![]() |
Meer PK's voor de standaard auto
Goed, nu vraag ik mij af of er mensen zijn die tips hebben over het opvoeren van auto's om het maar even zo te noemen. Hoe krijg je meer PK's voor je standaard auto. Ik heb gehoord dat het luchtfilter bijvoorbeeld al zo'n 2 a 3 PK's kan schelen. Nu weet ik alleen helaas geen goeie zaak om dit soort items aan te schaffen. Wie heeft er tips, handigheden of wat dan ook om de standaard auto sneller en beter te maken :)
|
Je kunt beginnen met een (open) luchtfilter. Je hebt dan vooral meer geluid. Vaak word de auto juist trager, maar voor het gevoel word het sneller. De motor kan er sneller van worden, maar verwacht er niet te veel van.
Dan kun je de uitlaat vervangen. Vooral de katalysator houd veel tegen. Alleen voor auto's na 198* moet er er een kat onder, daarvoor niet, dus als je auto van voor dat jaar is, dan haal die kat er onderuit, is hij een stuk sneller. Maar meer vermogen is natuurlijk ook meer geluid. Hierna komt chiptuning (voor moderne auto's). Dit is vaak erg duur, maar kan behoorlijk wat opleveren, je kan er zo 30 pk bij hebben. Je kunt ook je carburateurs vervangen door grotere, bijvoorbeeld van Weber. Dit kan ook al heel wat gaan schelen. Vaak is het zo dat de motoren hetzelfde zijn, maar dat er gewoon een andere carburateur op zit, dus je zou er ook een carburateur van een sneller model op kunnen zetten. Ook de carburateur van een motor (je weet wel met 2 wielen), kun je er op zetten. Hierna begint toch het echte werk. Snellere nokkenas, cilidners uitboren, grotere zuigers, betere compressie, turbo erop, compressor monteren, etc. Dit gaat verreweg het meeste geld kosten. Je zou dan bijna beter een snellere motor uit eenzelfde model in je auto kunnen bouwen. Er zijn ook wel wat truukjes, bijvoorbeeld een schakelaar die de motor laat denken dat hij nog koud is, en dus meer benzine in gaat spuiten, waardoor je een grotere explosie krijgt, en je auto dus ook sneller zal worden (maar verwacht hier ook weer niet als te veel van) Soms kan het ook al schelen door betere bougies te monteren (bijvoorbeeld NGK), ipv slechte merken zoals Champion. "Spitfire", en bougies met 4 punten, hebben vaak geen nut, het kan er voor zorgen dat de motor soepeler loopt, maar veel doet het vaak niet af. Voor goedkope tuning, zou ik het als volgend doen: Open luchtfilter er op, betere uitlaat, bij voorkeur zonder kat, verse bougies, motor goed af laten stellen, en zelfs nog eventueel Shell V-power of BP Ultimate of iets in die zin tanken. Verder kun je natuurlijk altijd nog je interieur uit de auto slopen, net zoals alle andere overbodige zaken, zodat hij lichter word. Brede banden monteren heeft vaak weinig nut (behalve met auto's die al behoorlijk vermogen hebben), de auto word er sowieso trager op, en gaat zwaarder sturen. De wegligging kan verbeteren, dit hoeft niet altijd het geval te zijn. |
Race bougies, race bougiekabels, chippen, luchtfilter, spaghetti uitlaat spruitstuk enz. enz.
Race bougies zijn gemaakt van een speciaal soort metaal dat veel minder weerstand heeft dan een standaard bougie en daardoor een veel grotere vonk geeft. Race bougiekabels, hetzelfde verhaal als de race bougies :) Chippen (vrij prijzig), dit kan alleen als je een injectieblok hebt (wat bijna alle auto's wel hebben tegenwoordig). Hierbij programmeren ze de chip anders, of ze zetten er een andere chip tussen. Hierdoor geeft hij meer benzine, waardoor je dus harder kan :P Open luchtfilter: voor verbranding heb je 3 dingen nodig.. blablabla middelbare school gelul... Meer zuurstof = betere verbranding. Spaghetti uitlaatspruikstuk (vrij prijzig), dit zorgt voor een drukverschil in de cilinders waardoor er meer toeren gemaakt kunnen worden, waardoor je meer pk's uit je blok trekt, waardoor je harder gaat (duhh :P) Er zijn echt heel veel dingen die je kan laten doen, het ligt er aan wat je precies wilt, hoeveel pk's je meer wilt en vooral: hoeveel je uit wilt geven. :) |
Je kan natuurlijk ook een NOS set monteren, voor 5 seconden 60 pk extra in je Fiat Panda. :p
|
Spaghettiespruitstuk inderdaad, hoort er ook bij.
Verder een lichter vliegwiel, zorgt er voor dat de motor sneller op toeren komt. Een racekoppeling, anders verbrand je originele misschien wel. |
Citaat:
Het geluid neemt pas radicaal toe als je er een sport einddemper op zet, dan krijg je echt een 'race' geluid. :o Met enkel een open luchtfilter neemt het wel iets toe, maar niet echt veel, het geluid wordt vooral wat zwaarder. Citaat:
Citaat:
|
Het is meer dat die kat er voor de APK op moet zitten, anders haal je de uitlaatgas norm niet.
En dat bredere banden gaat ook weer niet helemaal op, het is net hoe je het ziet. Je hebt met zeg 4 cm2 meer druk per vierkante cm dan met 8 cm2 natuurlijk. |
Citaat:
De druk die er op staat is voldoende om meer grip te krijgen, of je auto moet wel heel erg licht zijn :p |
Citaat:
dat is een mooi scrabble woord maar geldt dat niet alleen voor diesels? ivm roetmeting? bij mij is nog nooit iets van uitlaatgassen gemeten oid |
CO-uitstoot... nooit van gehoord ofzo? Is wel degelijk onderdeel van de APK. Kat is trouwens pas definitief verplicht geworden vanaf 1992. Bij oudere auto's kan het ook al verplicht zijn, als het op het kenteken staat vermeldt.
Meer rubber staat in ieder geval niet gelijk aan betere wegligging. Sterker nog, het kan zelfs heel erg nadelig zijn bij neerslag. Het water kan namelijk veel minder snel worden afgevoerd, waardoor er meer water overblijft tussen het rubber en het wegdek. |
Citaat:
Nou dat doen ze hier iig niet, en waarom ook eigenlijk. Dan zouden alleen nieuwe auto's door de keuring komen. |
Citaat:
En dat met die neerslag: daarom moet je je banden ook niet kaal rijden maar er voldoende profiel op laten zitten :o |
Standaard kat voor mijn auto kost zo tussen de 250 en 350 euro, ben benieuwd hoe duur een aparte gaat kosten. Het is wel verplicht idd, zowiezo voor het geluid en voor de APK.
De banden die onder mijn auto horen als ik het goed wil doen kosten rond de 700 euro, nu heb ik 400 euro aan banden. Maar banden maken inderdaad de auto alleen trager maar geeft wel een sportieve uitstraling. Ik zal eens even googlen op die open luchtfilter, want theoretische zoals hier al wordt gezegd moet meer lucht bij de verbranding een grotere verbranding betekenen = meer vermogen. Wat doet zo'n spaghetti spruitstuk dan? |
Citaat:
Citaat:
|
Een open luchtfilter moet je trouwens niet teveel van verwachten, je haalt hier HOOGUIT 7/8 pk meer uit je blok.
Ligt er maar net aan wat voor motor je onder de kap hebt liggen :) De prijs hiervan is trouwens erg goed betaalbaar, een open luchtfilter heb je al voor zo'n 15 euro :o |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe oud eigenlijk? :o |
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt wel gelijk :) |
Citaat:
|
Citaat:
Een spaghetti spruitstuk is toch al snel zo'n 250 euro ex. montage. :) |
Om te voorkomen dat je Bak in beslag wordt genomen,
alles wat je er technisch aan veranderd moet gemeld worden bij de RDW, herkeuring van je auto dus. |
Dat is helemaal niet waar. Daar zijn richtlijnen voor.
Je kan er zo een open luchtfilter opschroeven, of wat dan ook, ik weet het niet zeker, moet je zelf maar opzoeken. Maar het is zoiets als, dat de auto niet meer dan 40% vermogen heeft gekregen, dit niet gemeld hoeft te worden. |
Van een andere injectie-serieweerstand wordt ie meestal ook sneller maar ook een stuk minder zuinig.
Dat zijn die dingen die ze op eBay voor veel teveel geld verkopen: een weerstandje (soms zelfs een potmeter! woei!) dat je dan op de plek van je eigen weerstandje zet. Je motor spuit dan meer benzine in. |
Citaat:
Het is zoals Cryptic Winterstorm zei :o |
Citaat:
Kan je beter ECU's leren programeren, daar kan je wel echt vermogen mee winnen. (Maar is niet zo makkelijk als een weerstand erbij solderen :o ) |
Kan je het niet gewoon laten door door een of andere maffe garage?
|
chiptunen!
scheelt veeel PK! :D |
Citaat:
opzich wel interessant, het klinkt betrouwbaar en maakt mijn 117pk misschien nog net iets pittiger. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan er voor kiezen om er een van Autostyle te kiezen, dit is een goedkoop merk, maar goed genoeg in principe. Waarschijnlijk heb je dan nog wel een verloopstuk of iets nodig, moet je even kijken of ze die bij www.autostyle.nl ook hebben. Autostyle verkopen ze bij verschillende materiaalzaken. "Goede" merken zijn K&N en Green. Green maakt veel filters voor franse auto's. Heb er zelf ook een gehad op mijn Citroen, en dat brulde best wel, maar de auto is er niet echt sneller door geworden, eerder langzamer. |
Citaat:
Verwacht er alleen niet al te veel van, het is echt een maximale winst van 8pk, meestal zit je op 4/5pk wat je extra hebt. :o |
Citaat:
En je hoeft niet eens te kunnen solderen, is gewoon lego klik-klak systeem :P |
Citaat:
En inderdaad die kan (ga) ik dr op zetten (y) |
wat kost dat nou precies en hoe weet je hoe je t erop moet klik/klakken;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb nog even gezocht, je hebt ze wel voor zo'n 20 euro, maar als je een beetje kwaliteit wilt zit je toch wel aan de 50 euro ja :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35. |