![]() |
Bloed prikken
Ik vroeg me af hoe nuchter je moet zijn als je bloed laat prikken. De huisarts heeft niets gezegd over een compleet nuchtere maag dus ontbijten mag wel, maar de vraag blijft: beïnvloedt bijvoorbeeld medicatie (drogisterijspul) of alcohol in je bloed de testresultaten? Kun je gerust de avond voor het bloed prikken drinken of aspirines/paracetamol innemen of heeft dat effect op bloedonderzoek?
|
ligt er aan waar je op geprikt wordt.. maar als de dok er niets over gemeld heeft hoef je niet nuchter te zijn
|
Ik zou alleen de avond ervoor niet aan de alcohol gaan. En als je normaal gesproken elke dag paracetamol neemt zou ik dat wel blijven gebruiken, maar als je dat normaal ook niet neemt, zou ik dat niet ineens de avond ervoor wel nemen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens zou ik zeker wel eten, want anders ga je van je stokje na het bloed prikken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@ Andijvie: Soms moet je nuchter zijn, dus dan heb je weinig keus.
Verder het ligt eraan waarvoor je bloed geprikt wordt. Heeft je huisarts het wel of niet benoemd dat je nuchter moet zijn? Als je nuchter moet zijn mag je namelijk niet ontbijten, roken of drinken. Volgens mij bestaat er geen "complete nuchterheid". Je hebt waarschijnlijk een forumlier meegekregen waarop hokjes staan aangevinkt. Vaak staat daarbij erachter een sterretje en kan je onderaan ergens vinden of je daar nuchter voor dient te zijn. Verder als je een glaasjes alcohol drinkt kan dat echt geen kwaad hoor. Ik zou alleen niet helemaal doorzakken, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel echt directe invloed heeft op bloedwaardes. Als je hoofdpijn hebt zou ik ook gewoon een paracetamol nemen als het nodig is. Maar dus niet als je dat nooit doet nu wel ineens doen. En desnoods als je twijfelt: zeg het gewoon bij die medewerkers van de bloedafname, zij weten er hoogstwaarschijnlijk alles vanaf. |
Citaat:
Toen ze bij mij vier flinke buisjes afnamen, had ik het een half uurtje later toch wel moeilijk, ook al had ik gegeten. Dat is geen halve liter, maar toch flink wat voor je lichaam. |
Voor cholesterol moet je een lege maag hebben meen ik. Maar voor de meeste niet, hoor.
|
Citaat:
|
Okay, hartelijk bedankt voor jullie antwoorden :)
|
in t ziekenhuis moeten ze ook vaak nuchter geprikt worden..
maar ik moest ook laatst en dat hoefde niet nuchter hoor.. |
En al bloed laten prikken??
|
Ja, degene voor wie ik het vroeg heeft al bloed laten prikken vanochtend en het was prima met alleen ontbijt, nauwelijks alcohol de dag ervoor en de dokter zei dat aspirines en dergelijke niet uitmaken (y)
|
Mijn mams is Dokters assistent/Analist. Ze zegt dat het natuurlijk afhangt voor wat je je gaat laten prikken. Als het voor het testen is van diabetes, dan heeft het alcohol of iets dergelijks enorme invloed erop.
|
Citaat:
|
Citaat:
vakantie ? :o |
Nee, vage vermoeidheidsklachten en nog zoiets. Als er toch een boel wordt getest kan je voor hetzelfde geld net zo goed HIV e.d. laten testen. Weet je dat ook weer, was zijn redenatie.
|
oeww..
beterschap dan maar :o misschien pfeiffer ? |
Citaat:
|
Nee, geen pfeiffer, dat zou ook erg lastig geweest zijn: hij heeft al pfeiffer gehad en de kans dat je ook de tweede variant oploopt is erg klein. Hij had alleen een iets verhoogde kortetermijnsuikerwaarde (eh ja, zo zei de huisarts het) en een ietwat verstoorde leverfunctie (maar dat was al bekend). Verder (y), dus het wordt nog even verder zoeken voor hem vrees ik.
Dank voor de zorgen iig. |
Citaat:
dus ik snap niet zo goed waarom je die ":rolleyes:" post. het klopt gewoon wat hij zegt |
Citaat:
|
Hmm de laatste keer dat ik moest bloedprikken mocht ik na tien uur 's avonds de avond ervoor niks meer eten. Maar als er niks nadrukkelijks is vermeld zal ik het bij je gewone (eet)routine houden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45. |