![]() |
OV-chipkaart
ik weet niet zeker of dit mag, ik maar doe het toch :P
Het is eindelijk zover! De OV-chipkaart is ingevoerd in de Rotterdamse metro en de Connexxion bussen op Voorne-Putten en de Hoekse Waard. Wat vind je ervan? Denk je dat dit een succes gaat worden? Ga je de strippenkaart missen? Ga jij er één kopen? Vertel het hier. :bloos: |
vieze poep is dat die metropoortjes. 9 van de 10x mis je de metro omdat 2938mensen voor je die poort wil openen met die ov/chip. :mad:
en die stront poortjes als je de metro uitgaat gaan moeilijk open :mad: alleln omdat de overheid te lui is om wat controleurs rond te sturen en daar moet ik de dupe wordn :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: |
:( (n)
Het lijkt wel of tegenwoordig alles in dit land vertraagd wordt. |
In theorie werkt het.
In de praktijk niet. |
Citaat:
|
Heb er persoonlijk (nog) geen ervaring met dit systeem.. het lijkt me erg onpractisch en omslachtig (n) De meeste veranderingen lijken geen vooruitgang?
|
Ik heb nu al een hekel aan die toegangspoortjes. Ik wil wel graag zo'n OV-chipkaart omdat je dan volgens mij sneller door die poortjes kan. Ik ga de strippenkaart wel missen denk ik al lijkt het me in dat opzicht wel een verbetering dat je niet telkens een nieuwe strippenkaart moet kopen.
|
Citaat:
|
Die poortjes zijn hard als je er tegenaan loopt omdat ze niet open gaan :( (n)
|
ik vind het een verbetering (y)
maar een verslechtering is ook onmogelijk na de strippenkaart :D |
Citaat:
Die krengen gaan veels te langzaam open. |
t zal wel niet voor nix zijn dat die dingen OVERAL in het buitenland staan bij metro enz...
|
Ik ga de strippenkaarten missen. Ik ga de discussies met buschauffeurs over zonenummers en terug-binnen-de-stempeltijd missen. Ik ga de zone-indeling missen.
Verder vind ik het gezeik op wat er nu getest wordt overdreven. Want ja, het is overal eigenlijk nog proefdraaien. Het wordt nog verbeterd, op alle punten. Je zal er aan moeten wennen, maar (bijna) alles went. |
rotondes, stoplichten, trajectcontrole, 20 minuten "u wordt zo spoedig mogelijk geholpen" aan de telefoon, OV chipkaarten, langzame k*nkerpoortjes bij de trein en de metro, leve de vooruitgang ...... RAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!! :mad:
|
Bij de metro werken die poortjes zwaar irritant, heb ook nooit zin om heel mn OV uit mn portemonnaie te halen, heb standaard een ouwe strippenkaart in mn zak die ik in dat blauwe ding douw.Als ze controleren laat k alsnog mn OV zien.
+ de drukte en ouwe mensen die t niet snappen en de boel ophouden. Bij het ophalen van mn nieuwe ov heb k ook n ding ondertekent en pasfoto gegeven voor n ov chipkaart.wanneer krijgen we die nou?weet iemand dat? |
In eerste instantie midden 2006.
Maar dat zal wel later worden. |
Het hele systeem is te storingsgevoelig, te snel ingevoerd en te weinig gechekt en er is te weinig toezith op.
Flop is te verwachten dus. |
Het chipsysteem in de grote steden in het buitenland werkt fantastisch. Wij Nederlanders zijn gewoon een beetje dom.
|
Citaat:
Het kan best werken hoor, maar pak het dan wat beter aan. |
Ze zorgen eerst maar voor een goed OV voordat ik ervoor ga betalen...
|
Citaat:
|
Citaat:
Een paar maanden in de Hoeksche waard, Voorne-Putten en de Hoekse lijn in de omgeving Rotterdam. Daarna nog omg. Amsterdam (metro) en daarna moet heel Nederland eraan geloven. |
Citaat:
|
Het is al twee keer uitgesteld maar aldus Hulman (interview AD RD, wethouder Rotterdam, Verkeer en Vervoer) moeten we de moed erin houden en komt alles goed.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Weer een goede smoes als je te laat komt. "Ik was mijn nieuwe OV-chipkaart vergeten (of stuk, gedemagnetiseerd oid) waardoor de poortjes niet open gingen".
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je er €20 opzet, is die een keer op, dan moet je die kaart toch ook weer opwaarderen? |
Of je zet er genoeg geld op voor de periode dat je van het OV gebruik maakt, als je financiën dat toelaten.
En dan nog, ik waardeer liever zo'n kaartje op dan dat ik iedere keer een strippenkaart moet kopen. |
Citaat:
het is in 90% van de gevallen niet duurder, en vaak zelfs iets goedkoper, dan met de bus of de trein. Enkel op plekken waar je de auto niet kan parkeren (centrum grote steden etc) op een goedkope of gratis plek, of enkel voor studenten (gratis ov-jaarkaart) is het financieel handig om de bus te pakken. en ja, dat weet ik uit ervaring. de rit heerenveen-drachten gedurende twee jaar, geen ov, kostte me met de bus meer dan met de auto, volgens mn bankafschriften. best grappig, want daar had ik niet op gerekend. |
konden ze die chipkaart niet gewoon linken aan je bankrekening ? dan wil ik best een machtiging tekenen hoor (met een bepaald maximum om misbruik te voorkomen natuurlijk), dat scheelt weer een hoop gedoe.
|
Citaat:
|
Citaat:
in zijn geval dan. |
Citaat:
Maar mijn auto rijd 1:10 benzine en dan is het wel wat duurder maar niet schrikbarend veel. |
Heerlijk als het op een gegeven moment overal ingevoerd is.
Je loopt het station in, haalt dat ding door het poortje en stapt ergens anders weer uit. Eind van de maand krijg je een rekeningoverzicht waar je bent geweest en wanneer, en wat dat kost. Word automatisch afgeschreven natuurlijk, als ge dat wilt. Nooit meer kaartjes, nooit meer knippen, nooit meer mensen zonder kaartjes, dan kom je er namelijk niet in. Zo zie ik het dan uiteindelijk voor me. |
Citaat:
|
Citaat:
er zijn maar twee redenen om het OV te gebruiken : 1) gebrek aan parkeergelegenheid op de bestemming (of erg duur parkeren) 2) je hebt een ov-kaart, dus dan is het gratis. |
Citaat:
En afschrijvingen, verzekeringen etc. kost toch ook geld? |
Citaat:
Citaat:
punt is dat brandstof vrijwel altijd de grootste kostenpost is, en de enige waar je echt zelf invloed op kan hebben. (toegegeven, ik reed toen in een suzuki swift. kijk, dat drukt de kosten aardig. Je moet als student eigenlijk niet in een mercedes willen rijden, tenzij die van je pa is ;)) |
Offtopic:
Citaat:
Ongetwijfeld zijn de brandstofkosten de grootste kostenpot. Wat kost dat dan ongeveer per jaar? Voor een gemiddelde auto? |
Citaat:
als je een auto zou kopen, dan kun je het beste uitgaan van een verbruik van 1 op 10. (1 liter brandstof op 10 km rijden). voor diesel mag je dan wel 1 op 15 als standaard nemen. oftewel, als je 15000 km per jaar rijdt, op benzine, kost de benzien je 1500*1,30 = 1950 euro per jaar. |
En de vaste kosten?
|
Citaat:
een alfa 33, wa+beperkt casco, kost in de verzekering 74 euro bij unive. belasting is 19 euro per maand. bij het nibud beweren ze dat een auto je rond de 200 euro per maand zal kosten. Dat klopt, als gemiddelde, aardig. Als je veel rijdt mag je wel op 300 rijden (dat is het bedrag waar ik op reken zodra ik, eigenwijs als ik ben, naar mn nieuwe studieplek toe ga rijden), als je weinig rijdt zal het minder zijn. Bij een beetje auto denk ik 150 euro, minder als je ouder bent. Een suzuki alto moet je voor minder dan 100 euro per maand wel kunnen rijden. (tenzij je daar veel in rijdt, maar dan ben je echt levensmoe ;)) geen kleine bedragen, zeker voor een student. Toch kun je op autorijden behoorlijk bezuinigen als je niet zo veeleisend bent. Maar goed, als ik uitga van 300 euro per maand, is dat wel even 3600 euro per jaar. Zoveel zal het niet zijn (een student heeft wel 2 maand vakantie per jaar, dan rij ik niet zo heel erg veel, denk ik). door de bank genomen, moet je gewoon bereid zijn 200 euro per maand op te hoesten als je auto wil rijden. Heb je dat niet, kun je er beter niet aan beginnen, ook al is autorijden niet in alle gevallen zo duur. het wordt overigens nog duurder als je nooit zelf onder de motorkap wil kijken, en als je voor het onderhoud naar de merkdealer gaat. Onderhoud bij een universele garage is al gauw ruim de helft goedkoper dan de dealer. |
Tja, jammer genoeg valt het heel erg tegen om in een redelijk dichtbevolkt gebied (Eindhoven in dit geval) met de auto naar school te gaan.
Het is gewoon veel verstandiger om met het OV of de fiets te gaan want je staat iedere dag overal in de file, dus veel optrekken, remmen, schakelen. Het is misschien niet goedkoper om met het OV te gaan, maar het is wél veel rustiger hier in de stad, die bus / trein rijdt toch wel door, hoef je niks voor te doen. Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit echt heb bijgehouden wat ik nou per maand kwijt ben aan benzine en al die zooi. Op 1 tank komt de Micra ongeveer 350km ver in de zomer en 300 in de winter (ja dat verschil is idd zo groot), dus je tankt redelijk vaak. Van mijn huis naar school is afgerond 12km heen en 12km terug, waarvan je (als je geen binnenweggetjes kent) 95% van de tijd in de file staat. Per maand is het denk ik, ruwe schatting, zo'n 50 euro benzine, alleen aan 'woon-opleiding'verkeer. In de verzekering kost het ding dan weer helemaal niks en de belastingdienst ook al niet, misschien een paar tientjes per maand. |
Citaat:
wel weinig km op een tank, zo'n micra, als ik dat zo hoor. mn swift deed dat beter. (de alfa ook, maar die heeft ook een grotere tank). |
Dan kost een auto toch zo'n (€1950 (variabel)+ €3600 (vaste kosten)=) €5550?
Dan is voor mij een auto niet echt voordeliger, want ik zou dan >10.000km rijden (100km/dag, 500km/week, 20.000km/schooljaar en de extra kosten), terwijl ik nu gratis met het OV kan. Wanneer ik dat niet zou kunnen, betaal ik 'maar' €3360,50 voor een OV jaarkaart (zeven dagen/week, een jaarlang met 'al' het OV). |
Citaat:
zoals gezegd, het nibud berekent 200 euro per maand voor autobezit. (let op : dat is het totaalbedrag). dat is vrij realistisch, hoewel het zowel duurder als goedkoper kan. ik zit, met ca. 15dkm prive per jaar, op : 12x74,50 (verzekering, wa-casco) 4x56 (wegenbelasting, dat gaat per kwartaal) 12x50 (bedrag dat ik reserveer voor onderhoud, klopt aardig.) 12x50 (bedrag dat ik meestal tank, en ik tank zo'n 1x per maand) dat is dus : 894 + 224 + 600 + 600 = 2319 euro per jaar. per maand is dat dan 193,25. dat is een gemiddelde, en eerlijk gezegd ben ik aan onderhoud lang niet zo veel kwijt als die 600 per jaar. Misschien komt dat nog, maar tot nu toe iig niet. (maar bij 'mijn' garage kost een kleine beurt maar 25 euro, keuring 20 euro en grote beurt 100 euro. dan kom je per jaar op kl. beurt + grote beurt + keuring (keuring dan gratis) 125 euro. banden gaan met gemak 50dkm mee, met een behouden rijstijl. stel dat de banden 4 jaar meegaan, en een setje 200 euro kost, kost dat 50 euro per jaar. dan zit je op 175.) in de praktijk scheelt dat 425 euro per jaar, dus kost die auto me 1895 euro per jaar, dat is dan 158 euro per maand. kort gezegd : die 200 euro per maand die ze bij het nibud beweren klopt aardig als gemiddelde. Als je zuinig rijdt en het onderhoud goedkoop houdt, zit daar de afschrijving ook wel bij in. een auto kost je geen 5500 euro per jaar, echt niet. natuurlijk is de auto duurder dan het OV, als je een ov-jaarkaart hebt. mijn bewering dat de auto niet duurder is dan het ov ging over een normale situatie, waarbij je betaald voor een treinkaartje. (ik ga zelf nu uit van 150 euro per maand, en dat klopt best aardig. wanneer ik, vanaf september, meer ga rijden, ga ik uit van 200 tot 300 euro per maand, met 300 als absoluut maximum. Als je 160km per dag rijdt, is dat op gas (G3) wel realistisch. op diesel al wat minder, op benzine onmogelijk.) overigens, als je een oude auto koopt, van pakweg 1000 euro, en je koopt als vervanging een nieuwere en duurdere auto, heb je een grote kans dat je op zn minst 500e. terugkrijgt als inruil. stel dat de oude auto 2 jaar meegaat, heb je een afschrijving van 250e. per jaar, dat valt wel mee. (maar goed, dan moet je wel sparen voor een duurdere auto. en ja, sparen en studenten...) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.