![]() |
Bureaustoel BTW?
Onlangs kocht ik via *****een bureaustoel.
Hiervoor ging ik naar de showroom, daar vond ik een bureaustoel die aan 998€ geprijsd stond. Bestelt enz, de verkoper heeft niets extra gezegd, enkel dat de levering de volgende dag zou plaatsvinden tussen 9-18u. Heel de dag thuisgezeten, niemand gezien; volgende dag terug getelefoneerd, ze gingen leveren. Tegen de middag terug telefoon dat de stoel geleverd was (ik had nog niemand gezien en had zeker geen stoel). Uiteindelijk aantal uur later mijn stoel in ontvangst kunnen nemen. Nu krijg ik de factuur, waar er nog eens 21% btw bijkomt en 5.9% verplaatsingsvergoeding (waar ik aan diegene die leverde vroeg of er nog verplaatsingskosten waren die mij zei van niet). Kan dit dat men zo'n misleidende reclame maakt? Enkel op de bestelbon in de catalogus blijkt dat er verplaatsingsvergoeding is, maar op de bestelbon die ik kreeg staat dit niet op, die is ook niet getekend , maar de verkoper heeft geschreven dat ik mijn stoel telefonisch besteld heb. Mijn stoel van 998€ komt na al deze kosten op een dikke 1300€ ... Mijn vragen dus: Wat kan ik doen? Kan dit? Is men niet verplicht van hiervan melding te maken? |
Ik zou bellen dat ze hem maar weer op moeten komen halen. :D
(nee sorry, ik weet vrij weinig van recht, dus je zult even op iemand anders moeten wachten die dat wel weet) |
bij kantoorzaken is de prijs eigenlijk altijd zonder btw, het staat bij hun website ook helemaal bovenaan aangegeven, maar ik weet niet of ze dat in de winkel hadden moeten zeggen.
|
Je mag van een retailer in consumentenartikelen wel verwachten dat de prijzen inclusief btw zijn, maar voor een (groot)handel in kantoorartikelen kan dat heel goed anders zijn. Sowieso hebben we te maken met Belgisch recht dat op dat punt heel goed anders kan zijn dan Nederlands recht.
|
Citaat:
Alsook, niet elk kantoor is btw plichtig. Daarboven komt nog eens dat ze enkel de visa nr's gingen controleren en dat pas bij de factuur de visa rekening gestuurd ging worden. Toch is het hele bedrag reeds van visa afgegaan, zonder dat hiervoor enig stuk ondertekend werd, of enige toelating gegeven werd |
998 euro voor een bureaustoel ?
sorry hoor, maar dan spoor je echt niet, als je dat betaalt voor een stoel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Om te beginnen is het btw tarief geen 21%, en is dat dus onzin.
Ze mogen prijzen excl. btw gebruiken om te adverteren, als er nergens van tevoren gewaarschuwd werd voor die verplaatsingskosten kan je daar ook over klagen. Nergens dat het bedrijf zo te zien grof in de fout is gegaan, maar eerlijk zaken doen is het ook niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan ze er trouwens alleen aan ophangen als ze het ergens hebben gehad over een totaalbedrag zonder er btw bij te rekenen, dan hadden ze moeten schrijven dat het totaal ex. was. |
Wat zijn überhaupt verplaatsingskosten? Gewoon kosten van thuisbezorgen? Ik vind het niet zo gek dat die voor rekening van de klant komen, maar het is wel degelijk lullig dat ze dat niet netjes hebben gezegd. Je hebt als klant ook wel een klein beetje een onderzoeksplicht, ook in het Belgische recht neem ik aan, maar ik vind dit toch wel een beetje dubieuze gang van zaken.
Maar helaas, de meeste dubieuze zaken zijn dubieus omdat ze op het randje zijn, en dan sta je helaas niet sterk als je een brief stuurt. |
De firma is gelegen in Duitsland en de kantoorspullen komen ook uit Duitsland.
Ter plaatse iets meenemen is niet mogelijk want ze hebben in België geen stock, waardoor er dan ongeveer 6% verplaatsingskosten bijkomt. De BTW is in België inderdaad 21% en er wordt op de bestelbon geen bedrag gezet, noch dat er verplaatsing of exclusief btw zijnde is. Ik weet dat er op zich niets aan te doen is, maar het is niet echt koosjer wat die firma doet mijn inziens. En ik betaal liever 1000€ aan een ergonomische goed voor de rug zijnde bureaustoel, dan voor 50€ iets te hebben waar je na een uur zitten pijn van krijgt enz, aangezien ik veel tijd spendeer in mijn stoel. |
Heeft België niet zoiets als geschillencommissies consumentenzaken in Nederland?
|
Laat ze dat ding ophalen en kijk ergens anders eens voor een goede stoel, als een bedrijf mij zo zou naaien had ik er geen zaken meer mee willen doen :o
|
Citaat:
Daarbij komt het feit dat het in een showroom was, waar volgens mij sowieso bijna nooit BTW inbegrepen zit aangezien de doelgroep bedrijven zijn, niet consumenten. Heb je eigenlijk een betalingsdocument ondertekend toen je met visa betaalde? Want ofwel heb je getekend en dan heb je de volledige prijs gezien lijkt me ofwel heb je niet getekend en mogen ze legaal gezien het geld niet van je rekening halen. (of vergis ik mij hier?) |
Citaat:
Principieel heel mooi, maar ik vrees dat je er dan meer tijd en geld in moet steken dan wat ze schuldig is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Normaal gezien zou zo'n zaak volgens mij voor de vrederechter verschijnen aangezien het gaat om een geschil dat dat lager is dan 1860 EUR, maar ik weet niet of dat ook zo is wanneer één van de betrokkene van een andere nationaliteit is. Ik zeg niet dat het ondoenbaar is, maar ik zou dan toch eerst wat meer zekerheid proberen te vergaren over het al dan niet in mijn recht zijn. |
In antwoord : geen betalingsdocument ondertekend voor de visa en is van rekening afgegaan.
Het is een kantoormeubelenzaak, sommige bedrijven moeten misschien geen btw betalen, maar je hebt bedrijven die wel moeten. Dus een duidelijke vermelding zou er mogen zijn. Indien dit alles voordien meegedeeld zou zijn had ik alsnog de stoel gekocht, ik voel me nu gewoon genaaid omdat ze het zo achter de rug om doen. |
Citaat:
Maar misschien kan dat in België wel helemaal niet. |
Citaat:
iig, zo is t in Nederland geregeld. |
Citaat:
Volgens mij komt zo'n zaak dus gewoon voor een vrederechter. Of het feit dat het om een buitenlands bedrijf gaat de zaak verandert (en de klacht dus ergens anders moet voorkomen) zou kunnen. Citaat:
|
er gaat een klacht ingedient worden bij die comissie in België , alsook een bij visa hoe het kan dat het bedrag afgaat met gewoon de nummers zonder enige handtekening of aanvaarding.
Voor mijn part mag dit topic gesloten worden. |
Citaat:
Veel geluk ermee alleszins (y) |
Als hij telefonisch bestelt is, is het een koop op afstand en mag je er in nederland binnen een week vanaf zien. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar je zou er naar kunnen kijken.
Daarnaast moet jij uit de catalogus/bestelbon kunnen opmaken hoeveel de stoel gaat kosten. Er moet dus ergens staan dat de prijzen exc. btw en verplaatsingsvergoeding zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
poe heey, heb je zo;n vette kont?
|
Citaat:
Alsook, de bestelbon die wij meekrijgen was zonder enige prijs en geen enkele vermelding van de extra kosten. |
Citaat:
Het is niet omdat u zo'n stoel daarvoor nodig zou hebben dat iedereen zo is, gelieve nuttige reacties te geven. |
Citaat:
|
is doe stoel van goud ofzo dat ie zo duur is :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40. |