![]() |
Aankoop camera - 2 weken proberen -> krasje
Heb een camera gekocht bij een winkel onder voorwaarde dat je hem 14 dagen mag gebruiken. Zo gezegd zo gedaan...en 10 dagen gebruikt en geconcludeerd dat de kwaliteit niet goed was.
Vandaag terug naar Amsterdam en daar in de winkel bleek dat er een licht krasje op het LCD scherm zat en daarom mag ik hem niet meer in ruilen. Hun staan sterk in hun recht denk ik of zijn er nog mazen?... |
Het lijkt mij ook dat zij sterk staan. Vervanging van het LCD-scherm lijkt mij ook geen optie.
|
Heb je niet de voorwaarden bekeken? Als het er daar duidelijk in staat... Maar misschien dat je gewoon een klein bedrag betaald en dat je het dan wel mag terug doen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Een andere oplossing is wel het proberen te verwijderen van het krasje. Daar zijn genoeg spullen voor te vinden dacht ik. |
Citaat:
En heb je al geprobeerd het op een akkoordje te gooien met de winkelier? Misschien kun je voorstellen dat hij het toestel terugneemt en jij een ander product van hem koopt voor minimaal dezelfde prijs. |
Citaat:
@ TS: weet je zeker dat er een kras op het LCD schermpje zit en niet op de lens? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je een kras op een LCD schermpje kunt maken. |
Dat is afhankelijk van de vraag voor wiens risico dat gebruik komt. Het lijkt mij voor de hand liggen dat je als koper op proef heel voorzichtig bent maar dat de verkoper toch niet zal willen opdraaien voor eventuele krassen.
Ik denk dat er wel iets te vinden is in eventuele algemene voorwaarden, daar kun je wel naar vragen in de winkel, waarschijnlijk zijn die bij de rechtbank van de plaats van de winkel gedeponeerd of op internet in te zien. Maar ik denk dat je vrij weinig kans hebt op je geld terug. |
Ik denk niet dat je kans maakt je geld terug te krijgen. De winkelier kan het product namelijk niet meer als nieuw verkopen.
|
Ja, helaas. Als het krasje d'r bij aankoop nog niet opzat is het dus schade die jíj veroorzaakt hebt. Dan hoeft een winkelier het natuurlijk niet terug te nemen. Net of je kleding met een gat d'r in gaat ruilen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ontopic: als in de voorwaarden staat dat het artikel onbeschadigd moet zijn, wat mij wel logisch lijkt,dan heb je niet echt een poot om op te staan, lijkt me. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je bedoelt dat je als consument een 'onderzoeksplicht' hebt m.b.t. die AV? Of dat de verkoper altijd de AV ter hand moet stellen?
|
Algemene voorwaarden zijn ook van toepassing als de verkoper begreep of moest begrijpen dat de consument de algemene voorwaarden niet kende, dus dat is op zich geen probleem. Het gaat hier om de vraag of de consument een redelijke mogelijkheid heeft gehad om van de algemene voorwaarden kennis te nemen. In de regel kun je algemene voorwaarden meteen meekrijgen als je om een kopietje vraagt bij de balie, soms staan ze zelfs op de achterkant van de factuur afgedrukt, maar in elk geval staat altijd het nummer waaronder ze zijn op te vragen bij rechtbank of KvK op de factuur vermeld bij de adresgegevens.
Je kunt er dus gewoon van uitgaan dat die algemene voorwaarden van toepassing zijn. Zelfs al zou het hele bovenstaande verhaal niet gelden (en het geldt wel, want het is gewoon geldend recht in de artt. 6:231 e.v.) dan nog zou de consument niet kunnen beweren dat hij niets van algemene voorwaarden wist, omdat alle winkels algemene voorwaarden gebruiken, en je als consument niet kunt volhouden dat je verwachtte 'zomaar een ongeclausuleerd gebruik' van die actie te mogen maken. Overigens ook naar commuun verbintenissenrecht zou de klant nog aansprakelijk zijn omdat hij de zaak onder zich heeft en daar als een goed huisvader zorg voor moet dragen. |
Ik heb het nou niet persé over de vraag óf zij aansprakelijk is voor de schade, maar of de algemene voorwaarde toepasselijk zijn.
Volgens mij zit je er naast. Art. 6:232 geeft aan dat iemand ook gebonden is aan de AV als de gebruiker moest begrijpen dat de ander de inhoud niet kende. Als de AV niet ter hand gesteld worden nu dat redelijkerwijs wel mogelijk was, is een beding van de AV vernietigbaar: art. 6:233 aanhef en onder b juncto art. 6:234 lid 1 a en b in onderling verband. Er rust op de verkoper een plicht om de consument de AV te overhandigen als hij deze wilt gebruiken, en niet voor lief wilt nemen dat enkele bedingen daarvan vernietigbaar zouden kunnen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Of het de heersende mening is weet ik niet, ik denk het niet, maar ik zou het nogal flauw vinden als winkels toepasselijkheid van hun algemene voorwaarden zouden verliezen doordat ze niet elke klant een exemplaar meegeven. Een klant weet dat ze er zijn en als de klant iets specifieks wil weten, zoals de risicoverdeling in geval van koop op proef, dan moet de klant erom vragen. Wat dat betreft ben ik wel een beetje van de oude stempel: ik vind dat het consumentenrecht niet helemaal in het teken moet komen te staan van een oerdomme, hulpeloze consument. Dan gaan we echt de Amerikaanse kant op, waar men het begrip 'risicosfeer van de consument' gewoon helemaal niet kent (of wil kennen). Trouwens, even helemaal los van academische vingeroefeningen, ook al zouden de algemene voorwaarden hier helemaal niet van toepassing zijn of zou het betreffende beding vernietigbaar zijn, dan nog zou ik denken dat het risico gewoon bij de klant ligt. |
De crux zit 'm inderdaad in de vraag of art. 6:234 lid 1 limitatief is of niet. Afhankelijk van dat antwoord is te stellen wie er 'gelijk' heeft. Zoals je al wel door hebt, zie ik het als een limitatieve opsomming. Reden: "bedoelde mogelijkheid is geboden, indien hij hetzij....hetzij...hetzij...." Daarin zie ik een beperking in het aantal mogelijkheden; deze mogelijkheden, geen andere.
Over dat laatste. Daarin ben ik het met je eens. Alhoewel ik het wel een beetje vreemd vind dat er een 'nieuw' toestel wordt meegegeven, en niet een proefmodel zoals in dit topic al eerder is aangehaald. |
Ik denk dat de heersende mening ook wel is wat jij zegt, hoor. Ik ben niet echt thuis in het consumentenrecht maar ik denk dat de bescherming van de consument hier toch de doorslag geeft. Door de vergaande 'Europeanisering' van het consumentenrecht zie je overal dat verkopers worden teruggedrongen en consumenten steeds 'machtiger' worden. Er is ook heel veel kritiek op de wijze waarop dat gebeurt, met name in internationaal verband; zo wordt het de Europese Unie behoorlijk kwalijk genomen dat zij zomaar met allerlei richtlijnen bepaalde consumentenregels erdoor dramt, zonder ook maar enige rekening te houden met het ipr van de lidstaten (denk bijv. aan de richtlijn timeshare, of de richtlijn electronische overeenkomsten/koop op afstand of de richtlijn betreffende garanties op consumentengoederen).
En zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat wetteksten zo duidelijk mogelijk worden opgesteld. :p |
en, juristen, heeft ze nou wel of niet een kansje ?
|
Dat is door meerdere mensen al gezegd: nee. Ten eerste omdat ze 'het recht' niet aan haar kant heeft, ten tweede omdat ze gewoon de tijd en de middelen niet hebt om daar werk van te maken, ook al zou je gelijk hebben.
|
Antwoord 1: Mijn tenen zijn lang, maar vooralsnog heb ik geen behoefte aan opmerkingen over mijn spelling zolang het niet TE dramatisch is...
En nu ontopic. Mijn ouders zijn vandaag opnieuw naar de winkel gegaan en ze hebben naar de baas gevraagd. Hele verhaal uitgelegd over het krasje, de medewerker enz enz. De baas vond het niet geheel terecht hoe zijn medewerker heeft gehandeld, ook omdat wij nog gebeld zouden worden en dat niet was gebeurd. De bedrijfsleider heeft toegegeven dat het inderdaad zo is dat het bijna onmogelijk is dat een schade-gevoelig apparaat als een fotocamera onbeschadigd blijft na twee weken. Het krasje was trouwens een haarfijn krasje, geen diepe sleutelkras ofzo. Dus we hebben hem mogen inruilen en we hebben een andere camera uitgekozen. En het bedrijf draait geen verlies op teruggebrachte camera's binnen het gestelde probeertermijn. Hij gaat inderdaad niet terug de winkel in maar naar de fabriek, anders koopt de andere mogelijk een 2e hands camera wat mij niet terecht lijkt. Nou goed, eind goed al goed en verbaasd over de toch nog vele reacties. |
Citaat:
|
Citaat:
Was er toevallig net mee bezig :). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij mijn vorige 2 baantjes mocht ik ook alles (binnen een bepaalde termijn; de één 14 dagen, de ander 8 dagen) terugnemen. Gebruikt of niet: als het nog maar te verkopen was, oftewel onbeschadigd. Dat gold zowel voor de inhoud als voor de verpakking (opengemaakt mag wel, maar niet opscheuren oid). Plakbandje om de verpakking weer dicht te doen (indien nodig) en terug de winkel in. Zo gaat het zo vaak. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.