![]() |
religieus feest of commercie
Is kerst voor jou nog echt een religieus feest of zie jij het meer als commercie, of een combinatie ervan?
Voor mij is het meer een commercieel feest dat zijn oorsprong vindt in de religie. (wat eigenlijk niet zo hoort te zijn) |
Citaat:
|
Yule is mijn feest. Kerst is voor mij een samenraapsel van alle dingen die ik geweldig leuk vind: bomen, lichtjes, cadeautjes geven en krijgen, glittertjes, belletjes, sneeuw, lekker en veel eten enz enz. Al die dingen vind ik heerlijk en ik protesteer er dan ook niet tegen dat dat allemaal samenvalt.
Yule zelf wordt veel ingetogener gevierd met een simpel ritueel met onze kring. |
Commercie, want ik ben geen christen.
|
Een feest wat meerdere achtergronden heeft.
|
Citaat:
|
Een religieus feest wat door commercie is uitgebuit.
|
Citaat:
|
Maar wat daardoor misschien ook wel leuker is geworden.
|
Een combinatie van beide. In oorsprong is het een religieus feest, we gaan ook naar de kerk en we hebben een kerststal enzo maar dat is uitgebreid met kadootjes, de kerstboom en lekker eten.
|
Religieus feest en voor veel mensen een commercieel feest. Voor mijn betekent het 1 dag eten bij m'n schoonouders en vakantie. Ik doe niet aan glitters, lampjes, cadeautjes en ineens achterlijk veel eten en gezellig doen. Ik doe gewoon zoals ik doe.
|
Citaat:
|
Een feest dat voor mij weinig met religie te maken heeft, maar ook niet direct met commercie. Ik vind het vooral een feest voor gezelligheid en familie, om met elkaar een leuke dag te hebben en elkaar eventueel met iets leuks te verrassen. Maar ik kwam dit jaar tot de ontdekking dat ik die cadeautjes niet zo heel interessant meer vond (maar we hebben wel lol gehad met een verdeelspel).
|
Citaat:
|
Bij mij ligt het wel meer aan de commerciele kant, maar ik vind het gewoon gezellig met al die lichtjes en elkaar volproppen. :p
|
Citaat:
|
Voor mij in eerste instantie een religieus feest, waarbij ik daarnaast ook geniet van alle lampjes, de kerstboom en leuke dingen doen.
|
Puur christelijk is het in ieder geval niet, het is een samenraapsel van gebruiken uit verschillende culturen en religies.
Verder is het natuurlijk vooral commercieel tegenwoordig. |
Ik ben niet christelijk, dus voor mij is meer commercieel.
|
Citaat:
|
Voor mij is het vooral lekker eten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Van oorsprong is het natuurlijk religieus... Maar aangezien wij thuis niets aan een geloof doen, is het bij ons gewoon wat bijzonderder eten bij kaarslicht in plaats van lamplicht:o
|
het IS natuurlijk religieus..
wat jij of ik ervan vindt.. veranderd dat niet.. en ook niet wat wij ervan maken.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16. |