![]() |
Examen niet gehaald, en dan??
Ik vroeg me even het volgende af. Ik zit in 6vwo en ik sta er niet echt goed voor op school en er is best een kans dat ik mijn examen niet ga halen. Niet dat dat zeker is natuurlijk, maar ik vroeg me af wat je dan moet gaan doen? Ik wil echt niet nog een jaar op deze school blijven. Kan je ook op een ander soort school nog een jaar doen, zonder dat dat een middelbare school is?
Hoe gaat dat dan? Moet je dan net als op de middelbare school gewoon elke dag naar school, of alleen bij de vakken die je onvoldoende hebt gehaald? Hoe gaat dat precies op zo'n school? Kan iemand me hier iets over vertellen? |
ik kan het je niet precies vertellen hoor maar:
het ligt er maar net aan voor welke vakken je bent gezakt, zijn dat er meer dan 4/5 dan is het logisch dat je het jaar overnieuw doet. ben je gezakt op 1/2 vakken dan kun je certificaten behalen via het roc zodat je alsnog je diploma haalt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik geloof van niet want die examens moeten dan in de mei-week weer worden getoetst. Je zou eventueel wel een 1jarige mbo opleiding kunnen doen, een jaar werken lijkt me echter beter. Voor welke vakken sta je eigenlijk zwak? |
Maar als ik een jaar een mbo opleiding doe, kan ik toch niet na dat jaar naar de universiteit? Dat wil ik wel graag.
Ik sta onvoldoende voor wiskunde&latijn en voor de rest zo'n beetje net een 6. Geen een hoog cijfer eigenlijk. |
Je kan dan het beste naar het volwassenonderwijs gaan op een orc of naar een particuliere school (nadeel duur, voordeel meer begeleiding) gaan om je certificaten te halen. Maar als je voor 2 vakken onvoldoende staat, denk ik dat je er gewoon voor moet gaan om te slagen. Als je van 1 5 een 6 kan maken slaag je dit jaar nog. Dus houd je niet te veel bezig met wat je gaat doen als je het niet haalt, maar doe er alles aan om het wél te halen.
|
Citaat:
Uiteindelijk krijg je dan een stapeltje certificaten die je om kan laten zetten tot een VWO-diploma, en daar kan je gewoon mee naar de uni. Naast het volgen van die vakken kan je gaan werken, fijn sparen voor het gaan studeren kan geen kwaad :) Maar misschien haal je het wel, gewoon proberen. Centrale examens zijn 50% van je eindcijfer, dus als je die netjes maakt, kan je je gemiddelde mooi ophogen. En je hebt een her. En als je nu een paar tentamens niet goed maakt, dan kan je die vast ook nog herren. |
Bedankt voor de reacties!
Ik ga er maar alles aan proberen te doen om toch te slagen. Dus eigenlijk zou ik er misschien helemaal niet mee bezig moeten houden. Maar het vooruitzicht nog een jaar middelbare school leek mij echt heel erg. En als ik nu zak is dat vervelend, maar dan vindt ik dit toch geen slecht manier om toch een diploma te halen. |
Zou je latijn niet kunnen laten vallen? Of kan dat niet, qua uren enzo?:)
|
Doe je gymnasium of atheneum
ath --> je kan latijn laten vallen als je nog een vak in je vrije ruimte hebt dat je wel voldoende hebt voor je je examens ingaat. Latijn komt dan niet op je eindlijst te staan maar je krijgt wel de uren. gymnasium is natuurlijk een ander verhaal. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou eens met je decaan gaan praten en kijken wat er te regelen valt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik haal dit jaar ook mijn VWo-diploma (hoop ik) en ik heb nooit CKV gehad. Op mijn oude school deed ik Latijn en KCV en op mijn nieuwe school hoef je geen CKV te doen. :) Je kunt dus ook zonder CKV je atheneum diploma halen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan latijn niet laten vallen. Ik doe C&M, en in tegenstelling tot de andere profielen, zit het in mijn profieldeel. Verder heb ik maar 1 vak in mijn vrije ruimte dus ik kan ook niet iets anders laten vallen.
|
Citaat:
|
Citaat:
P.S. Na even google-en kwam ik dit nog tegen. Misschien geeft dit (helemaal onderaan) ook nog wat nuttige informatie voor de TS, al weet ik niet hoe up-to-date de informatie nog is. |
als je kcv hebt gedaaan, dan kan je als je ath gaat doen dat gewoon omzetten in ckv: dat is in principe hetzelfde aantal uren
|
1. (Net) niet halen = Certificaten --> 1 Jaar HBO + propedeuse --> Universiteit
2. Veel doen en veel leren, zodat je je VWO examen haalt. --> Universiteit 3. Dit jaar overstappen naar 5 havo en examen doen --> 1 HBO + propedeuse --> Universiteit Een van deze 3 opties denk ik dan, aangezien je geen MBO wilt doen, bovendien zou ik het je ook niet aanraden... |
Citaat:
Verder lijken me de opties een beetje simplistisch: natuurlijk is veel leren en het dan toch gewoon halen het makkelijkst, maar de TS heeft daar blijkbaar zelf een beetje twijfels over. Overstappen naar 5 havo is misschien wel weer een grote stap terug; bovendien als de TS al weet dat ze wo wil gaan doen, lijkt me havo niet de meest logische keuze. Maar je hebt gelijk: het kàn wel. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik me ook nog afvroeg..vakken die je al eerder afsluit, zoals anw/kcv, waar je dus geen examen in doet. Stel dat je die onvoldoende hebt, horen die dan bij je vrije deel of bij je profieldeel? Want je mag toch één 5 in je profieldeel en daarnaast nog een 4/5 in je vrije deel, maar waar hoort dan die onvoldoende voor een niet-examenvak bij? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is idd zo'n onzin dat je dan nog ckv moet doen, dat zou toch ook nergens op slaan. Bij mij op school hebben zo veel mensen latijn laten vallen maar wel kcv afgemaakt, en dus geen ckv gedaan. Bij mij op school mag je niet eens ckv gaan doen als je latijn laat vallen, je bent dan verplicht op kcv af te maken, ondanks dat je geen gymnasiumdiploma krijgt.
|
Ja, ik had me vergist, het werkt niet op álle gymnasia zo.
Pff. Het spijt me zo erg. :( |
Sorry voor de up.
Ik zit op een categoriaal gymnasium, en doe drie bijvakken. Uren genoeg dus. Maar stel: ik haal een 3 voor Latijn met daarnaast een onvoldoende voor bijv. wiskunde (4 of 5). Dan kan ik via allemaal ingewikkelde processen en instanties toch nog een VWO diploma krijgen om aan de uni te studeren? Bvd... |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als je zegt: ik laat deze vakken toch vallen, NA je eindexamen dan komt het niet op je lijst :) |
Hmja, maar Latijn/Grieks zijn uitzonderingen... het zit in het "vrije" gedeelte, maar op een gymnasium is het wel gewoon verplicht.
|
Hoi Lola en anderen!
Natuurlijk moet je er alles aan doen om te slagen, maar mocht je pech hebben en tòch naar de universiteit willen, dan kan dat bij de Open Universiteit Nederland (www.ou.nl). De enige toelatingseis: 18 jaar. Studierichtingen: Nederlands Recht, Psychologie, Managementwetenschappen, Milieuwetenschappen, Technische Informatica en Cultuurwetenschappen. Leuke bijkomstigheid: als je je propedeuse (of 42 - 60 ects - studiepunten) gehaald hebt, kun je doorstromen naar het 2e jaar van dezelfde studie alle Nederlandse daguniversiteiten..... En daar zou ik naar blijven streven. Want eerlijk is eerlijk: bij de Open Universiteit studeer je voornamelijk thuis, elektronisch ondersteund, en af en toe contactmomenten op één van de 15 studiecentra. Gedisciplineerd hard werken dus, maar voor sommigen een ideale manier om ROC-certificaten, Luzac, HBO-propedeuse of colloquium doctum te omzeilen; en meteen al aan de slag te gaan met de opleiding van je keuze! Succes, Dinie |
Citaat:
Andere optie is het NOVA, veel goedkoper...minder goede organisatie. Weet niet zogoed hoe dat met je uren zit, maar daar hoef je ook alleen maar lessen voor de vakken te volgen die je niet hebt gehaald. |
Citaat:
Zels als je er een onvoldoende voor haalt na je examen kun je zeggen dat je het alsnog wilt laten vallen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19. |