![]() |
Zelf kerstkaarten maken
Heeft iemand nog leuke, simpele, originele ideetjes om zelf een kerstkaart te maken? Ik stuur namelijk meestal gewoon kaartjes uit de winkel... maar ik heb een vriendin die mij ook altijd zelfgemaakte kaarten stuurt en het werd tijd dat ze eens een mooie kaart terug krijgt. :) Dus, tips, anyone?
|
Ik deed dat vroeger altijd met m'n moeder :cool:
We hadden verschillende soorten kaarten: 1. Gewoon stickers plakken en plaatjes opzoeken en die opplakken. 2. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en daar achter een plaatje plakken. 3. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en er transparant plakspul achter doen (plakkant naar boven). Vervolgens kan je glitters op de plakkende kant strooien (eventueel delen afschermen met een papiertje om figuurtjes te maken). 4. Plaatjes zoeken die je leuk vindt en er stukjes dun piepschuim (meer het spul waarop vleeswaren vaak liggen als je ze in de supermarkt koopt) zodat je verschillende laagjes krijgt (3d idee). Ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen zo, maar misschien ben je toch nog op een idee gekomen :o |
Ik doe dat nooit, maar als je naar een hobby of boekenhandel gaat hebben ze er vast veel spullen voor!
|
Citaat:
|
een originele wens of spreuk in mooie letters op een kaart zetten. aan de voorkant of in het schrijfgedeelte..
|
Vroeger borduurde ik wel eens kaarten. Meestal maakte ik er sterren op. Ik tekende eerst een grote plus (een x- en een y-as, zeg maar) en daar zette ik dan om de centimeter streepjes op en dan verbond ik die met elkaar (als je dat op de goede manier doet krijg je uiteindelijk een ster, ik kan het niet goed uitleggen :o).
'k heb ook wel eens kaartjes met een klein (taart)kaarsje met daarbij "een stralend nieuwjaar" verstuurd. (Of een wat groter kaarsje met daaraan een kaartje met die tekst.) En gewoon de plak- en tekendingen die Balance noemde. Ga eens kijken bij Pipoos, de V&D of een andere winkel waar ze knutselspullen verkopen, dan vind je zat. |
Aantal jaren geleden deed ik dat wel eens. Dat waren dan vooral 3d kaarten met een of andere kerstprint en véél glittertjes en sterretjes. En ga inderdaad eens bij pipoos kijken, daar hebben ze ook vaak voorbeelden en dan zie je hoe het zou moeten worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar volgens mij pakte ik dan altijd een gewoon stukje borduurpapier en dat plakte ik dan op de kaart ofzo. ik weet het niet meer zo goed :o |
Zelf doe ik het nooit, maar een spreuk vind ik altijd erg mooi.
|
Ik maakte wel een van die 3d kaarten door 1 plaatje meerdere malen te hebben.
De eerste plak je in zijn geheel 'plat' op de kaart. Bij de 2de knip je er gedeeltes uit en plak je het er op met dubbelzijdig plakband, bij de 3de laag knip je wat meer uit zodat je een 3d effect krijgt. Je moet hierbij niet meer de 3 lagen hebben anders wordt het een te dikke kaart. Erg leuk om te doen, ik ben er zo een paar uurtjes mee zoet, maar minder leuk als je zo 50 kaarten moet maken :) |
Citaat:
Maar piepschuim plakt niet en om nou ieder piepschuimstukje te gaan lijmen :o Dubbelzijdig plakband is hier een goede oplossing voor :) |
Citaat:
|
Je kunt ook wel kleine schuimvierkantjes kopen die dubbelzijdig lijm hebben. Moet je wel een pincet bij gebruiken anders zitten ze overal behalve op de kaart.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En wij hadden d'r altijd een speciaal 'zaagje' voor: iets in de vorm van een figuurzaag, alleen dan kleiner. En op de plek waar normaal het zaagje zat, zit dan een koperdraadje dat warm gemaakt wordt en zo het 'piepschuim' smelt, waardoor je er perfect doorheen komt :) |
Citaat:
Dat is dus niet van dat normale doorzichtige plakband, maar dat is van dat wat dikkere witte spul met aan 2 zijden plak kant. |
Citaat:
Lijkt me wel erg veel werk om op die manier van die kleine stukjes uit te snijden :o |
Citaat:
Volgens mij is van dat dubbelzijdige plakband (wat dus idd wel dik genoeg is :p)/foamachtig spul wat je gewoon kan knippen veel handiger. :p http://www.webwinkeldeknutselkaart.nl/b_845.jpg http://www.webwinkeldeknutselkaart.nl/b_849.jpg Van dat spul dus. :) |
|
ah oke. Ik ken dubbelzijdig plakband alleen als een soort ducttape.
|
Citaat:
al m'n vriendinnetjes die bij me kwamen knutselen waren altijd hartstikke verbaasd over dat ding en wilden niet anders dan er de hele tijd mee snijden :D |
Citaat:
'k heb er op school en in de ontdekhoek wel eens meegewerkt, maar thuis niet. :p (Piepschuim kun je btw ook best met een gewone figuurzaag zagen. ;):)) |
als ik kerstkaarten verstuur maak ik ze altijd persoonlijk. Ik doe veel met fotos enzo. en die dan een beetje gek maken en bewerken. En dan een heel pesoonlijk tintje er aan dus.
|
Citaat:
had ik echt niet door :D best wel domme reactie vanmezelf als ik 'm nu nalees :o |
Bij de action hebben ze kant en klaren pakketjes waar je lekker mee kunt fröbelen voor bijna geen geld. ook hebben ze daar prachtig knutselpapier, van dat perkament achtige.
|
Ik ben zo anti-creatief dus ik zou het nooit doen, maar ik vind het wel altijd super van de mensen die het wel doen. Dat wilde ik even gezegd hebben.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59. |