![]() |
Orthodox atheïsme
Mag je het heilig geloven in de afwezigheid van elke vorm van almachtige entiteiten ook een religie noemen?
|
Wel een religie, geen godsdienst.
|
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst On-topic: Als je met definities gaan fucken misschien, maar het doet er toch niet toe. |
Citaat:
|
Nee, want een religie heeft altijd te maken met het aanbidden van goden.
Maar het is wel een geloof. |
Citaat:
|
Het is een levensbeschouwing. Meer niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk is atheisme geen religie, de onzinnige bewering alleen al. Welk heilig boek hangen atheisten dan aan? Wat is hun (goddelijke) leidersfiguur? Wie zijn de atheistische profeten. Atheisme 'gelooft' nergens in totdat er bewezen wordt dat er een bepaalde god bestaat, dan zou het ontkennen van het bestaan van die godheid niet langer 'by default' zijn, maar net als het aannemen van niet bestaande goden, een gok tegen beter weten in. Niets dan nonsens dus, van een klein groepje geloven die zichzelf in de hoek gedreven vinden in discussies en dus proberen de tegenpartij ook als een religie te definiëren om daarmee te zorgen dat het niet lijkt alsof atheisten de enige mogelijke conclusie trekken, maar ook ergens in 'geloven'. Maar ja, ik verwacht niet dat er iemand de moeite zal doen om uberhaupt te argumenteren waarom atheisme een religie is, het zal wel weer blijven bij hit-and-run beweringen in anderszins zinnige discussies. |
Citaat:
|
hmm, oke dan heb ik 't fout :) Ik dacht dat religie meer een levensbeschouwing was en godsdienst echt in een god geloven.
Maar het is wel iig een levensbeschouwing, en geen godsdienst (toch? voor ik weer fouten maak :p) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit maakt van atheisme, in tegenstelling tot agnosme, een geloof. Maar geen religie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed ik ben wel benieuwd naar jullie definitie van een religie. Als ik nu een god verzin en mijn vriendin ook zo gek krijg daarin te geloven, is dat dan een religie? Of is er meer nodig dan een (verzonnen) god en meer dan 1 aanhanger? |
Citaat:
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god Alleen die tweede vorm is een geloof. Ervan uitgaan dat god niet bestaat totdat iemand het bewijst of iig aannemelijk maakt is gewoon nergens in geloven. Agnosticisme daarentegen is wel een geloof: ag·nos·ti·cis·me (het ~) 1 [fil.] levensbeschouwing die ervan uitgaat dat men de eerste oorzaak der dingen (God, het absolute) niet kan kennen Dan geloof je namelijk dat het absoluut onmogelijk is dat god zich aan de mensheid openbaart en vertelt dat hij alles heeft geschapen. |
Citaat:
Geen reden om niet met een aardig post alvast de voorstanders wind uit de zeilen te nemen. ;) Citaat:
|
Citaat:
De definitie van religie of godsdienst is de verering van goden. Daar heb je geen boek of profeet voor nodig. Citaat:
|
'Geloven' is in een religieuze context het voor waar aannemen van het bestaan van een God, zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. Dat maakt het een geloof.
Ik geloof dat als ik de stekker van de kerstlichtjes in het stopcontact plug, diezelfde kerstlichtjes gaan branden. Ben ik nu gelovig? Is de werking van kerstlichtjes een religie? Nee. Het geloven dat er geen Goden zijn is daar mee te vergelijken en is totaal niet te vergelijken met religieus geloof. Daarnaast is Agnosticisme het denken dat het wel of niet bestaan van God niet te bewijzen is (d.m.v. de traditionele wetenschap). Agnosticisme sluit atheïsme noch theïsme uit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In het kader van de nieuw spelling boycot ik de Van Dale trouwens. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar daar gaat het niet om, want volgens mij zijn we het er allebei wel over eens dat een religie een godsdienst is en het atheïsme niet. |
Citaat:
Als je denkt "Ik geloof dat God niet bestaat totdat iemand bewijst dat hij wel bestaat", dan geloof je toch? Citaat:
|
Citaat:
|
Het atheïsme is zelfs niet eens een wereldbeschouwing, het is simpelweg de afwezigheid van het geloof in het bestaan van goden. Natuurlijk is dit geen religie/godsdienst/geloof, het mist juist alle aspecten daarvan (god(en), heilige boeken, heilige personen, rituelen enz.). Vergelijk het met kaalheid, dat is ook geen haarkleur, het is de afwezigheid van haar.
‘Orthodox’ atheïsme is dan ook een term die nergens op slaat, er is immers geen leer waarin men rechtzinnig (orthodox) kan zijn. Seculier humanisme is een levensbeschouwing. De meeste atheïsten zullen hier het meest affiniteit mee hebben. |
Tsja, als wetenschapper kun je eigenlijk niet anders dan tot het agnosticisme komen. Mensen die bij hoog en bij laag beweren dat god 'niet bestaat' of dat god 'niet kan bestaan' wantrouw ik evenzeer als gelovigen die beweren dat hij wel bestaat.
En verder is natuurlijk het atheïsme als de afwezigheid van een religie op zichzelf niet ook nog een keer als religie te definiëren. Dat is zulke flauwe woordneukerij. |
Citaat:
Moeten we ook agnostisch zijn ten aanzien van kabouters, de kerstman en elfjes? Ik noem mijzelf atheist omdat ik meen dat de argumenten tegen het bestaan van goden sterker zijn dan die er voor, ik het laat het niet in het midden zoals agnostici doen. Het is voor mij een kwestie van waarschijnlijkheid. De kans dat er goden bestaan, vind ik zo verwaarloosbaar klein dat ik ervan uitga dat ze niet bestaan. Daarmee plaats ik goden in dezelfde categorie als kabouters, de kerstman en elfjes. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De wetenschap houdt zich bezig met de natuurlijke wereld waarin wij leven en waar we onderdeel van uitmaken, niet met de bovennatuurlijke wereld, dat klopt. Maar het punt is juist dat bepaalde religies claimen dat God, in plaats van volledig transcendent te zijn, ook interactie heeft met deze wereld. Dit begint al bij de schepping en manifesteert zich verder in allerlei wonderen waarvan de gelovigen claimen dat hun god die uitvoert op deze aarde (hele wereld onder water zetten, mensen laten opstaan uit de dood, gebedsgenezing enz.). Dit is wetenschappelijk te onderzoeken en te falsifiëren. Elke keer dat men meent dat een god zich manifesteert op deze aarde, kan naar de waarschijnlijkheid van de wetenschappelijke versus de theïstische verklaring gekeken worden. De geschiedenis heeft reeds uitgebreid uitgewezen dat de wetenschappelijke altijd superieur is gebleken. Als men een god zover transcendeert dat hij volledig buiten de natuur (het onderzoeksterrein van de wetenschap) valt, hebben wij er als onderdeel van die natuur niets meer mee te maken. Het woord “god” wordt zo van elke betekenis beroofd en wordt daarmee een inhoudsloos begrip. De bekende Nederlandse filosoof Herman Philipse noemt dit “semantisch atheïsme”. Voor wie meer interesse heeft in deze redenering, is hier is een uitgebreid betoog te vinden. Verder kan nog gesteld worden dat de stap van het methodologisch naturalisme (de wetenschappelijke methode) naar het metafysisch naturalisme (er bestaat alleen natuur, geen goden dus) een goed te rechtvaardigen stap is. Om hier nu uitgebreid op in te gaan, zou te ver voeren voor dit topic. Wie geïnteresseerd is, kan ik aanraden om dit (pittige) artikel van de filosofe Barbara Forrest te lezen: Methodological Naturalism and Philosophical Naturalism: Clarifying the Connection. Citaat:
|
Citaat:
En dat lijkt me niet erg waarschijnlijk, misschien dat het ooit ergens voor een enkeling gold, maar wat je nu doet is simpelweg, zoals Nare het leuk uitdrukte, woordneukerij. Atheisme is geen religie, en dus ook niet aan te vallen op eventuele voorschriften, gebruiken etc. |
Ik ga ervanuit dat er niet zoiets bestaat als een godheid, totdat het tegendeel bewezen wordt.
Dat kun je moeilijk een geloof of een religie noemen. Het is een levensovertuiging. |
Citaat:
Dat je méér naar niet-bestaan dan wel-bestaan neigt omdat voor jou de argumenten tégen talrijker en overtuigender zijn dan de argumenten vóór, maakt het feit dat je in (natuur)wetenschappelijke zin even weinig uitspraken kunt doen over god als over paarse tuinkabouters niet anders. Jij neemt het woord 'plausibel' in de mond. Dat is jouw beleving van de voor- en tegen'argumenten' die het bestaan of niet-bestaan van god zouden kunnen staven. Begrijp me niet verkeerd, ik leef mijn leven als een harde atheïst van het zuiverste water, maar als puntje bij paaltje komt dan geef ik grif toe dat je met wetenschap uitéindelijk toch gewoon geen uitspraken kunt doen over het al dan niet bestaan van god. |
Citaat:
- Gelovigen menen dat hun god interactie heeft met de natuur, het onderzoeksgebied van de wetenschap. God begeeft zich dus wel degelijk op wetenschappelijk grondgebied. Zie verder mijn reactie op Joostje hierboven. - De stap van methodologisch naturalisme (de wetenschappelijke methode) naar metafysisch naturalisme (er bestaat alleen natuur) is een goed te rechtvaardigen stap. Zie daarvoor ook mijn reactie op Joostje. Mijn atheïsme komt niet voort uit methodologisch naturalisme (daarmee kun je inderdaad niet verder gaan dan agnosticisme), maar uit metafysisch naturalisme. |
Ja, maar dat leek me zo duidelijk dat je daar geen antwoord aan hoeft te besteden. De grens tussen geloof en wetenschap is niet alleen terminologisch maar ook begripsmatig haarscherp: zodra er ook maar iets aan geloof wetenschappelijk te onderzoeken is, is het op dat punt geen geloof meer. Op terreinen waar gelovigen zich proberen te begeven op het terrein van de (natuur)wetenschap kun je er wel degelijk iets mee, namelijk aantonen dat voor zover de geloofsboeken zich uitlaten over vragen waar ook de moderne wetenschap zich heeft bezig gehouden, ze totale onzin uitkramen (zie de 'wetenschappelijke' onderzoeken op bijvoorbeeld answersingenesis.org).
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is ongeveer even wetenschappelijk als de hypothese stellen dat de aarde vierkant is zonder dat verder te onderzoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
religie, komt uit het latijn en betekent iets als een verbintenis aangaan. Een religie =! godsdienst. De van Dale heeft het op dat vlak dus fout, netzoals ze het op meerdere vlakken fout hebben. Een godsdienst is dus een religie, maar een religie is geen godsdienst. |
Ik bedoelde alleen aan te geven dat theïsme en atheïsme twee levensbeschouwingen zijn die bijna kaarsrecht op elkaar staan en dat de vraag of atheïsme ook een geloof is, totaal inrelevant is.
|
Citaat:
Je komt dus sowieso op atheïsme uit. Voor een uitgebreidere en genuanceerdere versie van deze argumentatie, zie de verwijzing naar het artikel van Herman Philipse dat ik eerder gaf. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ten tweede, een wezen hoeft niet alleen bemeten te worden door zijn acties, maar dit kan ook door het stellen van een morele standaard (homo's, heksen, en andersdenkenden stenigen, bijvoorbeeld). |
Citaat:
Citaat:
Voor het bestaan van een hemel of een hel is al evenmin een bewijs. Het zijn concepten ontsprongen aan de menselijke geest die zijn aangepast in de loop der tijd. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Alles wijst er op dat een beïnvloeding van de hersenen leidt tot een beïnvloeding van bewustzijn, karakter, denken en doen. Iedereen die wel eens een paar biertjes heeft gehad, weet dat. Een wat dacht je van hersenaandoeningen die voor volledige karakterveranderingen kunnen zorgen? Wat dacht je van allerlei technieken waarmee het mogelijk is om letterlijk te zien welke hersengebieden werken bij bepaalde handelingen en denkprocessen? Wat dacht je van antidepressiva die van iemand met zelfmoordneigingen een gelukkig mens kan maken? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is allemaal logisch te verklaren als het al ons denken en doen afhankelijk is van onze hersenen. Hoe wil je dit verklaren als ons denken en doen onafhankelijk is van de hersenen (en bijvoorbeeld voortkomt uit een immateriële ziel), zoals jij beweert? Ik kan je wel wat serieuze literatuur aanraden als je hier meer over wilt weten. Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.