaat:

Roosje schreef op 09-12-2005 @ 15:34 :
Nou, nee.

NOSESUCKER 09-12-2005 17:43

Citaat:

Dolores schreef op 09-12-2005 @ 18:00 :
Ik geloof dat God bestaat. Ik hoop het ook, want ik zou het niet leuk vinden er jarenlang naast gezeten te hebben.;) Niet dat dat heel erg zou zijn, want ik zie het alleen maar als iets
positiefs. Het zou me wel verbazen, maarja.

zoo het verbaast me hoeveel mensen blijken NIET te hopen dat God bestaat ! :eek: :eek: :eek:
ik geloof dat God bestaat, ik kan niet zeggen dat ik wéét dat hij bestaat, want dat weet niemand.. maar ik Geloof niet in God als ik niet het gevoel had dat er Hij er niet is (na de dood)
voor ongelovigen kan ik lullen wat ik wil, maar ze snappen het toch niet zo snel :(
en áls hij echt bestaat.. (waarvan ik overtuigd ben)
dan is dit mijn 'warming-up-aartse-leventje',
en ga ik pas écht leven als ik ben overleden..

;) (y)

-SoloWolf- 09-12-2005 17:52

Citaat:

George schreef op 09-12-2005 @ 15:25 :
Nee want als hij wel bestaat is hij behoorlijk kut. Ik wens het niemand toe zo'n klootzak te zijn natuurlijk.

Anneka 09-12-2005 17:53

Ik hoop het wel, ach we zien eht dan wel weer.

Uice 09-12-2005 17:58

Ik hoop het niet, want dan heb ik een flink probleem als ik dood ga. Ten minste, als God zo is als de Bijbel hem beschrijft.

Rasmusje 09-12-2005 18:14

Nee, want dan heb ik het de hele tijd fout gehad.
Als ie zou bestaan heeft ie het allang opgegeven of het is gewoon een zak...

Rasmusje 09-12-2005 18:16

Citaat:

Nattigheid schreef op 09-12-2005 @ 16:36 :
dat dan weer wel ;)

Anno2007 09-12-2005 18:37

ik vind het een beetje egoistisch om te zeggen van dat je hoopt dat God NIET bestaat, omdat jij t persoonlijk fout zou hebben gehad. Iedereen zijn eigen mening maar toch

hmm, wat hoop ik zelf eigenlijk? Ik hoop wel op iets hierna, maar of het nou precies 1 God moet zijn, met 2 keuzes te weten een hemel of een hel, dat denk ik niet. Ik ben meer een persoon van de tussenweg denk ik. Maar ik hoop wel op iets dat na dit leven komt, of dat je terugkomt als een ander.

Wat ik me nu trouwens ook zit te bedenken, stel der is een hemel, hoe onwijs groot moettie dan wel niet zijn... Er is al zeker 2000 jaar het christendom, en als zeg maar 3/4 naar de hemel is gegaan, dan is het daar wel druk :| maar dit zal wel te ver gedacht zijn denk

dwight88 09-12-2005 20:48

Citaat:

Nattigheid schreef op 09-12-2005 @ 16:36 :

Vice 09-12-2005 21:02

Om eerlijk te zijn interesseert het me niet zo.

Daantje_0705 09-12-2005 21:47

Ik geloof dat God bestaat dus logischerwijs hoop ik dat natuurlijk ook. Gewoon omdat het een deel uitmaakt van mijn leven en ik er gewoon altijd vanuit gegaan ben en er nog vanuit ga dat God bestaat.

Cherry Springs 09-12-2005 21:55

Ik hoop wel dat er meer is dan wetenschappelijke verklaringen. Of het god is, weet ik niet. Misschien is het the power of Positive (negative) thinking. Ik geloof dat er meer is dan alleen de aarde, maar ik denk niet dat het 1 persoon is. Ik denk dat het meer is. ik hoop ook niet dat er een god is, want die gast zal wel enorm overspannen zijn door die puinhoop op aarde :D

OT: Waarom gaat bijna iedereen er vanuit dat God een Hij is? Mijn moeder zegt heel vaak "Als er een god bestaat, misschien is het dan wel een lesbische negerin!" :cool:

Nona 09-12-2005 23:02

Och. Als hij bestaat heeft hij heel wat uit te leggen. Ik ben op zoek geweest naar God, echt gezocht, en ik heb Hem niet gevonden. Althans geen christelijke God zoals in de bijbel en kerk. En daarnaast mag hij Zijn handelswijze uitleggen, en het begrip keuzevrijheid mag Hij ook vermijden in die uitleg. :p

En als hij niet bestaat? Kan niet treuren om iets dat niet bestaat, toch?

BrunetJuh 09-12-2005 23:14

Nee, maakt mij weinig uit. Ik geloof er gewoon niet in en heb er niks mee. Wel is het zo dat er dan veel problemen en ruzies opgelost zouden zijn.

Frostbite 10-12-2005 00:03

Nee, ik houd niet zo van hierarchieen en het bestaan van god zou betekenen dat er iemand onbetwistbaar boven mij staat in een hierarchie waaruit ik niet kan ontsnappen.

nare man 10-12-2005 00:33

Nee, dat hoop ik niet. Dat zou namelijk betekenen dat gelovigen gelijk hadden, en dat is onverteerbaar.:)

Dexter_M 10-12-2005 02:42

Citaat:

nare man schreef op 10-12-2005 @ 01:33 :
Nee, dat hoop ik niet. Dat zou namelijk betekenen dat gelovigen gelijk hadden, en dat is onverteerbaar.:)

D 10-12-2005 03:02

Ik geloof dat God bestaat dus logischerwijs hoop ik dat natuurlijk ook.

Dinalfos 10-12-2005 03:07

Citaat:

Kruimel schreef op 10-12-2005 @ 00:02 :
Och. Als hij bestaat heeft hij heel wat uit te leggen. Ik ben op zoek geweest naar God, echt gezocht, en ik heb Hem niet gevonden. Althans geen christelijke God zoals in de bijbel en kerk. En daarnaast mag hij Zijn handelswijze uitleggen, en het begrip keuzevrijheid mag Hij ook vermijden in die uitleg. :p

En als hij niet bestaat? Kan niet treuren om iets dat niet bestaat, toch?

Niet-gelovigen die niet-gelovig zijn omdat ze "god niet konden vinden " zijn wat mij betreft net zo ziek als de fundies zelf :p

Balance 10-12-2005 09:54

Ik hoop dat God niet bestaat, aangezien ik erg teleurgesteld zou zijn als ik zou ontdekken dat er een wezen is dat zoveel slechte en trieste dingen maar laat gebeuren.

Stefanie 10-12-2005 10:02

Het interesseert mij meer wie of wat de wereld zo gemaakt heeft en als dat een God is vind ik dat prima. Als het iets anders is ben ik daar net zo blij mee om te horen. Ik geloof niet in God en ik hoop ook niet op een God als ik dood ben ofzo.

DvoorA 10-12-2005 18:24

Citaat:

George schreef op 09-12-2005 @ 15:25 :
:rolleyes: de oude mannetjes boven in de hemel theorie is allang achterhaald, misschien moet je eens wat beter onderzoek doen naar het concept God en wat mensen daaronder verstaan voordat je gaat schelden.

Ruudje 10-12-2005 18:36

Ik hoop wel of niet vind ik beide niet van toepassing bij mij; bij allebei de uitspraken lijkt het alsof je denkt dat hij bestaat. Ik vind het gewoon zo onzinnig om erover te discussiëren :o

Mushu 10-12-2005 18:44

Nee, want ik geloof niet dat God mij een prettig persoon zou vinden. Ik hoop miscshien wel dat er iets is, waar ik na mijn dood gelukkig ofzo kan zijn, met de mensen van wie ik hou. Maar aan de andere kant denk ik: dood is dood, dus het is een beetje een moeilijk geval eigenlijk.

Spiteful 10-12-2005 18:50

Als God bestaat, hoop ik dat hij een man is, zodat ik hem eens goed in zijn kl*ten kan stampen. Ergens hoop ik wel dat er een God is die na de dood zegt dat het allemaal maar om te lachen was en dat we er nu eens echt gaan aan beginnen, maar dat kan ik dus niet geloven. En ik zou hem nog altijd een stamp in zijn okkernoten geven. Om te lachen, tss, wat denkt hij wel?

Heikneuter 10-12-2005 18:51

Nee, dan ben ik screwed. Ik krijg dan minstens een anal probe met zijn lightsabre

Nona 10-12-2005 22:39

Citaat:

Dinalfos schreef op 10-12-2005 @ 04:07 :
Niet-gelovigen die niet-gelovig zijn omdat ze "god niet konden vinden " zijn wat mij betreft net zo ziek als de fundies zelf :p
Want? Al mijn buurtgenootjes geloofden heilig in God, ik hoorde niets anders. Dan vind ik het niet vreemd om zelf eens te gaan kijken. Ik zag niets, nou jammer dan. Lijkt me niet erg ziek.

Balance 10-12-2005 23:29

Citaat:

DNMB schreef op 10-12-2005 @ 19:24 :
:rolleyes: de oude mannetjes boven in de hemel theorie is allang achterhaald, misschien moet je eens wat beter onderzoek doen naar het concept God en wat mensen daaronder verstaan voordat je gaat schelden.
Dus je moet eerst kijken wat een ander verstaat onder 'God'? Wat een onzin. Je mag je eigen mening creëeren over een eventuele God en op basis daarvan uitspraken doen.

Ik versta onder een God iemand die de krachten heeft om een heelal, de aarde, dieren en de mensheid te maken. Zo'n iemand vind ik ook een lul als hij zoveel leed toe staat. Want met al die krachten die hij heeft, heeft hij ongetwijfeld ook de krachten om al dat leed te beperken. En dat doet hij dus niet.

Replicator 11-12-2005 00:35

Citaat:

Balance schreef op 10-12-2005 @ 10:54 :
Ik hoop dat God niet bestaat, aangezien ik erg teleurgesteld zou zijn als ik zou ontdekken dat er een wezen is dat zoveel slechte en trieste dingen maar laat gebeuren.
Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt genoeg te eten, je gaat naar school, je hebt financiele zekerheid, je woont in een land dat niet in een oorlog verwikkeld is etc.

Ja, eigenlijk heb jij best wel een slecht leven.

Tommie1 11-12-2005 00:44

Ik hoop er wel op, aangezien de gedachte dat er echt helemaal niets meer is, mij heel vreemd zou lijken. Daar zie ik weinig nut van in.

En om nog even in te haken op alle dingen die in de wereld gebeuren: ik heb daar ook tijd over nagedacht en ben daar toen voor mezelf wel uitgekomen. Dingen gebeuren soms, en God kan niet altijd ingrijpen. Zou hij dat wel doen.. dan zou hij ook meteen overal moeten ingrijpen. Hij kan niet de een wel helpen en de ander wel natuurlijk. Maar als hij overal ingrijpt op ongelukken, rampen etc.. dan zou dat voor ons zoveel gevolg hebben dat wij meer soort robots zouden zijn in plaats van mensen met eigen mening, gevoelens en denkwijzen: en dat is nou precies waarom God ons heeft gemaakt!

Balance 11-12-2005 00:44

Citaat:

Replicator schreef op 11-12-2005 @ 01:35 :
Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt genoeg te eten, je gaat naar school, je hebt financiele zekerheid, je woont in een land dat niet in een oorlog verwikkeld is etc.

Wie zegt dat ik het over mezelf heb? :confused:

Ik heb het júist over de personen die alles wat jij net noemt niet hebben. Over mensen in Afrika die dood gaan van de honger, van de infecties of door ziektes als Aids. Over mensen in Pakistan die nu doodvriezen. Of over mensen in Azië die hele gezinnen zijn kwijt geraakt door de Tsunami.
Ik vind het triest als er een wezen bestaat dat dat alles kan voorkomen, maar het niet doet.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat het over mijzelf ging.

MTpower 11-12-2005 00:45

Citaat:

Replicator schreef op 11-12-2005 @ 01:35 :

Momenteel niet... 65 jaar geleden was dat anders.
In Afrika leeft bijna iedereen in armoede, in Amerika ook steeds meer gezinnen die onder de armoedegrens moeten leven.
In ieder wereld deel zijn wel oorlogen, of er zijn landen daarvan die betrokken zijn bij oorlogen.
Mensen die doodgeschoten worden, mensen die overleiden.
Er is zoveel narigheid...

Tommie1 11-12-2005 00:55

Nog even een leuke aanvulling op mijn verhaaltje net en dit over armoede:

zag tijdje geleden documentaire van Zembla, over dat sommige landen in Africa heel welvarend hadden kunnen zijn.. omdat de landbouw daar enorm groeit.. maar ze krijgen de mogelijkheden niet. Worden geen wegen aangelegd etc.. want als er export was waren ze niet zo arm geweest. Tja, oneerlijk verdeeld in de wereld, maar is het dan ook niet beetje onze schuld?

MTpower 11-12-2005 01:11

Ze verjagen zelf de blanke boeren, die voor werk en eten zorgen.
Ik vind niet dat ze moeten zeuren. :o

Replicator 11-12-2005 01:21

Citaat:

Balance schreef op 11-12-2005 @ 01:44 :
Wie zegt dat ik het over mezelf heb? :confused:

Ik heb het júist over de personen die alles wat jij net noemt niet hebben. Over mensen in Afrika die dood gaan van de honger, van de infecties of door ziektes als Aids. Over mensen in Pakistan die nu doodvriezen. Of over mensen in Azië die hele gezinnen zijn kwijt geraakt door de Tsunami.
Ik vind het triest als er een wezen bestaat dat dat alles kan voorkomen, maar het niet doet.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat het over mijzelf ging.

Ik heb het dan ook niet specifiek over jou ("je" in algemene zin), maar al die mensen die alleen het negatieve uit de wereld uitlichten en daarmee een (eventuele) God willen beschimpen.
Ironisch genoeg is juist deze non-interventie van God die jij zo hekelt en daarmee de keuzevrijheid die hieruit volgt, dat het mogelijk maakt dat jij nu een verwijt kan maken naar God toe. Interventie van God zou betekenen dat wij geen wil zouden hebben. Alles zou immers voor ons perfect geregeld kunnen worden. En juist de essentie van religies is dat mensen hier op aarde zijn om een test te doorstaan, met al zijn beproevingen. Bij gebrek aan vrijheid om het goede of het slechte kiezen, zouden we slechts robots zijn, en zouden we deze discussie nooit gevoerd hebben.
Die keuzevrijheid bepaalt dus (voor een groot) of er wel of geen ellende plaatsvindt, zeker wanneer de mens daarbij betrokken is.

Je geeft een aantal voorbeelden van natuurrampen waarbij God zich als een rotzak heeft gedragen. Maar je kunt het ook omdraaien. Welke rotzakken (mensen) zappen gewoon door tijdens zo'n tv-spotje zonder het zelfs in hun hoofd te halen om geld te doneren. Waarom ben jij (je in algeme zin) nooit door bliksem getroffen of onder een modderlawine terechtgekomen?
Er is ellende op de wereld, maar er zijn ook een hele hoop mooie dingen. Er is natuurgeweld, maar er is ook zuurstof waarmee we kunnen ademen of een ozonlaag dat ons behoedt tegen doodvriezen. Er zijn oorlogen, maar er is ook vrede. Er is honger, terwijl andere buikjes goed gevuld zijn.
Een logische vraag zou dan zij waarom God in zo'n discussie nooit geprezen wordt om zijn weldaad. Dat probeerde ik je duidelijk te maken.

MTpower 11-12-2005 01:23

Citaat:

Replicator schreef op 11-12-2005 @ 02:21 :
Ik heb het dan ook niet specifiek over jou ("je" in algemene zin), maar al die mensen die alleen het negatieve uit de wereld uitlichten en daarmee een (eventuele) God willen beschimpen.
Ironisch genoeg is juist deze non-interventie van God die jij zo hekelt en daarmee de keuzevrijheid die hieruit volgt, dat het mogelijk maakt dat jij nu een verwijt kan maken naar God toe. Interventie van God zou betekenen dat wij geen wil zouden hebben. Alles zou immers voor ons perfect geregeld kunnen worden. En juist de essentie van religies is dat mensen hier op aarde zijn om een test te doorstaan, met al zijn beproevingen. Bij gebrek aan vrijheid om het goede of het slechte kiezen, zouden we slechts robots zijn, en zouden we deze discussie nooit gevoerd hebben.
Die keuzevrijheid bepaalt dus (voor een groot) of er wel of geen ellende plaatsvindt, zeker wanneer de mens daarbij betrokken is.

Je geeft een aantal voorbeelden van natuurrampen waarbij God zich als een rotzak heeft gedragen. Maar je kunt het ook omdraaien. Welke rotzakken (mensen) zappen gewoon door tijdens zo'n tv-spotje zonder het zelfs in hun hoofd te halen om geld te doneren. Waarom ben jij (je in algeme zin) nooit door bliksem getroffen of onder een modderlawine terechtgekomen?
Er is ellende op de wereld, maar er zijn ook een hele hoop mooie dingen. Er is natuurgeweld, maar er is ook zuurstof waarmee we kunnen ademen of een ozonlaag dat ons behoedt tegen doodvriezen. Er zijn oorlogen, maar er is ook vrede. Er is honger, terwijl andere buikjes goed gevuld zijn.
Een logische vraag zou dan zij waarom God in zo'n discussie nooit geprezen wordt om zijn weldaad. Dat probeerde ik je duidelijk te maken.

Je wilt dus zeggen dat "god" een bepaalde voorkeur heeft voor mensen?
En als ik jou dan goed begrijp vooral blanken, gezien er in afrika veel armoede en honger is? :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.