![]() |
[WI] Wet van Zipf
Voor mijn PO wiskunde heb ik de volgende onderwerpen: De wet van Benford en de wet van Zipf.
De eerste wet heb ik nu helemaal uitgewerkt, maar ik snap de formule van de tweede wet niet!! Wie kan mij helpen? Rangnummer * Frequentie = constant 2,3 * c * log c = aantal woorden in de tekst |
|
Dankje! Maar de informatie is het probleem niet! We kunnen de wet van Zipf gewoon niet toepassen op een tekst :( !
Het zou zo moeten zijn dat het woord wat het meest voorkomt 2 keer meer voorkomt dan het woord wat op de 2e plek staat qua voorkomen. En dat het woord dat het vaakst voorkomt 3 keer zoveel voorkomt dan het woord wat op de 3e plek staat qua voorkomen. Ik weet niet of het zo duidelijker is, maar we hebben dus een tekst ingevoerd in een speciale "machine" en daarbij dus de woordfrequenties dus geteld, daarvan is dus een ranglijst gemaakt. Die ziet er in het begin zo uit: Woord Rangnummer Frequentie |
woord rangnummer frequentie R*F
de 1 48 48 van 2 18 36 in 3 13 39 het 4 12 48 is 5 10 50 Enzovoorts... is er iemand die het snapt? |
Is er echt niemand die het snapt?
|
hallo L...e,
Een fraaie ontdekking die pas body krijgt als je heeeeeeeeeeel veeeeeeeeel woorden aan de test laat deelnemen! Nu heb je als uitkomsten 1*48 en 4*12 Als je nu heel slim de andere twee weglaat klopt 't... Je moet dat wiskundige gepunnik van die alfa's dus met een korreltje zout nemen. |
Citaat:
En het liefst prive |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21. |