![]() |
NMBS gaat oude treinen opknappen
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...225-141706.jpg
Oude treinen krijgen een nieuw kleedje zo 25/12/05 - Vanaf volgend jaar gaat de NMBS oudere treinen comfortabeler maken. Dat staat in de krant De Zondag. Het gaat onder meer om 130 bordeauxrode dubbeldekrijtuigen. "Die treinen zijn technisch nog volledig in orde, maar het comfort is niet meer van deze tijd", zegt Marc Descheemaecker van de NMBS. "Wij gaan de volledige binneninrichting aanpassen, met nieuwe zetels en betere bagagerekken, en hier en daar komt er ook airconditioning. Ook de buitenkant van de treinen wordt in een nieuw kleedje gestoken", aldus nog Descheemaecker. Voor de modernisering van de rijtuigen investeert de NMBS in de periode 2006-2012 zo'n 520 miljoen euro. Bron: VRTnieuws.net Voor de liefhebbers met audio en video Mooi dat ze die treinen eens gaan opknappen, zijn wel toe aan een restyling. Hopelijk pakken ze dan ook gelijk de aroma's van de wc's aan... |
Goh, en wie mag dat weer betalen? De abonnementsgelden en ritprijzen gaan dus weer eens de lucht ingaan :s
|
In belgië mogen ze in vergelijking met nederland en duitsland absoluut niet klagen over OV-tarieven :nono:
De NMBS is spotgoedkoop. Maar wel blij. Die stink W.C.s Daar moeten nu van die WC's inkomen zonder gat, maar chemisch toiletachtig. Net als in Mofrika. Anders mogen ze vanaf 2010 geloof ik niet meer rondrijden |
Citaat:
Ik betaal minder aan inschrijvings en examengelden voor universiteit dan voor mijn abonnement op de trein. Plus ze hebben laatste maand elke dag een kwartier vertraging, of komen helemaal niet langs. En elk jaar wordt het duurder om duurder, vroeger was een jaarabonnement 9 maanden betalen, 3 maand gratis, nu is het al 10 maand betalen. Is weet niet wat een Nederlandse OV kost, maar ik vind mijn Belgisch abonnement veel te duur. |
Citaat:
Een jaartrajectkaart 2e klas (goedkoopst in Nederland) kost dan € 935,00 |
Hum even zelf op site nmbs gekeken, en daar is mijn traject 19km terwijl op abonnement 18 , raar.
Allesinds, volle pot voor 2e klas is het 586,00 EUR, studententarief ouder dan 18 jaar 436 € en studententarief jonger dan 18 jaar 263€. Ik vind persoonlijk dat daar een te groot verschil tussen zit, en voor dat geld mag er wel enige service zijn ( zoals niet 1 wagon om 16 u wanneer er 100 studenten opstappen, en 5 wagons om 11u wanneer er maar 10 studenten staan ...) , eveneens dat de treinen op tijd rijden enz. Het feit dat de NMBS zijn treinen wil opkalefateren zal volgend jaar gewoon wel weer te voelen zijn. En dan wilt men de mensen aanzetten om het openbaar vervoer te gebruiken? Op deze manier zijn ze goed bezig, maarbon. |
De treinen in Belgie vind ik nog niet eens zo slecht qua comfort. Plan V's in Nederland vind ik brakker dan die stoptreintjes in Belgie. Neemt niet weg dat airco wel welkom is want van de zomer was het erg warm.
|
Citaat:
lijkt me tamelijk zinloos met alle raampjes die er in zitten (en domme mensen dan toch open doen) en met de deuren die zo vaak open gaan. |
airco vind je al een paar jaar in de Nederlandse intercity's en in sommige sneltreinen. In die treinen gaan de deuren dus niet zo vaak open en die ramen worden bij een verbouwing vaak toch vervangen (omdat ze voor de verbouwing er niet uitzien door vandalisme). Kleine moeite dan om er ramen in te zetten die niet open kunnen.
|
er zit in nederland ook alleen airco in treinen waarvan de ramen niet meer openkunnen. Hooguit een klein klapraampje zoals in DM90/Buffel, en die zitten tegenwoordig steeds vaker op slot.
Er wordt gewoon teveel bagger vanuit de trein op de grond geflikkerd en het is anti-airco. Daarom maar geen raam dat open kan. Godzijdank kan het in een ICM nog wel :cool:. Maar idd. 436€ per jaar vind ik spotgoedkoop. Dat is per maand nog geen 40€ ik betaal per maand 175€ voor het stukje Zwolle Deventer. Dat is 35 km met bus. Als je in NL een buskaart voor 1 zone bij je treinabonnement koopt, dan is het buskaartje trouwens wel spotgoedkoop. Maar 25€ en dan mag ik én in Zwolle én in Deventer rondcrossen met de bus. Normaal zal dat per maand ook richting de 60€ per zone(gokje). In duitsland is de trein 2e klas net zo duur als 1e klas in Nederland en in Belgie is 1e klas net zo duur als 2e klas in nederland (+/-) |
Citaat:
Als je rekent dat voor mij om naar de uni te geraken, als ik bus en metro neem (hetgeen dan op zo'n 40 km uitkomt) ik per jaar 160€ zou moeten betalen, aangezien een busabonnement geloofk ik 130€ is en de metro voor een jaar via uni 30€. Dan vind ik de trein toch duur genoeg voor die luttele 18 km. En voor mijn part moeten die treinen er niet beter uitzien, moesten ze dat geld eens investeren aan hun infrastructuur dat ze op tijd rijden, of de stations ietwat te verbeteren. Het is dat met de auto het traject me een uur kost , en met bus en metro anderhalf uur, anders zou ik de trein vaarwel zeggen. En airco in de treinen die ik zie bestaat er niet. |
Citaat:
Bijvoorbeeld VIRM. Ot, 't werd tijd dat ze die treinstellen gingen renoveren en de kosten van een kaartje gaan door zo'n actie niet echt veel omhoog. Dit is een druppel op de gloeiende plaat van de kosten van de NMBS. |
Nou, het werd tijd zeg. Sommige treinen die voor de NMBS in vol ornaat rijden zouden in Nederland al lang als 'gevaarlijk voor reizigers en volkomen onacceptabel' zijn gekwalificeerd. De NMBS is wel lekker goedkoop. :cool:
|
Citaat:
Of gaan ze dan de raampjes ook gelijk wegnemen? Ik zou het wel zonde vinden. Ik vind het in dubbeldekkers ook altijd benouwend als die raampjes niet open kunnen. Hou daar juist wel van. En in de zomer is het nou eenmaal overal bloedheet. Hoewel het best lekker is als daar een uitzondering op komt. Aan de andere kant krijg je dan wel weer zo'n klap als je naar buiten gaat en ik blijf me afvragen hoe dat dan werkt op trajecten waar de deuren wel vaak open gaan. Dan moeten ze iig ook tussendeuren vervangen voor automatisch sluitende tussendeuren, want bij ons laten ze de tussendeuren altijd open. Maar alles bij elkaar lijkt het me een dure zaak voor die paar hete dagen in het jaar en denk ik dat je dan beter de bankjes ed. goed kan onderhouden van dat geld. |
Citaat:
|
Citaat:
De trein wordt helemaal gestript van binnen, zodat alleen het casco overblijft en daarna opnieuw ingericht. Nieuwe vloer, plafond, ramen, (binnen)deuren. De structuur blijft natuurlijk wel enigzins intact. 't Is niet alleen de airco, 't is meer klimaatregeling, waar de airco een onderdeel van is en dit is minder benauwd dan de ramen openzetten in de zomer. Want warme buitenlucht, maakt het binnen echt niet kouder. |
Ach, de dubbeldekkers in de Lage Landen zijn nog altijd beter dan de Poolse. Ik heb ooit eens in zo'n lokale boemel gereisd:
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/...p-Chojnice.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
AL hebben ze wel wat weg van de nieuwe M 6 rijtuigen van de NMBS: http://members.lycos.nl/locvandemaan...004/2004.5.jpg |
Die M6jes zien er anders best comfortabel uit. In Antwerpen langs een paar van die rijtuigen gelopen, zag er goed uit.
Jammer dat die locomotieven er voor geen meter bij passen. :( En in Tsjechië rijden wèl goede dubbeldekstreinen rond, die zijn dan ook uit 2004. Er zit wel een Skoda motor in. :D (y) :cool: |
Citaat:
En nee, die locs zijn echt te oud, nog allemaal 2000's. De moetgen ook standaard met 2 stroomafnemers op rijden, anders trekken ze het niet qua stroomvraag... Het enige probleem van de M6'jes is dat de remmen erg snel slijten. Ik was pas op Antwerpen Berchem, en daar maakten die remmen van een binnenkomende IC naar Gent - Oostende echt een hels lawaai... |
Citaat:
Die M6jes zijn toch nieuw? Waarom doen ze daar dan niet iets aan? |
Citaat:
|
Citaat:
Verder vind ik het eigenlijk wel jammer van die schattige Belgische varkensneusjes enzo, ze zullen d'r vast wel een paar bewaren voor Roosendaal-Antwerpen om de niet-HSL'ers nog meer af te schrikken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.hrgehri.ch/archiv/rocoh0/Image5.jpg |
Citaat:
En op de langere termijn ben je zo waarschijnlijk duurder uit? |
Citaat:
Ja, uiteraard, verder is het goed materieel, 't rijdt. Dat is al heel wat voor een internationale verbinding tegenwoordig. ;) |
Citaat:
|
Dat is mij bekend? :o
|
Citaat:
[offtopic: laatst werd een ICE vervangen door plan T :cool: ] |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Roosendaal staat normaal geen ICM over, dus als er in Belgie problemen optreden, is dat al niet. Al wat in Roosendaal overdag overstaat zijn 2 viertjes die in de namiddag leeg naar Breda gaan om ingezet te worden in de 2200, een of twee plan v'tjes en heel soms een verdwaalde VIRM. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar er gaan toch ook T'tjes naar Rsd? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.