![]() |
Recht op een nieuwe telefoon?
Hoi :)
Ik heb even een vraagje en misschien zijn er mensen die er hier meer vanaf weten. Mijn telefoon (samsung E800) is sinds 24 november een jaar oud, maar hij ging 20 november kuren vertonen. Hij liep vast, waarna ik hem ook niet meer aan kreeg en 2minuten later ging hij automatisch terug aan (zonder de pincode). Nou, aangezien ik nog nét binnen de garantie viel, heb ik hem op laten sturen. Een week later kreeg ik mijn telefoon terug, maar hij vertroonde wéér dezelfde problemen. Nu liep hij in 1 week al 3x vast. Ik heb hem nu weer op laten sturen, maar hoelang gaan ze dat nog doen (als hij het telkens blijft doen). Heb ik nog recht op een nieuwe telefoon of....? Hij valt nu namelijk weer in de garantie (3 maanden dacht ik) op het onderdeel waar hij de eerste keer voor terug is gestuurd. Is er iemand die mij daar iets over kan vertellen, want ik heb een zin om hem elke maand terug te brengen. ik weet niet of het hier thuis hoort, maar anders moet men het maar verwijderen |
Als ze je telefoon tot sint juttemis op willen sturen en jou zo aan het lijntje proberen te houden, zou ik hen een ultimatum stellen. Als de telefoon na bijvoorbeeld drie keer opgestuurd geweest te zijn nog niet naar behoren werkt zou ik de koop ontbinden; ik zou niet met een dergelijke winkel langer zaken willen doen. Maar waarschijnlijk zullen ze je eerder al een nieuwe telefoon aanbieden.
|
Hmm oke... maar kan je zoiets eisen ?
|
Nadat ze het ding hebben geprobeerd te repareren (een paar keer is beter) kun je stellen dat ze geen deugdelijk toestel hebben geleverd, en daarom idd de koop ontbinden. Dan krijgen zij de telefoon terug en jij het volledige aankoopbedrag. (neem geen genoegen met een tegoedbon, je hebt recht op je geld)
|
Citaat:
Verder is het maar afhankelijk wat er in de algemene voorwaarden staat of je geld terug krijgt of een ander artikel. |
Ik ben ook erg blij dat ik hem nog net op tijd heb opgestuurd (dat het binnen het jaar viel), maar goed. Ik zal weleens afwachten wat ze nu zeggen én of hij het überhaupt nog een keer doet.
|
Het gaat hier ook nog eens om een bijzondere vorm van koop, namelijk consumentenkoop. Daarbij heb je als koper nog wat meer mogelijkheden dan de gewone algemene ontbindingsactie die bij alle overeenkomsten geldt. Bij consumentenkoop heb je bijv. de keuze uit vervanging van de zaak, reparatie, eventueel reparatie door een ander op kosten van de verkoper, maar ook ontbinding.
Je kunt ontbinding echter pas vorderen als je de verkoper in de gelegenheid hebt gesteld om eerst de zaak te repareren of te vervangen. Dat is hier gebeurd, want hij is al meerdere malen weggeweest. Ik zou zeggen dat je onderhand wel eens je geld terug mag eisen met een ontbindingsactie. Wat de algemene voorwaarden betreft, die moet je natuurlijk doorkijken, maar ik zou me niet te snel laten afschrikken als daar iets in staat over geen schadevergoeding na een jaar. Immers, het gaat om consumentenkoop en vrijwel het gehele consumentenrecht is dwingend, zodat fabrikanten en winkeliers niet zomaar ten nadele van de consument daarvan af kunnen wijken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, garantie is garantie, ze hebben voor een werkende telefoon te zorgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tenminste dat lees ik soms in de consumentenbond bij koelkasten ed. |
Dat lijkt me sterk. Niet alleen omdat het behoorlijk moeilijk is een realistische levensduur vast te stellen, maar ook omdat dat gewoon niet strookt met het uitgangspunt van ontbinding, namelijk verbreken van de band tussen verkoper en koper en herstel door beide in de oude toestand.
Het kan best anders zijn hoor, ik hou me niet zo bezig met consumentenrecht, maar het lijkt me gewoon nogal sterk. Dat zou immers ook betekenen dat je in de situatie dat je een jaar lang een (stel) voor 75% werkende telefoon hebt gehad, je 75% van 2/3 van de totale waarde in mindering zou moeten brengen op de uiteindelijke schadevergoeding. Dat terwijl een voor 75% werkende telefoon net zo hard wanprestatie is. Als de telefoon gewoon non-conform is, en dat komt niet meteen na de verkoop maar pas later aan het licht, dan is dat nog steeds volledig voor risico van de verkoper. (Verder, jij als wetenschapper mag op de uni ook geen motivaties geven als 'het is toch gewoon zo', waarom hier dan wel? ;) en de consumentenbond is nu ook niet bepaald de meest betrouwbare 'bron' :)) |
Citaat:
Daarnaast is het volgens mij ook nog zo dat de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt en daarna bij de koper, als er geen garantie gegeven is. Dus mocht het niet gelijk aan het ligt komen, dan heb je nog 6 maanden de tijd. Meestal ben je dan het probleem wel tegengekomen. Ja, maar als je telefoon 75% werkend is, dan ga je toch ook gewoon klagen. Je moet volgens mij de verkoper wel de mogelijkheid geven om zijn fout te herstellen. Anders mag hij er redelijkerwijs vanuit gaan dat het product naar behoren heeft gewerkt, lijkt mij dan. Ik heb even wat opgezocht en het blijkt dat je een gebruikersvergoeding schuldig bent voor de periode dat je het product gebruikt hebt. http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/...leTelefoon&w=3 ( :o ) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
ik heb hetzelfde gehad (met een andere telefoon)
en het hangt er vanaf bij welke provider je zit bij vodafone sturen ze hem 3 keer op en dan krijg je een nieuwe. maar daar moet je wel om vragen |
Offtopic:
Samsung is nou niet bepaald de beste fabrikant van telefoons. Een klasgenoot en meerderen zijn niet voor niks op Nokia overgaan en ik doe het ook nog steeds met m'n 8310 van ruim van jaar oud.Never een Samsung voor mij. |
Citaat:
Maarré hmm wel bedankt in ieder geval, dan weet ik een beetje wat ik wel/niet kan zeggen :bloos: |
Citaat:
Ik kan je maar één tip geven: speel het niet te hoog. Met de goodwill van de winkel krijg je je probleem veel sneller en gemakkelijker opgelost, dan wanneer je ook nog eens een geschil met de winkel hebt. Die winkel wil eigenlijk ook niks liever dan dat jou toestel gewoon werkt als zij het terugkrijgen van Samsung, en het is ook Samsung die eventueel voor een nieuw/vervangend toestel moet zorgen. In de praktijk is het meestal zo dat wanneer een toestel voor de derde keer binnenkomt met (nog steeds) hetzelfde probleem, dat jij dan een nieuw toestel krijgt in je eigen/oude behuizing. |
Ik zal hem ná oud &. nieuw wel terug krijgen denk ik (N) :(
|
Maar dat is toch vreemd. Want als je bijv. een gratis telefoon hebt gekregen bij een abo. krijg je dan geen geld terug omdat je ook niks betaald hebt?
|
Citaat:
inclusief *telefoon* t.w.v ***, hierbij maakt de telefoon dus deel uit van de koopovereenkomst. |
Ik heb hem terug en ik heb het maar meteen gevraagd. Die kerel zei dat, wanneer hij nu wéér hetzelfde vertoont, de kans groot is dat ik een nieuw toestel krijg.
Mijn 2e vraag; Zou ik dan bijv. ook geld bij kunnen leggen voor een ander toestel? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.