Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   invloed media op de economie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1321362)

Fay 15-12-2005 08:21

invloed media op de economie

voor mijn profielwerkstuk had ik een deelvraag over de invloed van de media op de economie, helaas heb ik hier niks over gevonden...

Dus wilde ik jullie hulp in gaan schakelen..

Denken jullie dat de media invloed heeft op de economie? en zo jah, waarom wel, zo nee, waarom niet?

En als je er een mening over hebt graag die geven...

alvast bedankt...

Pierreke 15-12-2005 13:59

De media heeft zeker invloed op de economie. Doordat de media bijvoorbeeld iedere dag de mensen voorziet van financiele informatie over bijvoorbeeld de beurs koersen of rentestanden kunnen mensen beter afwegingen maken wat economisch gezien de beste keuze is. Ook door reclame's van bijvoorbeeld banken/ financieringsinstellingen wordt de horizon van de consument vergroot en daardoor kan hij betere economische keuzes maken.
Tevens maken de mdeia reclame voor (niet financiele) producten. Hierdoor worden consumenten gestimuleerd om artikelen te kopen en dit draagt bij aan een betere economie.

Barry K 15-12-2005 14:07

Ik denk dat voornamelijk de informatie met betrekking tot de financiele situatie van het gemiddelde huishouden een belangrijke rol speel.

Voorbeeld:
-ziektekosten voor komend jaar -> je hoort veel negatieve berichten dat koopkracht voor velen zal dalen, men weet niet echt hoeveel het nou echt gaat kosten (hoeveel men terugkrijgt)... dat soort berichten laat mensen rustiger omgaan met hun geld

Natuurlijk speelt alle informatie met betrekking tot aandelen, de euro etc. ook een rol, maar ik denk dat dit minder directe invloed heeft op mensen.

Denkie 15-12-2005 14:26

Inderdaad, ook mijns inziens heeft de media een grote invloed op de economische ontwikkeling. Verschillende oorzaken (enkele zijn al genoemd) zijn te noemen. Ik wil er graag nog een toevoegen:

- Denk aan bjivoorbeeld "prinsjesdag", economische vooruitzichten van de overheid, wordt gepresenteerd in de media, pakt het positief uit dan is de consument niet zo terughoudend, pakt het negatief uit is de consument wat terughoudender met het geld...

Of bijvoorbeeld als er iets bekend gemaakt wordt: een groot bedrijf gaat weer failliet van de 126 die vorige week al bekend gemaakt zijn door het NOS Journaal (bijvoorbeeld): consument (of tv-kijker) gaat zich bedenken: héé, dadelijk gaat ook mijn baan eraan, kan maar beter wat sparen in plaats van uitgeven... etc. etc.

Dus ook de televisie heeft redelijk wat invloed op onder meer het koopgedrag / bestedingspatroon van de consument en dus op de economie.

Gimme more beer 18-12-2005 12:38

Het is dan wel economische vakken, maar "media" is meervoud :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.