![]() |
Aanschaf 1ste gitaar
Ik wil graag beginnen met gitaar spelen, en nu ben ik dus op zoek naar wat info erover, ik wil niet meteen op les gaan maar doormiddel van lesboeken en internet wil ik eerst kijken of het een beetje wil om het mezelf kan aalneren.
Ik wil graag beginnen met een akoestische gitaar, nou heb ik even rond gekeken en ik ik heb ze al gezien vanaf €50 maar ik vraag me af of dit verstandig is. Mijn vraag is nu dus eigenlijk, wat zou ik volgens jou het beste aan kunnenschaffen? |
beter ga je meteen op les :)
|
Nee joh, hoeft helemaal niet metteen op les
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik weet niet of je als beginner het beste akoestisch kan spelen (die discussie is hier al eerder gevoerd). Ik speel nu drie jaar gitaar, maar als ik nu als rock- of jazzgitarist (en dan niet in de stijl van Byrd) zou moeten beginnen, zou ik meteen een elektrische gitaar kopen. 50 euro is trouwens wel érg weinig. Bij speciaalzaken verkopen ze instapgitaren (klassiek) rond de 200 euro.
Als je echt niet aan les kan beginnen, is 'A modern method for guitar' van William Leavitt goed te doen (in sommige bibliotheken en internetboekwinkels te vinden). De meeste internetsites over gitaarspelen zijn door mongolen gemaakt die geen idee van muziek hebben. Leavitt is al jarenlang hoofddocent gitaar van Berklee geweest. |
Nee maar Snees je weet toch dat als je les volgt dat je eigen creatieve ontwikkeling wordt lamgelegd wegens geforceerde al dan niet muzikale oefeningen van je docent :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
|
Citaat:
|
Het ligt er ook erg aan welk niveau je voor ogen hebt om op te spelen...
Er zijn werkelijk duizenden liedjes die je kan spelen met 3 akkoorden. Als je gewoon wat op je gitaar wil kunnen rossen rond een kampvuur dan is het prima mogelijk om jezelf zo'n 8 basisakkoorden aan te leren. Als je serieus gitaar wil kunnen spelen adviseer ik je om direct op les te gaan bij iemand die weet waar hij het over heeft. Bovendien zou ik je persoonijk adviseren meteen met een staalsnarige gitaar te beginnen, omdat die het meest in huidige populaire muziek voorkomt (waar je je denk ik meer mee kan identificeren dan met klassieke muziek) en qua karakteristieken veel dichter in de buurt komt bij een electrische gitaar dan een klassieke gitaar (die een bredere hals en nylon snaren heeft). Staalsnarige instapmodellen liggen overigens wel op een wat hoger prijsniveau dan spaanse gitaren... It's up to you. |
Citaat:
|
Uhm, ik heb mezelf gitaar leren spelen.
Ik denk dat een akoestische gitaar wel handig is, omdat elektrisch over het algemeen wat gemakkelijker te bespelen is, dan akoestisch. Als je dan ooit nog elektrisch wil gaan spelen, gaat dat veel soepeler dan als je het omgedraaid zou doen. Misschien dat je kan beginnen met gewoon open akkoorden, zoals dat heet. C, D, E, F, G, A, B, deze vingerzettingen (zijn makkelijk te leren) kan je gemakkelijk op internet vinden, of in boekjes in de muziekwinkel. Als je dan ook zelf een beetje weet hoe je gitaar in elkaar zit en hoe de snaren heten, kan je op internet zoeken naar (bekende) liedjes. Daar staan vaak de akkoorden bij (dat hele rijtje wat ik zonet heb opgenoemd), dan kun je die proberen te spelen. Qua ritme enzo, moet je zelf maar even uitvogelen hoe je dat wil spelen, moet je gewoon goed naar het liedje luisteren :) Maar ik zou als ik jou was beginnen om de akkoorden te leren spelen. Dat scheelt al een stuk en je kan dan later gaan varieren met die akkoorden, maar dat staat allemaal wel in een boekje beschreven. Succes! (y) |
Leer de makkelijke dingen zoals basisakkoorden en powerchords zelf, en wanneer je klaar bent voor het wat lastigere werk zoals barré grepen neem je een paar lesjes.
Zo heb ik het tenminste gedaan. Een leraar is echt handig (zul je merken), maar open akkoorden kun je jezelf prima aanleren - al dan niet met behulp van boekjes of internet. :) |
Ik hoop toch dat de TS iets meer wil leren dan alleen een paar akkoorden. Cello spelen is toch ook meer dan de open snaren kunnen plukken?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn broer speelt al heel lang gitaar, en is al op conservatorium.
Hij is meteen begonnen met gitaar spelen. Maar het is vooral je eigen keuze of je meteen wilt beginnen spelen, of eerder zelf wat wilt uitproberen. ;) Ik raad je aan gewoon lessen te nemen, en een akoestische gitaar aan te schaffen. Volgens mij(ik kan ook verkeerd zitten :s ) is dat toch echt de makkelijkste manier. :) |
Citaat:
|
Ik ben zelf gitaar gaan spelen, door een elektrisch gitaartje te kopen met klein versterkertje, (een standaard starters pakketje)
En dan tabs gebruiken en zo dingetjes leren. Maar ik kan geen noten lezen, kampvuur liedjes doen of wat dan ook. (geen interesse ook) Zoiets is leuk, maar ik denk dat les wel nuttig is. en wat voor gitaar, sja. Probeer t met een goedkoop dingetje in ieder geval. Of leen van iemand. Bij sommige gitaar leraren kan je er een lenen of huren. Gewoon eens rustig rond kijken. |
Citaat:
Het simpelste om mee te beginnen is een akoustische gitaar. Als het je dan bevalt kan je een elektrische gitaar kopen. TIP: boek van Ralph Denver "De Gitaar" is errûg handig. Staat alles in, van akkoorden, strumming technieken, tot stemmen en opnemen. Voor akoustische gitaar, bas-gitaar en elektrische gitaar. |
Als ik jou was zou ik toch eerst met beginnen met wat lessen te nemen, ik kan je vooral aanraden om je dan meer op het klassieke gitaar spelen te richten i.p.v. gelijk aan de akoorden te beginnen.
Bij klassiek gitaar spelen krijg je voornamelijk dan de coordinatie van je vingers goed door, zodat je later als je de wat moeilijkere stukken wilt spelen,je dat makkelijker afgaat. Ook is het handig omdat je dan alle noten leert, alle tempo aanduidingen en andere begrippen die toch erg belangrijk zijn voor een muziekstuk. Misschien dit eerst een jaartje of 2 en daarna lekker op je eigen houtje verder. Maarja je moet het natuurlijk zelf weten. |
Citaat:
|
Citaat:
Het hangt helemaal af van wat de topicstarter wil gaan doen. Klassiek gitaar leren is alleen nodig als je ook gelijk je volledige muziektheorie erbij wil leren. Anders heb je genoeg aan gewoon je akkoorden en de minor, major en pentatonic toonladders voor het soleren. (en natuurlijk een acoustische staalsnaar of electrische gitaar) Ik persoon raad de topicstarter aan gewoon meteen te gaan waar je naartoe wil ipv de omwegen te bewandelen. Wil je lekker gaan rocken? Meteen die electrische gitaar aanschaffen en het daar op leren. Wil je heerlijke "kampvuur songs" doen. Meteen die staalsnaar aanschaffen. Moeilijke composities leren en de theorie erachter samen met een afschuwelijk moeilijke speeltechniek, schaf die nylonsnarige klassieke gitaar aan. Maar begin niet op klassieke gitaar als je eigenlijk punk wil gaan spelen want dan heb je er gegarandeerd na een maand geen zin meer in en dat zou zonde zijn. |
Ik geef akoestische gitaarles in Het Gooi.
Ik hoor wel of je interesse hebt. |
Als je vrijgezel bent dan heb ik interesse.
|
Citaat:
|
Het hangt ervan af wat jij in de toekomst voor ogen hebt. als je gewoon een beetje wat wil kunnen pingelen, kan je het jezelf aanleren, hoewel ik het niet zou aanraden. als je echt goed wilt worden, is het erg handig om professioneel gitaarles te nemen, want een goede basis is erg belangrijk en techniek+houding leer je niet zo makkelijk zelf zonder aanwijzingen van een professional. hetzelfde geldt voor het kiezen van een gitaar. als je echt goed wilt kunnen spelen is een gitaar van €50 veel te goedkoop en dus niet van goeie kwaliteit. Als je echt een gitaar van goeie kwaliteit wilt, is 300€ het minimum. hoe klassieker de muziek, hoe beter je gitaar moet zijn geldt over het algemeen. zelf heb ik een gitaar van 450€ en zit al 5 jaar op les. het leuke van echt les hebben is ook dat je jezelf vooruit ziet gaan op allerlei punten en dat je veelzijdiger bent. bovendien kun je ook terecht in een orkest met een bepaald niveau. en dat is ook erg leuk. succes
|
www.akkoord.be
Nette site om akkoorden te leren. Zelf nu beetje aan het pingelen op een akoustische gitaar, te weinig centen om les te nemen en dus vermaak ik me zo wel. |
ik zou ook graag willen beginnen met gitaar spelen en zou graag een elektrisch gitaar willen kopen om zelf een beetje mee te rommelen wat is nou een goed merk voor beginners?
|
Citaat:
Squier (maar niet de affinities) Dean (maar niet de playmates) OLP |
Citaat:
|
Om even realistisch te blijven: Ibanez heeft goede low-end modellen (Gibson vind ik zelf niet om te spelen).
|
Gibson een merk om te beginnen? Nee. Tenzij je een uitzonderlijk groot budget hebt, en dan is het nog tamelijk nutteloos om gelijk zo'n dure gitaar aan te schaffen. Ik raad eveneens Ibanez aan, zij hebben inderdaad goede 'instap'-gitaren.
|
Ibanez moet je wel mee oppassen, er zit bij de GIO series namelijk ook genoeg waaibomenhout tussen. En die lucifer houtjes die ze gebruiken als hals moet je ook maar net van houden. Die halzen zijn zo dun dat je ze nog net niet als tremolo kan gebruiken :s
(als echte houthakker prefereer ik liever een ouderwets Les Paul model :P) |
Dan heb je 't idd over twee uitersten:p. Maar persoonlijk (mss ook gewennig/wat je als eerste leert kennen) prefereer ik echt wel een lekker dunne hals.
|
Ik ben zelf ook begonnen op een Ibanez, ik vind de smalle halzen juist fijn (y)
|
Ik ben ook begonnen op een ibanez maar die heb ik snel ingeruild voor een lp. Deze ga ik verkopen, gebruik nu alleen nog een crestwood
|
:o Gibson,Ibanez of dean?
Ik weet dus echt niet wat voor gitaar ik moet kopen :bloos: ik wil een goede elektrische gitaar om mee te beginnen waarmee ik een aardige tijd mee doorkan vooral vooral rock en punk muziek budget ligt op ongeveer 450 euro dus mensen wat is nou een echte aanrader ;) ? |
Citaat:
|
ik zou voor een degelijke 2e hands Epiphone gaan
|
Citaat:
Maar dat is mijn mening, het beste kan je zelf wat uitzoeken. |
Citaat:
yup heb ik ook, niets over te klagen (y) |
Citaat:
foto? |
Simpel:
Je koopt een 7ende handse gitaar je knipt de onderste 3 snaren er af. je stemt de bovenste snaar naar een D (vraag even aan iemand die dat kan) je legt je vinger over die 3 snaren heen en je begint te raggen als een bezetene \m/ PUNK! |
Als je op zoek bent naar een goed instapmodel voor punk/rock kun je idd een leuke ibanez kopen. Yamaha pacifica's zijn ook zeker lekker. Squier strats zijn leuk, maar als je echt wilt rocken zul je wel humbuckers nodig hebben. DUNKT ME.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo heb ik `m, maar hij is er ook in blauw en rood. http://www.pulseonline.com/dean/bigV...aTransBlue.jpg http://www.pulseonline.com/dean/bigV...TransAmber.jpg |
mooie gitaar chrome
wat doen humbuckers eigenlijk? :bloos: ;) |
hum bucken
|
hmm ik denk dat mijn voorkeur gaat naar een ibanez enige goede modellen om te beginnen?
|
Dean is wel waar voor je geld als je niet zo veel wilt/kunt uitgeven overigens, daar moet ik Chrome gelijk in geven.
Waarom Ibanez? Om uit te vinden welk model je het beste ligt: oriënteer je eerst goed. Lees wat rond en probeer wat uit. Over humbuckers: dit zijn als het ware 2 single coils naast elkaar die elkaars ruis (hum) opheffen. Daarnaast klinken ze doorgaans anders, wat 'vetter', dan single coil elementen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23. |