Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   NMBS gaat oude treinen opknappen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1328415)

Quantes 26-12-2005 09:49

NMBS gaat oude treinen opknappen
 
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...225-141706.jpg

Oude treinen krijgen een nieuw kleedje
zo 25/12/05 - Vanaf volgend jaar gaat de NMBS oudere treinen comfortabeler maken. Dat staat in de krant De Zondag. Het gaat onder meer om 130 bordeauxrode dubbeldekrijtuigen.
"Die treinen zijn technisch nog volledig in orde, maar het comfort is niet meer van deze tijd", zegt Marc Descheemaecker van de NMBS.

"Wij gaan de volledige binneninrichting aanpassen, met nieuwe zetels en betere bagagerekken, en hier en daar komt er ook airconditioning. Ook de buitenkant van de treinen wordt in een nieuw kleedje gestoken", aldus nog Descheemaecker.

Voor de modernisering van de rijtuigen investeert de NMBS in de periode 2006-2012 zo'n 520 miljoen euro.

Bron: VRTnieuws.net
Voor de liefhebbers met audio en video

Mooi dat ze die treinen eens gaan opknappen, zijn wel toe aan een restyling. Hopelijk pakken ze dan ook gelijk de aroma's van de wc's aan...

Kali 26-12-2005 11:26

Goh, en wie mag dat weer betalen? De abonnementsgelden en ritprijzen gaan dus weer eens de lucht ingaan :s

deadlock 26-12-2005 15:48

In belgië mogen ze in vergelijking met nederland en duitsland absoluut niet klagen over OV-tarieven :nono:

De NMBS is spotgoedkoop.

Maar wel blij. Die stink W.C.s Daar moeten nu van die WC's inkomen zonder gat, maar chemisch toiletachtig. Net als in Mofrika. Anders mogen ze vanaf 2010 geloof ik niet meer rondrijden

Kali 26-12-2005 16:28

Citaat:

deadlock schreef op 26-12-2005 @ 16:48 :
In belgië mogen ze in vergelijking met nederland en duitsland absoluut niet klagen over OV-tarieven :nono:

De NMBS is spotgoedkoop.

Maar wel blij. Die stink W.C.s Daar moeten nu van die WC's inkomen zonder gat, maar chemisch toiletachtig. Net als in Mofrika. Anders mogen ze vanaf 2010 geloof ik niet meer rondrijden

Is 436 € voor 18 km spotgoedkoop?
Ik betaal minder aan inschrijvings en examengelden voor universiteit dan voor mijn abonnement op de trein.
Plus ze hebben laatste maand elke dag een kwartier vertraging, of komen helemaal niet langs. En elk jaar wordt het duurder om duurder, vroeger was een jaarabonnement 9 maanden betalen, 3 maand gratis, nu is het al 10 maand betalen.
Is weet niet wat een Nederlandse OV kost, maar ik vind mijn Belgisch abonnement veel te duur.

Balance 26-12-2005 16:41

Citaat:

Kali schreef op 26-12-2005 @ 17:28 :
Is 436 € voor 18 km spotgoedkoop?
Ik heb even voor je gezocht naar een traject van 18 km. Dat lukte niet echt, maar ik kwam wel uit op een traject van 19 km.
Een jaartrajectkaart 2e klas (goedkoopst in Nederland) kost dan € 935,00

Kali 26-12-2005 16:55

Hum even zelf op site nmbs gekeken, en daar is mijn traject 19km terwijl op abonnement 18 , raar.
Allesinds, volle pot voor 2e klas is het 586,00 EUR, studententarief ouder dan 18 jaar 436 € en studententarief jonger dan 18 jaar 263€.
Ik vind persoonlijk dat daar een te groot verschil tussen zit, en voor dat geld mag er wel enige service zijn ( zoals niet 1 wagon om 16 u wanneer er 100 studenten opstappen, en 5 wagons om 11u wanneer er maar 10 studenten staan ...) , eveneens dat de treinen op tijd rijden enz.
Het feit dat de NMBS zijn treinen wil opkalefateren zal volgend jaar gewoon wel weer te voelen zijn.
En dan wilt men de mensen aanzetten om het openbaar vervoer te gebruiken? Op deze manier zijn ze goed bezig, maarbon.

Daantje_0705 26-12-2005 17:16

De treinen in Belgie vind ik nog niet eens zo slecht qua comfort. Plan V's in Nederland vind ik brakker dan die stoptreintjes in Belgie. Neemt niet weg dat airco wel welkom is want van de zomer was het erg warm.

Balance 26-12-2005 18:43

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 26-12-2005 @ 18:16 :
De treinen in Belgie vind ik nog niet eens zo slecht qua comfort. Plan V's in Nederland vind ik brakker dan die stoptreintjes in Belgie. Neemt niet weg dat airco wel welkom is want van de zomer was het erg warm.
airco in een trein?
lijkt me tamelijk zinloos met alle raampjes die er in zitten (en domme mensen dan toch open doen) en met de deuren die zo vaak open gaan.

Ivo 26-12-2005 20:11

airco vind je al een paar jaar in de Nederlandse intercity's en in sommige sneltreinen. In die treinen gaan de deuren dus niet zo vaak open en die ramen worden bij een verbouwing vaak toch vervangen (omdat ze voor de verbouwing er niet uitzien door vandalisme). Kleine moeite dan om er ramen in te zetten die niet open kunnen.

deadlock 26-12-2005 20:57

er zit in nederland ook alleen airco in treinen waarvan de ramen niet meer openkunnen. Hooguit een klein klapraampje zoals in DM90/Buffel, en die zitten tegenwoordig steeds vaker op slot.
Er wordt gewoon teveel bagger vanuit de trein op de grond geflikkerd en het is anti-airco. Daarom maar geen raam dat open kan. Godzijdank kan het in een ICM nog wel :cool:.

Maar idd. 436€ per jaar vind ik spotgoedkoop. Dat is per maand nog geen 40€ ik betaal per maand 175€ voor het stukje Zwolle Deventer. Dat is 35 km met bus. Als je in NL een buskaart voor 1 zone bij je treinabonnement koopt, dan is het buskaartje trouwens wel spotgoedkoop. Maar 25€ en dan mag ik én in Zwolle én in Deventer rondcrossen met de bus.
Normaal zal dat per maand ook richting de 60€ per zone(gokje).
In duitsland is de trein 2e klas net zo duur als 1e klas in Nederland en in Belgie is 1e klas net zo duur als 2e klas in nederland (+/-)

Kali 26-12-2005 21:04

Citaat:

deadlock schreef op 26-12-2005 @ 21:57 :
er zit in nederland ook alleen airco in treinen waarvan de ramen niet meer openkunnen. Hooguit een klein klapraampje zoals in DM90/Buffel, en die zitten tegenwoordig steeds vaker op slot.
Er wordt gewoon teveel bagger vanuit de trein op de grond geflikkerd en het is anti-airco. Daarom maar geen raam dat open kan. Godzijdank kan het in een ICM nog wel :cool:.

Maar idd. 436€ per jaar vind ik spotgoedkoop. Dat is per maand nog geen 40€ ik betaal per maand 175€ voor het stukje Zwolle Deventer. Dat is 35 km met bus. Als je in NL een buskaart voor 1 zone bij je treinabonnement koopt, dan is het buskaartje trouwens wel spotgoedkoop. Maar 25€ en dan mag ik én in Zwolle én in Deventer rondcrossen met de bus.
Normaal zal dat per maand ook richting de 60€ per zone(gokje).
In duitsland is de trein 2e klas net zo duur als 1e klas in Nederland en in Belgie is 1e klas net zo duur als 2e klas in nederland (+/-)


Als je rekent dat voor mij om naar de uni te geraken, als ik bus en metro neem (hetgeen dan op zo'n 40 km uitkomt) ik per jaar 160€ zou moeten betalen, aangezien een busabonnement geloofk ik 130€ is en de metro voor een jaar via uni 30€.
Dan vind ik de trein toch duur genoeg voor die luttele 18 km. En voor mijn part moeten die treinen er niet beter uitzien, moesten ze dat geld eens investeren aan hun infrastructuur dat ze op tijd rijden, of de stations ietwat te verbeteren.
Het is dat met de auto het traject me een uur kost , en met bus en metro anderhalf uur, anders zou ik de trein vaarwel zeggen.
En airco in de treinen die ik zie bestaat er niet.

TheRedArrow 26-12-2005 21:59

Citaat:

Balance schreef op 26-12-2005 @ 19:43 :
airco in een trein?
lijkt me tamelijk zinloos met alle raampjes die er in zitten (en domme mensen dan toch open doen) en met de deuren die zo vaak open gaan.

Treinen met airco hebben geen ramen die open kunnen. ;)

Bijvoorbeeld VIRM.

Ot, 't werd tijd dat ze die treinstellen gingen renoveren en de kosten van een kaartje gaan door zo'n actie niet echt veel omhoog. Dit is een druppel op de gloeiende plaat van de kosten van de NMBS.

Sylph 26-12-2005 22:01

Nou, het werd tijd zeg. Sommige treinen die voor de NMBS in vol ornaat rijden zouden in Nederland al lang als 'gevaarlijk voor reizigers en volkomen onacceptabel' zijn gekwalificeerd. De NMBS is wel lekker goedkoop. :cool:

Balance 26-12-2005 22:09

Citaat:

TheRedArrow schreef op 26-12-2005 @ 22:59 :
Treinen met airco hebben geen ramen die open kunnen. ;)
maar die trein op het plaatje wel en dat is toch de trein die ze gaan vervangen neem ik aan?
Of gaan ze dan de raampjes ook gelijk wegnemen?

Ik zou het wel zonde vinden. Ik vind het in dubbeldekkers ook altijd benouwend als die raampjes niet open kunnen. Hou daar juist wel van. En in de zomer is het nou eenmaal overal bloedheet. Hoewel het best lekker is als daar een uitzondering op komt. Aan de andere kant krijg je dan wel weer zo'n klap als je naar buiten gaat en ik blijf me afvragen hoe dat dan werkt op trajecten waar de deuren wel vaak open gaan. Dan moeten ze iig ook tussendeuren vervangen voor automatisch sluitende tussendeuren, want bij ons laten ze de tussendeuren altijd open.
Maar alles bij elkaar lijkt het me een dure zaak voor die paar hete dagen in het jaar en denk ik dat je dan beter de bankjes ed. goed kan onderhouden van dat geld.

Quantes 27-12-2005 06:01

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 26-12-2005 @ 18:16 :
De treinen in Belgie vind ik nog niet eens zo slecht qua comfort. Plan V's in Nederland vind ik brakker dan die stoptreintjes in Belgie. Neemt niet weg dat airco wel welkom is want van de zomer was het erg warm.
Volgens mij is het geen airco, meer frisse lucht, je bedoelt wat er bij die "Bolneuzen," serie 800, uit dat venstertje onder hert raam komt?

TheRedArrow 28-12-2005 20:45

Citaat:

Balance schreef op 26-12-2005 @ 23:09 :
maar die trein op het plaatje wel en dat is toch de trein die ze gaan vervangen neem ik aan?
Of gaan ze dan de raampjes ook gelijk wegnemen?

Ik zou het wel zonde vinden. Ik vind het in dubbeldekkers ook altijd benouwend als die raampjes niet open kunnen. Hou daar juist wel van. En in de zomer is het nou eenmaal overal bloedheet. Hoewel het best lekker is als daar een uitzondering op komt. Aan de andere kant krijg je dan wel weer zo'n klap als je naar buiten gaat en ik blijf me afvragen hoe dat dan werkt op trajecten waar de deuren wel vaak open gaan. Dan moeten ze iig ook tussendeuren vervangen voor automatisch sluitende tussendeuren, want bij ons laten ze de tussendeuren altijd open.
Maar alles bij elkaar lijkt het me een dure zaak voor die paar hete dagen in het jaar en denk ik dat je dan beter de bankjes ed. goed kan onderhouden van dat geld.

Je herkent er niets van terug.
De trein wordt helemaal gestript van binnen, zodat alleen het casco overblijft en daarna opnieuw ingericht. Nieuwe vloer, plafond, ramen, (binnen)deuren. De structuur blijft natuurlijk wel enigzins intact.

't Is niet alleen de airco, 't is meer klimaatregeling, waar de airco een onderdeel van is en dit is minder benauwd dan de ramen openzetten in de zomer. Want warme buitenlucht, maakt het binnen echt niet kouder.

REIE 28-12-2005 21:14

Ach, de dubbeldekkers in de Lage Landen zijn nog altijd beter dan de Poolse. Ik heb ooit eens in zo'n lokale boemel gereisd:

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/...p-Chojnice.jpg

deadlock 28-12-2005 23:03

Citaat:

REIE schreef op 28-12-2005 @ 22:14 :
Ach, de dubbeldekkers in de Lage Landen zijn nog altijd beter dan de Poolse. Ik heb ooit eens in zo'n lokale boemel gereisd:

[afbeelding]

dááár zijn de pico startset modellen van afgeleid. Heel veel is nu opeens duidelijk

Quantes 29-12-2005 09:10

Citaat:

REIE schreef op 28-12-2005 @ 22:14 :
Ach, de dubbeldekkers in de Lage Landen zijn nog altijd beter dan de Poolse. Ik heb ooit eens in zo'n lokale boemel gereisd:

[afbeelding]

Bah, het lijkt het From Russia with Love...

AL hebben ze wel wat weg van de nieuwe M 6 rijtuigen van de NMBS:

http://members.lycos.nl/locvandemaan...004/2004.5.jpg

TheRedArrow 29-12-2005 13:23

Die M6jes zien er anders best comfortabel uit. In Antwerpen langs een paar van die rijtuigen gelopen, zag er goed uit.

Jammer dat die locomotieven er voor geen meter bij passen. :(

En in Tsjechië rijden wèl goede dubbeldekstreinen rond, die zijn dan ook uit 2004. Er zit wel een Skoda motor in. :D (y) :cool:

Quantes 29-12-2005 15:49

Citaat:

TheRedArrow schreef op 29-12-2005 @ 14:23 :
Die M6jes zien er anders best comfortabel uit. In Antwerpen langs een paar van die rijtuigen gelopen, zag er goed uit.

Jammer dat die locomotieven er voor geen meter bij passen. :(

En in Tsjechië rijden wèl goede dubbeldekstreinen rond, die zijn dan ook uit 2004. Er zit wel een Skoda motor in. :D (y) :cool:

Een Skoda motor in een loc? :p

En nee, die locs zijn echt te oud, nog allemaal 2000's. De moetgen ook standaard met 2 stroomafnemers op rijden, anders trekken ze het niet qua stroomvraag...
Het enige probleem van de M6'jes is dat de remmen erg snel slijten. Ik was pas op Antwerpen Berchem, en daar maakten die remmen van een binnenkomende IC naar Gent - Oostende echt een hels lawaai...

TheRedArrow 29-12-2005 17:47

Citaat:

Quantes schreef op 29-12-2005 @ 16:49 :
Een Skoda motor in een loc? :p

En nee, die locs zijn echt te oud, nog allemaal 2000's. De moetgen ook standaard met 2 stroomafnemers op rijden, anders trekken ze het niet qua stroomvraag...
Het enige probleem van de M6'jes is dat de remmen erg snel slijten. Ik was pas op Antwerpen Berchem, en daar maakten die remmen van een binnenkomende IC naar Gent - Oostende echt een hels lawaai...

't Is een treinstel. Ik kan alleen even geen foto vinden. Ze rijden o.a. de stoptreindienst Beroun - Praha HN.

Die M6jes zijn toch nieuw? Waarom doen ze daar dan niet iets aan?

Daantje_0705 29-12-2005 19:29

Citaat:

Quantes schreef op 29-12-2005 @ 10:10 :
Bah, het lijkt het From Russia with Love...

AL hebben ze wel wat weg van de nieuwe M 6 rijtuigen van de NMBS:

[afbeelding]

Die treinen zijn echt super (y) Ze zien er super mooi uit binnen en ze zitten ook heel lekker. Alleen jammer dat je zo weinig ruimte hebt voor bagage.

Keyser Saus 29-12-2005 22:46

Citaat:

TheRedArrow schreef op 26-12-2005 @ 22:59 :
Treinen met airco hebben geen ramen die open kunnen. ;)
Niet helemaal waar :p Elk ICRm rijtuig heeft twee kleine klapraampjes die geopend kunnen worden met een driekantsluetel :p

Verder vind ik het eigenlijk wel jammer van die schattige Belgische varkensneusjes enzo, ze zullen d'r vast wel een paar bewaren voor Roosendaal-Antwerpen om de niet-HSL'ers nog meer af te schrikken.

Quantes 30-12-2005 08:35

Citaat:

TheRedArrow schreef op 29-12-2005 @ 18:47 :
't Is een treinstel. Ik kan alleen even geen foto vinden. Ze rijden o.a. de stoptreindienst Beroun - Praha HN.

Die M6jes zijn toch nieuw? Waarom doen ze daar dan niet iets aan?

Die M6'en zijn nieuw. Zal te duur zijn waarschijnlijk?

REIE 30-12-2005 13:49

Citaat:

TheRedArrow schreef op 29-12-2005 @ 18:47 :
't Is een treinstel. Ik kan alleen even geen foto vinden. Ze rijden o.a. de stoptreindienst Beroun - Praha HN.

Die M6jes zijn toch nieuw? Waarom doen ze daar dan niet iets aan?

emu reeks 471 bedoel je. In Finland rijden ook indrukwekkende dubbeldekkers, maar het vrije-ruimte proefiel is daar dan ook veel groter. Ze hebben zelfs hokjes voor mensen met allergieën en astma! Ook een vermeldenswaardige dubbeldekker: de Zitserse IC 2000, waarvan het bovendek doorloopt.

Quantes 31-12-2005 11:14

Citaat:

REIE schreef op 30-12-2005 @ 14:49 :
emu reeks 471 bedoel je. In Finland rijden ook indrukwekkende dubbeldekkers, maar het vrije-ruimte proefiel is daar dan ook veel groter. Ze hebben zelfs hokjes voor mensen met allergieën en astma!

Ook een vermeldenswaardige dubbeldekker: de Zitserse IC 2000, waarvan het bovendek doorloopt.

IC 2000:
http://www.hrgehri.ch/archiv/rocoh0/Image5.jpg

TheRedArrow 01-01-2006 00:20

Citaat:

Quantes schreef op 30-12-2005 @ 09:35 :
Die M6'en zijn nieuw. Zal te duur zijn waarschijnlijk?
Beter ontwikkelen. ;)
En op de langere termijn ben je zo waarschijnlijk duurder uit?

TheRedArrow 01-01-2006 00:21

Citaat:

Keyser Saus schreef op 29-12-2005 @ 23:46 :
Niet helemaal waar :p Elk ICRm rijtuig heeft twee kleine klapraampjes die geopend kunnen worden met een driekantsluetel :p

Verder vind ik het eigenlijk wel jammer van die schattige Belgische varkensneusjes enzo, ze zullen d'r vast wel een paar bewaren voor Roosendaal-Antwerpen om de niet-HSL'ers nog meer af te schrikken.

Maar die kan de normale reiziger niet openen, als het goed is.

Ja, uiteraard, verder is het goed materieel, 't rijdt. Dat is al heel wat voor een internationale verbinding tegenwoordig. ;)

Quantes 01-01-2006 12:45

Citaat:

TheRedArrow schreef op 01-01-2006 @ 01:21 :
Maar die kan de normale reiziger niet openen, als het goed is.

Ja, uiteraard, verder is het goed materieel, 't rijdt. Dat is al heel wat voor een internationale verbinding tegenwoordig. ;)

Als er weer een een aantal Benelux-stammen kapot staan, rijden ze soms ook de 600-serie tot Roosendaal he, vandaar neemt Plan V of T of VIRM het dan over.

TheRedArrow 01-01-2006 16:06

Dat is mij bekend? :o

Keyser Saus 08-01-2006 12:51

Citaat:

Quantes schreef op 01-01-2006 @ 13:45 :
Als er weer een een aantal Benelux-stammen kapot staan, rijden ze soms ook de 600-serie tot Roosendaal he, vandaar neemt Plan V of T of VIRM het dan over.
Nee, ICM of VIRM zijn gepland vervangend Benelux materieel. Uitzonderingen daargelaten.

[offtopic: laatst werd een ICE vervangen door plan T :cool: ]

TheRedArrow 08-01-2006 12:53

Citaat:

Keyser Saus schreef op 08-01-2006 @ 13:51 :
[offtopic: laatst werd een ICE vervangen door plan T :cool: ]
:( Dat is wel balen als je naar Arnhem wil vanuit Amsterdam. :o

Keyser Saus 08-01-2006 12:54

Citaat:

TheRedArrow schreef op 08-01-2006 @ 13:53 :
:( Dat is wel balen als je naar Arnhem wil vanuit Amsterdam. :o
Zit je dan met je ICE-toeslag :p

TheRedArrow 08-01-2006 13:37

Citaat:

Keyser Saus schreef op 08-01-2006 @ 13:54 :
Zit je dan met je ICE-toeslag :p
Ja, inderdaad, dan kan je ook Rtd - Rsd doen in de spits.

Quantes 08-01-2006 20:15

Citaat:

Keyser Saus schreef op 08-01-2006 @ 13:51 :
Nee, ICM of VIRM zijn gepland vervangend Benelux materieel. Uitzonderingen daargelaten.

[offtopic: laatst werd een ICE vervangen door plan T :cool: ]

:nono:
In Roosendaal staat normaal geen ICM over, dus als er in Belgie problemen optreden, is dat al niet. Al wat in Roosendaal overdag overstaat zijn 2 viertjes die in de namiddag leeg naar Breda gaan om ingezet te worden in de 2200, een of twee plan v'tjes en heel soms een verdwaalde VIRM.

TheRedArrow 09-01-2006 11:57

Citaat:

Quantes schreef op 08-01-2006 @ 21:15 :
:nono:
In Roosendaal staat normaal geen ICM over, dus als er in Belgie problemen optreden, is dat al niet. Al wat in Roosendaal overdag overstaat zijn 2 viertjes die in de namiddag leeg naar Breda gaan om ingezet te worden in de 2200, een of twee plan v'tjes en heel soms een verdwaalde VIRM.

:confused:

Quantes 09-01-2006 13:13

Citaat:

TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 12:57 :
:confused:
Een verdwaalde losse virm uit de 2100 bedoelde ik. :o

TheRedArrow 09-01-2006 13:26

Citaat:

Quantes schreef op 09-01-2006 @ 14:13 :
Een verdwaalde losse virm uit de 2100 bedoelde ik. :o
:D :p

Maar er gaan toch ook T'tjes naar Rsd?

Quantes 09-01-2006 13:48

Citaat:

TheRedArrow schreef op 09-01-2006 @ 14:26 :
:D :p

Maar er gaan toch ook T'tjes naar Rsd?

Ja, op een werkdag hebben ze er welgeteld eentje van overgestaan, maar die gaat 's ochetnds vroeg leeg naar Dordrecht voor de 5000-serie. Voor de rest staan er volgens dienstregeling geen over, er zitten er wel veel in de 5100 en in het weekend in de 3600.

Keyser Saus 10-01-2006 21:13

Citaat:

Quantes schreef op 08-01-2006 @ 21:15 :
:nono:
In Roosendaal staat normaal geen ICM over, dus als er in Belgie problemen optreden, is dat al niet.

Dan kan je wijzen wat je wil :p, maar ICM is wel degelijk het geplande vervangend mat., en achter het perron bij spoor 1 staat ook regelmatig een koploper opgesteld. Vanuit Amsterdam hebben ze er sowieso genoeg van.

Quantes 11-01-2006 11:23

Citaat:

Keyser Saus schreef op 10-01-2006 @ 22:13 :
Dan kan je wijzen wat je wil :p, maar ICM is wel degelijk het geplande vervangend mat., en achter het perron bij spoor 1 staat ook regelmatig een koploper opgesteld. Vanuit Amsterdam hebben ze er sowieso genoeg van.
Niet regelmatig, kom elke dag op Roosendaal. Bovendien hebben Roosendaalse machinisten gen Koploper-bevoegdheid, geen bekendheid met het materieel. Die kunnen er enkel wel eens staan als er problemen zijn bij internationaal.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.