![]() |
Wiskunde weer oppakken
Wegens omstandigheden heb ik op de middelbare (vmbo) wiskunde moeten laten vallen.
Omdat ik graag op het HBO een opleiding accountancy wil volgen en ik het gevoel heb dat ik lang niet alles te zien krijg op het MBO (administrateur), wil ik graag weer beginnen met wiskunde in mijn vrije tijd. Nu gaat het erom dat ik weer vanaf het begin wil beginnen omdat wiskunde behoorlijk weggezakt is. Nu is er alleen de vraag: welke boeken ga ik kopen? Mijn eerste gedachte was 'Getal en Ruimte (havo)' maar leer ik dan wel de dingen die ik kan toepassen op mijn HBO opleiding? Graag zou ik jullie advies willen hierover.. Alvast bedankt en fijne feestdagen! Eloise |
Getal en Ruimte is volgens mij het meest gebruikte wiskundeboek van de middelbare school. Ik vond het ook altijd erg helder, dus ik denk dat het met die boeken en wat discipline voor zelfstudie wel goed komt (y)
|
>> Exacte Vakken
|
misschien is dit iets:
http://staff.science.uva.nl/~craats/basiswiskunde.pdf |
Ik ben met dat boek nu bezig, maar ik denk niet dat dat een geschikt boek is als je weinig van wiskunde weet.
Je moet de meeste dingen van de havo wiskunde stof wel weten, of makkelijk weer op kunnen pakken. Verder is over elk onderwerpje die al behandeld moet zijn op de middelbare school maar 1 pagina uitleg en 1 pagina opgaven (met antwoorden maar zonder uitwerkingen)... dat lijkt mij niet echt geschikt als je nog niets weet van bepaalde stof. Verder is dit boek bedoeld voor de overbrugging van havo/vwo naar hbo/universitaire studies. Dus niet om alle havo stof te gaan leren. |
owja, je hebt gelijk, dan is het dat boek wel wat moeilijker
|
Bedankt voor het linkje, maar dit is toch wel iets te moeilijk voor me (ik moet dingen berekenen waar ik nog nooit van heb gehoord!).
Omdat het een zelfstudie is heb ik geen docent dus is het handig als er inderdaad een antwoordenboekje bij zit met duidelijke uitwerkingen. En bij de opdrachten natuurlijk een duidelijke tekst. :bloos: Een soort van 'Jip en Janneke gaan beginnen met wiskunde/algebra' methode :p En als ik dat onder de knie heb komt dat andere boek.. |
Van getal en ruimte bestaan ook uitwerkingenmappen hoor. Als leraren er aan kunnen komen kan jij dat vast ook. Verder vind ik getal en ruimte een erg prettige methode. Ik zou anders gewoon eens contact opnemen met de decaan van de betreffende opleiding wat hij aanraadt.
|
Getal & Ruimte is dan een heel goed boek, die kan je bij de Slegte gewoon vinden met antwoordenboekjes.
|
Ik heb toen ik nog wiskunde had ook met Getal & Ruimte gewerkt.. Het is inderdaad een prettige methode en het was ook mijn eerste keuze. Maar ik wist niet zeker of het de juiste stof bevatte.. maar het ziet er (gelukkig) naar uit dat het dan toch deze methode word..
Aan die uitwerkingsmappen kan ik wel komen, mijn vader is docent dus als ik het niet via internet kan bestellen kan hij met misschien wel van een collega kopiëren.. Ontzettend bedankt! Als iemand toch nog een ander boek/methode wil aanraden aarzel dan niet.. Nu even kijken wat dit grapje gaat kosten :p |
Wellicht is het een idee om ook eens een kijkje te nemen op http://www.digischool.nl/wi/index_0.htm
|
Bedankt!
Ik heb trouwens nog een vraagje: als ik een methode zoek op de website van getal en ruimte krijg ik verschillende Havo boeken:
(er stonden er meer, maar ik kies voor Havo A en niet voor B) en als ik zoek bij bol.com zie ik zelfs A1,2,3 staan.. hoe wie wat waar? |
Citaat:
|
ISBN leerlingenboek:
9011082672 Maar als ik jou was, zou ik eens bij de Slegte gaan kijken. Daar hebben ze vaak stapels wiskunde boeken liggen die vaak super mooi zijn, maar veel goedkoper dan nieuw. |
Enige probleem is dat er geen in de buurt zit.
Momenteel heeft mijn vader aangeboden de boeken voor me te betalen omdat het gewoon een dure grap is, maar als hij het ook teveel vind dan gaan we kijken naar 2e hands boeken.. |
Citaat:
|
Het ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd je hebt. Getal & Ruimte bestaat uit veel boeken, vaak 2 boeken per leerjaar. Ik heb zelf ook wiskunde vanaf de basis via zelfstudie gedaan (VWO niveau), maar na 6 boeken G&R ben ik overgestapt op Pascal. Bevalt me net iets beter dan G&R. Pascal heeft aparte theorieboeken. De opgaven staan in een speciaal opgavenboek. De uitwerkingen kun je via internet gratis downloaden. Daar zijn ook de werkbladen en "trainingen" voor de grafische rekenmachine te vinden (bij G&R moet je die apart kopen).
Persoonlijk vond ik dus de G&R boeken erg goed, maar veel te uitgebreid als je in kortere tijd de boel moet leren/inhalen. Twee boeken per (leer)jaar is te doen, maar 10 boeken in bijvoorbeeld 1 of 2 jaar is erg veel hoor. |
Getal en ruimte Havo deel 1,2,3 voor wiskunde A, daar heb je genoeg aan lijkt me...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |