![]() |
Fan control software, welke?
Kent er iemand een programme waar je zelf te snelheid van je fans kan mee bepalen. Heb fanspeed geprobeert maar het programma werkt nie bij mij :s
Mss iemand goeie stips of goeie programma's MVG Nico |
Titel even aangepast :)
Speedfan zou moeten werken. Als dat niet werkt lijkt het me sterk dat andere software ook werkt. Je moet er wel rekening mee houden dat sowieso niet elk moederbord regeling van het voltage ondersteunt op de driepins-connectoren, en het werkt ook niet als je moederbord het toerental van de fans niet of niet goed uitleest. |
heb nu een Gigabyte GA-8IPE1000-G en hierbij werkt het nie. Ook bij mijn vorige een Asus P4P800S-X werkte het ook niet, en dat vind ik toch maar raar
|
Hoe heb je je fans aangesloten? Rechtstreeks op de drie-pinscontroller (meestal genaamd 'CPUFAN' op het moederbord) of zit er iets als een Fanmate of andere fancontroller tussen?
|
ze zitten rechtstreeks op het moederbord op poort SYS_FAN
|
OK. Welnu, Speedfan ondersteunt niet alle chipsets; de meeste oude, gangbare moederborden wel, maar hoe het met moderne moederborden zit weet ik niet. Het is zaak dat te checken, dat kun je wel vinden in de documentatie van Speedfan. Speedfan past namelijk het voltage aan door de mosfet's (spanningsregelaars) op het moederbord aan te sturen. Dat werkt alleen bij bekende types.
|
maak 'm zelf!
http://www.heatsink-guide.com/control.shtml echt supersimpel, en ze werken als een trein. ik stop ze overal in: hubs, PC's, alles met een 12 volt fan is niet veilig voor mij :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50. |