![]() |
Collegegeld januari
Hoi, mijn vader zegt dat ik in de maand van januari, dus eind december geen collegegeld hoef te betalen..is dit zo? Mn broer hoeft het niet..:s Ik die btw HBO en mn broer MBO.
|
Waarom zou dat niet hoeven :confused:
|
Verschilt per instelling; de ene instelling schrijft vanaf september 10 maanden lang 10 gelijke bedragen af, de ander doet dit om de twee maanden. (Dus in september wel, oktober niet, november wel bijvoorbeeld.) Collegegeld betaal je eigenlijk per jaar, niet per maand, je kan alleen in termijnen betalen.
|
Ik neem aan dat het collegegeld wel op het gebruikelijke tijdstip afgeschreven zal worden.
|
Bij mij schrijven ze de derde termijn de dag voor Kerstmis af.
Ze durven wel, die gereformeerden. |
>> Werk, geld en recht
|
Citaat:
|
als je ervoor hebt gekozen in termijnen te betalen dan is dit een regeling die je school zelf kan invullen op een bepaalde manier.
Zo betaalde ik op de ene hoge school 5delen van ong. 300euro terwijl ik nu in 8delen 187euro kan betalen, dus kijk eens tussen je schoolpapieren of er in december een afschrijving plaats gaat vinden. |
Dat hangt inderdaad helemaal van het afschrijvingsschema af. Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw school in december of januari geen collegegeld afschrijft, maar het totaal van het jaar zal altijd het volledige bedrag zijn, dus dan betaal je op een ander tijdstip gewoon meer.
|
Het collegegeld bedraagt sowieso €1496 (normaalgesproken). Het is alleen de spreiding die verschillend is per instelling. Wel kan het zijn dat er enkele euro's extra in rekening worden gebracht als je in termijnen betaalt.
Je kunt het overigens uitrekenen lijkt me: Als [maandelijks bedrag] * 12 = €1496, dan moet je in/voor januari wel betalen. Als [maandelijks bedrag * 11 = €1496, dan hoef je dat niet. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05. |