Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Meer PK's voor de standaard auto (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1329944)

Q 28-12-2005 17:37

Meer PK's voor de standaard auto
 
Goed, nu vraag ik mij af of er mensen zijn die tips hebben over het opvoeren van auto's om het maar even zo te noemen. Hoe krijg je meer PK's voor je standaard auto. Ik heb gehoord dat het luchtfilter bijvoorbeeld al zo'n 2 a 3 PK's kan schelen. Nu weet ik alleen helaas geen goeie zaak om dit soort items aan te schaffen. Wie heeft er tips, handigheden of wat dan ook om de standaard auto sneller en beter te maken :)

Cryptic Winterstorm 28-12-2005 19:27

Je kunt beginnen met een (open) luchtfilter. Je hebt dan vooral meer geluid. Vaak word de auto juist trager, maar voor het gevoel word het sneller. De motor kan er sneller van worden, maar verwacht er niet te veel van.

Dan kun je de uitlaat vervangen. Vooral de katalysator houd veel tegen. Alleen voor auto's na 198* moet er er een kat onder, daarvoor niet, dus als je auto van voor dat jaar is, dan haal die kat er onderuit, is hij een stuk sneller.
Maar meer vermogen is natuurlijk ook meer geluid.

Hierna komt chiptuning (voor moderne auto's). Dit is vaak erg duur, maar kan behoorlijk wat opleveren, je kan er zo 30 pk bij hebben.

Je kunt ook je carburateurs vervangen door grotere, bijvoorbeeld van Weber. Dit kan ook al heel wat gaan schelen. Vaak is het zo dat de motoren hetzelfde zijn, maar dat er gewoon een andere carburateur op zit, dus je zou er ook een carburateur van een sneller model op kunnen zetten. Ook de carburateur van een motor (je weet wel met 2 wielen), kun je er op zetten.

Hierna begint toch het echte werk. Snellere nokkenas, cilidners uitboren, grotere zuigers, betere compressie, turbo erop, compressor monteren, etc.
Dit gaat verreweg het meeste geld kosten. Je zou dan bijna beter een snellere motor uit eenzelfde model in je auto kunnen bouwen.

Er zijn ook wel wat truukjes, bijvoorbeeld een schakelaar die de motor laat denken dat hij nog koud is, en dus meer benzine in gaat spuiten, waardoor je een grotere explosie krijgt, en je auto dus ook sneller zal worden (maar verwacht hier ook weer niet als te veel van)

Soms kan het ook al schelen door betere bougies te monteren (bijvoorbeeld NGK), ipv slechte merken zoals Champion. "Spitfire", en bougies met 4 punten, hebben vaak geen nut, het kan er voor zorgen dat de motor soepeler loopt, maar veel doet het vaak niet af.

Voor goedkope tuning, zou ik het als volgend doen: Open luchtfilter er op, betere uitlaat, bij voorkeur zonder kat, verse bougies, motor goed af laten stellen, en zelfs nog eventueel Shell V-power of BP Ultimate of iets in die zin tanken.

Verder kun je natuurlijk altijd nog je interieur uit de auto slopen, net zoals alle andere overbodige zaken, zodat hij lichter word.

Brede banden monteren heeft vaak weinig nut (behalve met auto's die al behoorlijk vermogen hebben), de auto word er sowieso trager op, en gaat zwaarder sturen. De wegligging kan verbeteren, dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

MTpower 28-12-2005 19:30

Race bougies, race bougiekabels, chippen, luchtfilter, spaghetti uitlaat spruitstuk enz. enz.

Race bougies zijn gemaakt van een speciaal soort metaal dat veel minder weerstand heeft dan een standaard bougie en daardoor een veel grotere vonk geeft.

Race bougiekabels, hetzelfde verhaal als de race bougies :)

Chippen (vrij prijzig), dit kan alleen als je een injectieblok hebt (wat bijna alle auto's wel hebben tegenwoordig).
Hierbij programmeren ze de chip anders, of ze zetten er een andere chip tussen.
Hierdoor geeft hij meer benzine, waardoor je dus harder kan :P

Open luchtfilter: voor verbranding heb je 3 dingen nodig.. blablabla middelbare school gelul...
Meer zuurstof = betere verbranding.

Spaghetti uitlaatspruikstuk (vrij prijzig), dit zorgt voor een drukverschil in de cilinders waardoor er meer toeren gemaakt kunnen worden, waardoor je meer pk's uit je blok trekt, waardoor je harder gaat (duhh :P)

Er zijn echt heel veel dingen die je kan laten doen, het ligt er aan wat je precies wilt, hoeveel pk's je meer wilt en vooral: hoeveel je uit wilt geven. :)

Cryptic Winterstorm 28-12-2005 19:31

Je kan natuurlijk ook een NOS set monteren, voor 5 seconden 60 pk extra in je Fiat Panda. :p

Cryptic Winterstorm 28-12-2005 19:33

Spaghettiespruitstuk inderdaad, hoort er ook bij.
Verder een lichter vliegwiel, zorgt er voor dat de motor sneller op toeren komt.
Een racekoppeling, anders verbrand je originele misschien wel.

MTpower 28-12-2005 19:35

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 28-12-2005 @ 20:27 :
Je kunt beginnen met een (open) luchtfilter. Je hebt dan vooral meer geluid. Vaak word de auto juist trager, maar voor het gevoel word het sneller. De motor kan er sneller van worden, maar verwacht er niet te veel van.
Open luchtfilter zorgt wel voor pk winst, alleen niet zo heel veel.
Het geluid neemt pas radicaal toe als je er een sport einddemper op zet, dan krijg je echt een 'race' geluid. :o
Met enkel een open luchtfilter neemt het wel iets toe, maar niet echt veel, het geluid wordt vooral wat zwaarder.

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 28-12-2005 @ 20:27 :
Dan kun je de uitlaat vervangen. Vooral de katalysator houd veel tegen. Alleen voor auto's na 198* moet er er een kat onder, daarvoor niet, dus als je auto van voor dat jaar is, dan haal die kat er onderuit, is hij een stuk sneller.
Maar meer vermogen is natuurlijk ook meer geluid.

Voor latere modellen kun je ook een kat. vervanger nemen, dit scheelt ook al een hoop :)
Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 28-12-2005 @ 20:27 :
Brede banden monteren heeft vaak weinig nut (behalve met auto's die al behoorlijk vermogen hebben), de auto word er sowieso trager op, en gaat zwaarder sturen. De wegligging kan verbeteren, dit hoeft niet altijd het geval te zijn.
Bredere banden = meer rubber op de weg = meer grip :)

Cryptic Winterstorm 28-12-2005 20:05

Het is meer dat die kat er voor de APK op moet zitten, anders haal je de uitlaatgas norm niet.

En dat bredere banden gaat ook weer niet helemaal op, het is net hoe je het ziet.
Je hebt met zeg 4 cm2 meer druk per vierkante cm dan met 8 cm2 natuurlijk.

MTpower 28-12-2005 20:13

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 28-12-2005 @ 21:05 :
Het is meer dat die kat er voor de APK op moet zitten, anders haal je de uitlaatgas norm niet.

En dat bredere banden gaat ook weer niet helemaal op, het is net hoe je het ziet.
Je hebt met zeg 4 cm2 meer druk per vierkante cm dan met 8 cm2 natuurlijk.

Haal je die norm niet met een kat vervanger? :o

De druk die er op staat is voldoende om meer grip te krijgen, of je auto moet wel heel erg licht zijn :p

Built to last 28-12-2005 20:20

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 28-12-2005 @ 21:05 :
Het is meer dat die kat er voor de APK op moet zitten, anders haal je de uitlaatgas norm niet.

En dat bredere banden gaat ook weer niet helemaal op, het is net hoe je het ziet.
Je hebt met zeg 4 cm2 meer druk per vierkante cm dan met 8 cm2 natuurlijk.

uitlaatgasnorm

dat is een mooi scrabble woord

maar geldt dat niet alleen voor diesels? ivm roetmeting?

bij mij is nog nooit iets van uitlaatgassen gemeten oid

Ivo 29-12-2005 11:51

CO-uitstoot... nooit van gehoord ofzo? Is wel degelijk onderdeel van de APK. Kat is trouwens pas definitief verplicht geworden vanaf 1992. Bij oudere auto's kan het ook al verplicht zijn, als het op het kenteken staat vermeldt.

Meer rubber staat in ieder geval niet gelijk aan betere wegligging. Sterker nog, het kan zelfs heel erg nadelig zijn bij neerslag. Het water kan namelijk veel minder snel worden afgevoerd, waardoor er meer water overblijft tussen het rubber en het wegdek.

Built to last 29-12-2005 12:37

Citaat:

Ivo schreef op 29-12-2005 @ 12:51 :
CO-uitstoot... nooit van gehoord ofzo? Is wel degelijk onderdeel van de APK.

Nou dat doen ze hier iig niet, en waarom ook eigenlijk. Dan zouden alleen nieuwe auto's door de keuring komen.

MTpower 29-12-2005 15:44

Citaat:

Ivo schreef op 29-12-2005 @ 12:51 :
Meer rubber staat in ieder geval niet gelijk aan betere wegligging. Sterker nog, het kan zelfs heel erg nadelig zijn bij neerslag. Het water kan namelijk veel minder snel worden afgevoerd, waardoor er meer water overblijft tussen het rubber en het wegdek.
Meer grip is ook niet perse betere wegligging :o
En dat met die neerslag: daarom moet je je banden ook niet kaal rijden maar er voldoende profiel op laten zitten :o

Q 30-12-2005 08:26

Standaard kat voor mijn auto kost zo tussen de 250 en 350 euro, ben benieuwd hoe duur een aparte gaat kosten. Het is wel verplicht idd, zowiezo voor het geluid en voor de APK.

De banden die onder mijn auto horen als ik het goed wil doen kosten rond de 700 euro, nu heb ik 400 euro aan banden. Maar banden maken inderdaad de auto alleen trager maar geeft wel een sportieve uitstraling.

Ik zal eens even googlen op die open luchtfilter, want theoretische zoals hier al wordt gezegd moet meer lucht bij de verbranding een grotere verbranding betekenen = meer vermogen.

Wat doet zo'n spaghetti spruitstuk dan?

MTpower 30-12-2005 17:19

Citaat:

Q schreef op 30-12-2005 @ 09:26 :
Wat doet zo'n spaghetti spruitstuk dan?
Citaat:

MTpower schreef op 28-12-2005 @ 20:30 :
Spaghetti uitlaatspruikstuk (vrij prijzig), dit zorgt voor een drukverschil in de cilinders waardoor er meer toeren gemaakt kunnen worden, waardoor je meer pk's uit je blok trekt, waardoor je harder gaat (duhh :P)
Een toename van de druk in de cilinders dus :o

MTpower 30-12-2005 17:21

Een open luchtfilter moet je trouwens niet teveel van verwachten, je haalt hier HOOGUIT 7/8 pk meer uit je blok.
Ligt er maar net aan wat voor motor je onder de kap hebt liggen :)
De prijs hiervan is trouwens erg goed betaalbaar, een open luchtfilter heb je al voor zo'n 15 euro :o

Q 31-12-2005 14:03

Citaat:

MTpower schreef op 30-12-2005 @ 18:19 :
Een toename van de druk in de cilinders dus :o
Sorry daar zal ik overheen gelezen hebben dan. Meer toeren weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn bij een koude (BMW) motor, die zijn daar nogal gevoelig voor.

MTpower 31-12-2005 14:16

Citaat:

Q schreef op 31-12-2005 @ 15:03 :
Sorry daar zal ik overheen gelezen hebben dan. Meer toeren weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn bij een koude (BMW) motor, die zijn daar nogal gevoelig voor.
Hij komt gewoon sneller in hogere toeren, meer koppel, meer pk's :)
Hoe oud eigenlijk? :o

JCG 31-12-2005 15:08

Citaat:

MTpower schreef op 30-12-2005 @ 18:19 :
Een toename van de druk in de cilinders dus :o
Ik dacht altijd dat het er voor zorgende dat de uitlaat gassen elkaar niet gaan tegen werken. Zeg maar wanneer de uitlaatgassen van cilinder 1 weg gaan dat cilinder 2 niet net zijn uitlaatgassen al in de uitlaat gedumpt heeft zodat de gassen van cilinder 1 niet makkelijk weg kunnen.

MTpower 31-12-2005 15:32

Citaat:

JCG schreef op 31-12-2005 @ 16:08 :
Ik dacht altijd dat het er voor zorgende dat de uitlaat gassen elkaar niet gaan tegen werken. Zeg maar wanneer de uitlaatgassen van cilinder 1 weg gaan dat cilinder 2 niet net zijn uitlaatgassen al in de uitlaat gedumpt heeft zodat de gassen van cilinder 1 niet makkelijk weg kunnen.
Waardoor er een soort van zuigende werking optreed in de cilinders, wat je ook gewoon druk kan noemen :o
Je hebt wel gelijk :)

Q 31-12-2005 18:05

Citaat:

MTpower schreef op 31-12-2005 @ 15:16 :
Hij komt gewoon sneller in hogere toeren, meer koppel, meer pk's :)
Hoe oud eigenlijk? :o

1994/1995

MTpower 31-12-2005 18:42

Citaat:

Q schreef op 31-12-2005 @ 19:05 :
1994/1995
Oke, dan is het ook afwegen of je het de moeite vindt :o
Een spaghetti spruitstuk is toch al snel zo'n 250 euro ex. montage. :)

paco 02-01-2006 13:17

Om te voorkomen dat je Bak in beslag wordt genomen,

alles wat je er technisch aan veranderd moet gemeld worden bij de RDW, herkeuring van je auto dus.

Cryptic Winterstorm 02-01-2006 14:17

Dat is helemaal niet waar. Daar zijn richtlijnen voor.
Je kan er zo een open luchtfilter opschroeven, of wat dan ook, ik weet het niet zeker, moet je zelf maar opzoeken. Maar het is zoiets als, dat de auto niet meer dan 40% vermogen heeft gekregen, dit niet gemeld hoeft te worden.

PCRodent 02-01-2006 17:54

Van een andere injectie-serieweerstand wordt ie meestal ook sneller maar ook een stuk minder zuinig.
Dat zijn die dingen die ze op eBay voor veel teveel geld verkopen: een weerstandje (soms zelfs een potmeter! woei!) dat je dan op de plek van je eigen weerstandje zet. Je motor spuit dan meer benzine in.

MTpower 02-01-2006 18:26

Citaat:

paco schreef op 02-01-2006 @ 14:17 :
Om te voorkomen dat je Bak in beslag wordt genomen,

alles wat je er technisch aan veranderd moet gemeld worden bij de RDW, herkeuring van je auto dus.

Dat zei die gozer bij wegmisbruikers ja, maar dit is niet waar.
Het is zoals Cryptic Winterstorm zei :o

JCG 02-01-2006 19:23

Citaat:

PCRodent schreef op 02-01-2006 @ 18:54 :
Van een andere injectie-serieweerstand wordt ie meestal ook sneller maar ook een stuk minder zuinig.
Dat zijn die dingen die ze op eBay voor veel teveel geld verkopen: een weerstandje (soms zelfs een potmeter! woei!) dat je dan op de plek van je eigen weerstandje zet. Je motor spuit dan meer benzine in.

Werkt vast geweldig, wel meer benzine maar niet meer lucht. Oftewel je auto loopt te rijk.

Kan je beter ECU's leren programeren, daar kan je wel echt vermogen mee winnen. (Maar is niet zo makkelijk als een weerstand erbij solderen :o )

Jolt 03-01-2006 14:57

Kan je het niet gewoon laten door door een of andere maffe garage?

mumumumumugen 04-01-2006 16:25

chiptunen!


scheelt veeel PK! :D

Tiņo 05-01-2006 02:29

Citaat:

MTpower schreef op 30-12-2005 @ 18:21 :
Een open luchtfilter moet je trouwens niet teveel van verwachten, je haalt hier HOOGUIT 7/8 pk meer uit je blok.
Ligt er maar net aan wat voor motor je onder de kap hebt liggen :)
De prijs hiervan is trouwens erg goed betaalbaar, een open luchtfilter heb je al voor zo'n 15 euro :o

en wat kost t om dat op/in /bij je auto dr op/in/bij te gooien?
opzich wel interessant, het klinkt betrouwbaar en maakt mijn 117pk misschien nog net iets pittiger.
:)

JCG 05-01-2006 14:09

Citaat:

Jolt schreef op 03-01-2006 @ 15:57 :
Kan je het niet gewoon laten door door een of andere maffe garage?
Kan ook, maar het is natuurlijk leuker als je het zelf kan ;)

Cryptic Winterstorm 05-01-2006 17:59

Citaat:

Tiņo schreef op 05-01-2006 @ 03:29 :
en wat kost t om dat op/in /bij je auto dr op/in/bij te gooien?
opzich wel interessant, het klinkt betrouwbaar en maakt mijn 117pk misschien nog net iets pittiger.
:)

Vaak zit er gewoon een gebruiksaanwijzing bij, het is heel makkelijk te monteren.
Je kan er voor kiezen om er een van Autostyle te kiezen, dit is een goedkoop merk, maar goed genoeg in principe. Waarschijnlijk heb je dan nog wel een verloopstuk of iets nodig, moet je even kijken of ze die bij www.autostyle.nl ook hebben. Autostyle verkopen ze bij verschillende materiaalzaken.
"Goede" merken zijn K&N en Green. Green maakt veel filters voor franse auto's. Heb er zelf ook een gehad op mijn Citroen, en dat brulde best wel, maar de auto is er niet echt sneller door geworden, eerder langzamer.

MTpower 05-01-2006 18:31

Citaat:

Tiņo schreef op 05-01-2006 @ 03:29 :
en wat kost t om dat op/in /bij je auto dr op/in/bij te gooien?
opzich wel interessant, het klinkt betrouwbaar en maakt mijn 117pk misschien nog net iets pittiger.
:)

Een luchtfilter is goed zelf te monteren, misschien heb je nog een verloopstukje nodig zoals Cryptic Winterstorm al zei :)
Verwacht er alleen niet al te veel van, het is echt een maximale winst van 8pk, meestal zit je op 4/5pk wat je extra hebt. :o

PCRodent 06-01-2006 09:49

Citaat:

JCG schreef op 02-01-2006 @ 20:23 :
Werkt vast geweldig, wel meer benzine maar niet meer lucht. Oftewel je auto loopt te rijk.

Kan je beter ECU's leren programeren, daar kan je wel echt vermogen mee winnen. (Maar is niet zo makkelijk als een weerstand erbij solderen :o )

Ik zeg ook niet dat ik het aanraad ;)

En je hoeft niet eens te kunnen solderen, is gewoon lego klik-klak systeem :P

Q 06-01-2006 17:53

Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef op 05-01-2006 @ 18:59 :
Vaak zit er gewoon een gebruiksaanwijzing bij, het is heel makkelijk te monteren.
Je kan er voor kiezen om er een van Autostyle te kiezen, dit is een goedkoop merk, maar goed genoeg in principe. Waarschijnlijk heb je dan nog wel een verloopstuk of iets nodig, moet je even kijken of ze die bij www.autostyle.nl ook hebben. Autostyle verkopen ze bij verschillende materiaalzaken.
"Goede" merken zijn K&N en Green. Green maakt veel filters voor franse auto's. Heb er zelf ook een gehad op mijn Citroen, en dat brulde best wel, maar de auto is er niet echt sneller door geworden, eerder langzamer.

http://www.autostyle.nl/images/produ...MI%20BW002.gif

En inderdaad die kan (ga) ik dr op zetten (y)

Tiņo 06-01-2006 18:17

wat kost dat nou precies en hoe weet je hoe je t erop moet klik/klakken;)

Q 07-01-2006 15:24

Citaat:

Tiņo schreef op 06-01-2006 @ 19:17 :
wat kost dat nou precies en hoe weet je hoe je t erop moet klik/klakken;)
Iets meer dan 50 eu en internet helpt wel vaak :D Luchtfilter is volgens mij niet zo moeilijk, gewoon een boutje/moertje losdraaien van een ring, ik ga het eens bekijken als het wat warmer is.

MTpower 07-01-2006 19:53

Citaat:

Q schreef op 07-01-2006 @ 16:24 :
Iets meer dan 50 eu en internet helpt wel vaak :D Luchtfilter is volgens mij niet zo moeilijk, gewoon een boutje/moertje losdraaien van een ring, ik ga het eens bekijken als het wat warmer is.
Je hebt ze ook goedkoper :)
Heb nog even gezocht, je hebt ze wel voor zo'n 20 euro, maar als je een beetje kwaliteit wilt zit je toch wel aan de 50 euro ja :o


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.