![]() |
NG of NT
Hallo,
Ik zit momenteel in 4vwo en moet binnenkort mijn profiel gaan kiezen NG of NT Hebben jullie deze keuze ook al moeten maken en mijn vraag is eigenlijk: Zit er veel verschil in de moeilijkheidsgraad en heb je meer uren bij NT? Alvast Bedankt. |
Je hebt iets minder uren bij N&T. Je moet bedenken of je iets met biologie wilt... Als je dat wilt, kun je N&G doen of gewoon N&T met bio...
Het belangrijkste is dat je goed bent in wiskunde. Wiskunde b2 imo het moeilijkste, bij ons werd het afgeraden als je het niet nodig had. Scheikunde 2 is niet echt moeilijk. Na2 hangt er vanaf of je dat moeilijk vindt. Maar belangrijkste is Wib2. Als je goed bent in exacte vakken en niet een technische studie wil doen, zou ik lekker N&G kiezen, kun je relax je jaar afsluiten. Heb je geen zin in bio, dan N&T. Voor de zekerheid kun je bv N&T kiezen en bio erbij nemen, dan kun je altijd nog switchen... of je kiest N&G met wib2, na2 en sk2. Het enige is dat je die vakken wel kunt laten vallen, maar iets lastiger, omdat het 1 vak wordt, als je na2 kiest, heb je als vak na1,2. |
Citaat:
Kijk naar wat je wil en vooral : wil je biologie? Ik zelf vond biologie niet te pruimen eigenlijk, het is wel interessant maar niet om mezelf er nou verplicht in te moeten verdiepen. Scheikunde 2 schijnt niet zoveel voor te stellen.. Natuurkunde 2 is wat abstracter, maar ik vind het wel veel leuker dan natuurkunde 1. WiskundeB2 en WiskundeB1 verschillen enorm van elkaar. Ik zou zeggen : pak het wiskunde B2 boek, kijk naar de meetkunde hoofdstukken en naar de hoofdstukken met voortgezette analyse. Als je denkt van "hee, dat wil ik echt leren :)" dan moet je gewoon NT gaan doen ;) Als je nog steeds twijfelt zou ik als profiel : NT + biologie1,2 doen :) Kan je altijd nog overstappen naar NG, en als je het zeker weet en je hebt geen zin meer in biologie dan heb je NT met biologie 1 gedaan :) |
Citaat:
Scheikunde stelt inderdaad niets voor, wiskunde moet liggen, het is hele andere wiskunde dan bij NG. Natuurkunde is niet heel veel lastiger dan bij NG, maar het is wel méér, dus het is wel handig als je er goed in bent. Verder heb je als je NT kiest met name in de zesde heel veel uren in de week hetzelfde vak. Wij hebben nu bijvoorbeeld 6 uur wiskunde, 5 uur natuurkunde en 4 uur scheikunde. Af en toe is dat een beetje eentonig. Biologie wordt trouwens ook best wel scheikundig, misschien kan je ook daar eens wat boeken van inkijken. |
Wat je ook kunt doen:
N&T met bio12 |
Het aantal uren is bij elk profiel in totaal gelijk, het maakt wat dat betreft dus niet uit of je N&T of N&G gaat doen. Het kan wel zo zijn dat je met het ene profiel bijvoorbeeld in 5V meer uren hebt en met het andere in 6V meer uren maar het totaal aantal uren blijft gelijk.
|
NT is iets moeilijker, maar het verschil is niet erg groot.
|
Citaat:
|
NT is qua scheikunde en natuurkunde nét dat beetje meer. het verschil zit vooral in wiskunde. bij NT heb je véél meer wiskunde dan bij NG.
het voordeel van NT is wel dat je 3 (en geen 4 zoals bij NG) vakken hebt. Alles heeft bij NT veel meer een samenhang omdat je te maken hebt met 3 vakken terwijl bij NG biologie het belangrijkste vak is. Ik doe NG, mijn klasgenoten hebben allemaal dit profiel gekozen omdat ze iets medisch wilde gaan doen (nu in de 6e gaan er maar 2 medicijnen studeren). Mbt de uren hebben NG en NT ongeveer evenveel uren maar daarbij is het wel dat op onze school NT-leerlingen véél meer tussenuren hebben ( ik denk dat dit komt omdat je weinig afwisseling hebt en je dus ff pauze nodig hebt ?? :confused: ofzo??) Je moet dus echt kijken of je later de technische kan op wilt of ded gezondheid. voor mij is het goed geweest dat ik NG heb gekozen ipv NT omdat ik niet zó goed ben in wiskunde ( hier vallen ook de meeste mensen op af bij NT). Nu na 2 SE's is het wel zo gebleken dat (op onze school) de SE's van NT en NG alleen bij wiskunde anders was ( natuurkunde en scheikunde hadden ongeveer hetzelfde) voor wiskunde moesten zij meer leren maar NT'ers hadden wel 1 vak minder. je kunt het dus zo stellen dat als NT studenten wiskunde leren de mensen van NG biologie leren Als ik jou was zou ik NT kiezen met biologie1,2 erbij dan kun je nog altijd switchen. op onze school was het zo dat je in de 5e pas echt een verschil kreeg tussen NG en NT. |
Ja ik ben ook bijna zeker dat ik NTga doen met biologie 1,2. Maar heb je het dan niet veel te druk en bijna geen tussenuren??
Bedankt |
Ikzelf heb voor NT gekozen zonder bio, heb daar een hekel aan. Opzich is het niet erg moeilijk, maar ik weet niet hoe het op NG is. Als je twijfelt zou ik NT met bio kiezen, zodat je ook later nog kan kiezen.
aantal tussenuren hangt af van je roostermakers. Je hebt het niet zo druk......hangt vooral af van hoeveel je in voorgaande jaren deed. |
Citaat:
|
Ga mety je decaan praten. Helpt wel.
|
Met je daar niet een jaar te laat mee :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of het is in die paar jaar veranderd sinds ik niet meer op school zit... |
Scholen mogen zelf weten hoe ze de vakken over de 3 jaar bovenbouw verdelen, zolang ze aan het eind maar aan het wettelijk vastgesteld aantal uren komen.
|
Ik heb geen N&T gekozen, omdat ik scheikunde en natuurkunde niet echt geweldig vind. Ik vind beide zelfs nu al best lastig, ookal ligt dat bij scheikunde waarschijnlijk aan de leraar. De s2'ers hebben een veel leuke leraar. :o
Maar ik heb wb2 in m'n vrije ruimte gekozen. Ik moet je zeggen dat ik wiskunde niet zoveel meer moeilijker vind dan vorig jaar. M'n cijfers zijn zelfs ongeveer gelijk, dus rond de 6,5. Niet bijzonder hoog, maar wel het gemiddelde van mijn klas. Wb1 krijgt echt totaal andere repetities, terwijl dat bij scheikunde en natuurkunde niet het geval is (op mijn school tenminste). Zo worden er op mijn wiskunde repetities 'ingewikkelde' dingen gevraagd, en vaak niet de dingen die voorkomen in de eerste paragraven. Ik zou zeggen; kijken eens boeken door en vraag aan leraren wat de lesstof inhoudt. Als je biologie erbij kiest kan je, als het te moeilijk blijkt te zijn, alsnog overstappen naar N&G. |
even voor de duidelijkheid: met NG is het niet alleen maar medicijnen wat je kunt gaan studeren :o
--> je kunt bijvoorbeeld ook bij scheikunde terechtkomen via NG alleen via een andere route (bijvoorbeeld biomedische wetenschappen) alleen ja, het is wel biochemie dan. Dus wil je iets biochemisch doen, dan is NT niet verplicht, maar is NG met sk2 zeer aan te raden. --> een andere richting waar je uit kan komen is de farmaceutische industrie, dus medicijnontwikkeling bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
voor farmacie moet je ook heel wat weten van de menselijke biologie en farmacie is niet direct iets waarvan mensen zeggen dat ze daar N&G voor moeten hebben (eerder NT voor de scheikunde: medicijnen)
--> @ meph: N&G wil niet zeggen dat je medicijnen wilt gaan studeren. Er zijn talloze andere studies waarvoor je tenminste biologie moet hebben gedaan om te worden toegelaten en dus zijn deze studies geen verspilling van het gevolgde profiel op de middelbare school. |
Citaat:
hier spreekt een tweedejaars farmacie :p het is wel !!!!! ontzettend handig om biologie te hebben. wij moeten niet alleen alles over medicijntjes weten, maar ook over hoe ze werken in het lichaam en dan is het bijvoorbeeld best handig als je het woord receptor tegenkomt (en dat kom je vaak tegen) dat je dan weet waar het over gaat het is ook wel te doen zonder biologie, maar als je een biologiebasis hebt is dat echt veel fijner verder heb ik scheikunde 2 gevolgd (naast mijn N&G profiel) en ik moet zeggen dat ik er tot dusver nog niet echt wat aan gehad heb!!! voor topicstarter --> als je het nog niet weet doe wat de rest hier zegt N&T met bio 1,2 dan kun je altijd nog switchen naar N&G pssssssssst farmacie is erg leuk :p |
ik ga in periode 3 dit jaar een tweedejaars vak bij farmacie volgen: de cursus infecties. Misschien komen we elkaar nog tegen (als je ook in utrecht studeert:p en als je infecties hebt gekozen)
|
Waarom niet gewoon NT doen (met evt. bio )? Kun je strax alle kanten uit. Heb ik ook gedaan en vond NA2 en WiB2 veel cooler dan 1. :) Dat je een paar uur extra in de week hebt ..boeie :)
Heb je ook wat als je klaar bent heheh |
NT + bio12 + ander vak
met het ander vak erbij is je profiel heel flexibel. Je kan er nog van alles mee , elke 2 vak laten vallen helemaal naar NG overstappen, of het andere vak laten vallen. (Ik doe zelf NT +bio12 + ec1 , kan je alle kanten mee op qua vervolg opleidingen) |
Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik er bijna zeker van ben NT met Bio1,2 te kiezen.
Maar wat is eigenlijk dan het grote verschil tussen Wis 1 en 2, Na 1 en 2, Sch 1 en 2 & Bio 1 en 2? |
bij bio 2 krijg je metabolisme, moleculaire biologie (DNA/eiwitten wat dieper), orgaanfysiologie, ecologie, milieu en evolutie extra bovenop de bio 1.
Sk2 is gewoon sk1 + industriele chemie, een zeer beknopte inleiding in de thermochemie en analytische chemie wiskunde en natuurkunde weet ik niet, want dat heb ik niet gedaan |
wis 1 is ongeveer wat je nu bij wiskunde krijgt, maar dan wat moeilijker.
wis 2 is vnl. bewijzen, meetkunde, rijen. nat 1 is elektriciteit, energie, dat soort dingen. Ook wat je nu krijgt eigenlijk, maar dan nog wat meer onderwerpen. nat 2 is vnl. magnetische velden, wat meer stof over hoe een atoom in elkaar zit, foto-elektrisch effect, nog een hoofdstukje over mechanica. Bij natuurkunde 1 krijg je heel oppervlakkig hoe een atoom in elkaar zit, en bij natuurkunde 2 krijg je dat wat uitgebreider. Ik voel dat deze uitleg niet heel volledig is, dus vul maar aan. sch 1 is zuren en basen, koolstofchemie, redoxreacties, evenwichtsvoorwaarden en nog wat kleinere onderwerpen. sch 2 is heel weinig eigenlijk. Je moet een blokschema kunnen maken aan de hand van een verhaaltje, en nog wat dingen die ik niet meer weet, sch 2 stelt echt niets voor. Wij doen bijna nooit wat in de les, bovendien is het vak iets van een half jaar uitgevallen en we lopen niet eens achter. bio 1 sluiten wij in de vierde af, wat ik me ervan kan herinneren is dat je vooral over een cel leert, turgor (heb je als het goed is al gehad), osmose, diffusie etc. Verder leer je over je afweerstelsel en de rest kan ik me niet meer herinneren. bio 2 is best scheikundig (2/3 hoofdstukken), dat is vrij lastig. Verder gaat het verder in op wat je al zo vaak gehad hebt (voedingsstoffen, wat je moet eten en hoe het verwerkt wordt, waar je ze voor nodig hebt, etc) |
Citaat:
Je krijgt: biologie & samenleving, celbouw en functie, deling/groei/ontwikkeling van cellen, voortplanting, levensloop van de mens (geboorte, ontwikkelingskenmerken, doodgaan), klassieke erfelijkheidsleer, moleculaire genetica, seksualiteit (wat is een spiraaltje, wat is abortus en SOA's :p), Besturing van het menselijk lichaam (zenuwstelsels), hormonale regulatie, ethologie, de huid en afweer :) Ik vond dit wel voldoende biologie, biologie vond ik vooral veel leeswerk omdat het enorm veel informatie is. |
Citaat:
Als je het kiest om nog te kunnen switchen dan zou ik als ik jou was een extra keuzevak erbij nemen (economie1 of bijvoorbeeld tekenen) als je dan switcht naar NG heb je tenminste een keuzevak wat niet in de beta-hoek ligt, en ben je niet vastgenageld aan wisB2, scheikunde2 of natuurkunde 2 in je keuzedeel. |
Citaat:
tot over een paar weekjes dan he :p |
Citaat:
Ikzelf heb N&G met ec1, destijds gekozen omdat ik dan lekker veel keus heb, maar eigenlijk is dat nu een enorm minpunt omdat ik niet kan kiezen :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
N&T met Bio, als je twijfelt en een klein beetje uitdaging in je opleiding zoekt :)
|
NT met Bio1,2 eco 1,2 gs2 en ak
dat is denk ik het makkelijkste als je nog niet weet wat je wilt :o |
Als je NT plus bio12 kiest en je switcht naar NG, kan je altijd SK2 als vrij keuze vak hebben. Dit stelt echt helemaal niks voor namelijk maar het telt wel mee.
NT plus Bio12 plus nog een vak wordt echt te zwaar, dan zit je 24/7 op school. Ik ken ook niemand die dit doet. Ikzelf ben heerlijk tevreden met mn NG, sk2 gs2 fa2. Maar ben dan ook een wiskunde faler. Laat eens weten wat je hebt gekozen. |
Citaat:
|
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt worden natuurlijk. En je kan ook 2 profielen in 1 kiezen. Als je NT kiest met bio 12.
en ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar bij ons op school werd wiskunde b2, en natuurkunde 2 pas vanaf de vijde gegeven. In de vierde nog alles gelijk met NK1 en WIB1 en scheikunde twee krijg je als het goed is pas in de zesde. dus je kan altijd nog switchen als je in de vierde'/begin vijfde zit. als het bij jullie tenminste net zo werkt ;) kortom: in de vierde zijn de N-profielen nog vrijwel gelijk |
Citaat:
Een meisje uit mijn jaar heeft N&T + bio1,2 + Latijn + Frans + filosofie, dus het kan prima. Verder voor alle opheldering: op mijn school is het zo dat iedereen van N&T/N&G gewoon natuurkunde, scheikunde, wiskunde b en biologie heeft in de vierde. Zo kan je aan het eind van het jaar kiezen wat je precies wilt; in de 5e krijg je dan 1 of 1,2 en wel of geen biologie 1,2 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb NG met wiB1,2 (en Frans1,2) gekozen, maar ik heb er soms een beejte spijt van. Ik heb biologie nooit leuk gevonden en ik begin er echt een hekel aan te krijgen terwijl ik liever na1,2 had gedaan en dan ook maar sk1,2, want dat schijnt toch niet zoveel voor te stellen. Maar ja jammer dan, nog maar anderhalf jaar en dan ben ik er vanaf.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36. |