![]() |
[SK] Opdr over zeewater
Voor scheikunde heb ik de volgende opdracht gekregen:
Zeewater bevat verschillende ionsoorten. Probeer met een aantal reagentia aan te tonen welke ionen dat zijn. Het hoofdstuk waar we mee bezig zijn gaat over zouten. Het gaat hier alleen om de ionen aan te tonen met neerslagreacties. Ik heb de volgende reagentia bedacht: bariumnitraat (sulfaationen aantonen) natriumcarbonaat (calciumionen aantonen) natriumfosfaat (magnesiumionen aantonen) kwiknitraat (chloride-ionen aantonen) Weten jullie nog meer reagentia en denken jullie dat de bovenstaande goed zijn? Ik heb ze ook al getest, er ontstaat bij allemaal neerslag. Het verslag wat ik er van moet maken gaat nogal moeizaam maar ik wil heel graag een goed cijfer halen dus hopelijk zitten hier mensen met tips =) |
Citaat:
|
misschien kun je door middel van een neerslagreactie en of een reagentia ook aantonen dat er Natrium ionen (Na+) aanwezig zijn in de vloeistof. natrium is een best wel belangrijk bestandsdeel van zeewater
|
Citaat:
Enne over kwiknitraat.. Daar heb ik een foutje gemaakt. Ik deed al zilvernitraat ipv kwiknitraat, was ik alleen ff vergeten, moet ik nog even veranderen Andere mensen nog tips? =) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58. |