![]() |
portret
Ik heb een vraag, ik ben van plan om een portet van een vriendin van mij te maken, met potlood, nu heb ik al eens eerder portetten getekend en deze mislukten valikant, ( op zich niet slecht maar ook niet echt goed) hebben mensen hier nog tips, bijvoorbeeld sites waar ik de echte technieken kan leren, (geen tijd voor cursus, nog niet op kunstacedemie) ;)
|
Gaat ze poseren, of doe je het van een foto? Bij een foto kun je een raster maken, zodat je de verhoudingen nauwkeuriger kan vastleggen.
Verder heb je vaak de neiging meer te tekenen hoe je denkt dat het is dan hoe het daadwerkelijk is, en dan gaat het vaak fout. Bij mij in ieder geval. |
Ja sorry dat ik dit niet heb behandeld, ik gebruik een foto, maar een raster waar kan ik dit krijgen?
Vlieger in Amsterdam? |
Nee, met een raster bedoel ik gewoon een raster over (een kopie van) de foto tekenen. En dan datzelfde raster op je tekenpapier tekenen, zodat je gewoon in hokjes kan uitmeten waar de ogen precies komen ed.
Zegmaar zo: http://img.photobucket.com/albums/v1...iem/Raster.jpg En dat raster overnemen naar je tekenpapier, dan is de foto makkelijker na te tekenen. |
tuurlijk ja...je hoeft je dan alleen te concentreren op een bepaald deel, erg bedankt!
Hopelijke word het nu beter! ;) |
Wat ik zelf een keer gedaan heb is twee blaadjes op elkaar en op 't onderste blaadje was 't raster dan met een zwarte stift getekend zodat ik niet later die lijntjes hoefde uit te gummen. Wel goed vastmaken met paperclips oid.
|
nogmaals bedankt en misschien post ik het resultaat wel! ;)
|
Dat raster is idd een goede methode om nauwkeuriger te kunnen werken. Het laat je ook toe om de verhoudingen juister te krijgen.
Verder raad ik je aan om met hele zachte outlines te beginnen in een licht potlood. Sommigen hebben namelijk de neiging om meteen een oog beginnen uit te werken en dan nog eens een oog, dan de neus, enz.. Maar dit maakt het vaak moeilijk om de verhoudingen in de gaten te houden en gummen is dan ook niet meer vanzelfsprekend. Dus eerst een grove schets maken, bevalt deze je, neem dan een donkerder potlood en ga bepaalde delen in de verf zetten. Bouw zo je schaduwwerk steeds verder op. Om even te verduidelijken wat ik bedoel, zal ik hieronder een nog niet afgemaakte tekening van een vriend van me posten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zeker niet vergeten het resultaat te posten he! http://img.vampirefreaks.com/upic/T/...66/4629536.jpg |
z(a)t jij op de KA?
|
Ik heb laatst een hele rij portret-tekenboeken bij de bieb geleend, dat hielp wel vrij goed.
|
Ik leer liever door het te doen, dan uit boeken...maar wel een goed idee (y)
|
Post gelijk even 't origineel.
|
Done..sorry hoor :bloos:
|
Ik vind het mooi gedaan, vooral de ogen. De neus en de mond steken wel een beetje zwakjes af tegen die ogen vind ik. Die zien er niet echt af uit, meer als de basisvormen. Ik zou er gewoon over een tijdje nog eens voor gaan zitten en allerlei kleine dingetjes nog wat verbeteren.
Erg mooi gedaan hoor (y) |
Citaat:
en het ligt ook voor een deel aan mn camera though, maar je had wel zeker gelijk! |
- De kaaklijn is te rond, er zit op de foto een klein hoekje in;
- De ogen kijken de verkeerde kant op. Op de foto kijkt ze omhoog en op de tekening staart ze voor zich. Is trouwens heel moeilijk om echt goed te krijgen, vind ik; - De kin ziet er op je tekening veel boller uit; - Probeer de lijnen van de lippen weg te werken en er minder "gezwollen" uit te laten zien. 0_o; - En het contrast op je tekening is nogal groot. :o |
Citaat:
|
Citaat:
helaas heb ik het er weer af moeten halen 0_o, ze vond het niet zo fijn... :bloos: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ze is een knap meisje. (y) |
Citaat:
|
Hee ik ken dat meis/e! zy zat by my 0p sch00|
/e kan g0ed tekenen t0mmy :bloos: :) ;) |