![]() |
[WO] Sociologie
Ik ben dus weer in ernstig studiekeuzetwijfelvaarwater gekomen - voor de zoveelste keer, eigenlijk. Ja, ik hoor tot de categorie hopeloze gevallen, ik weet het hoor. :o Nou ja, taalwetenschap blijft voorlopig mijn inschrijving, maar ik ga me nog een beetje verder oriënteren (beetje laat maar goed). Ik ga af op het grote lijstje der geschikte studies en ik kom wederom op sociologie uit. - in het bijzonder aan de UU.
Wie studeert dat aan de UU, of ergens anders? Kan iemand me vertellen (hoeft niet speciaal sociologie te zijn) hoe het zit met bijv. statistiek en de methodologische vakken in het programma? Is het een zware studie? Hoe wordt de stof getoetst? Wat voor links zijn er met andere wetenschapdisciplines, zoals economie (bah :o) of rechten? Ik ga niet vragen naar de beste universiteit, want de UU blijft de UU - dat is zeker. :) (y) Alvast bedankt. |
laat ? ik weet echt nog totaal niet wat ik ga doen :o
naamzoek de kip socionerd ardipardi generaliserende thread :o |
Volgens mij is taalwetenschap toch leuker ;)
|
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, dus vraag ik m'n lieve forumvrienden die sociologie studeren om hulp. :o
|
Moeten ze wel reageren
|
Blijkbaar vinden ze me niet aardig meer. :(
|
Alsof er nog niet genoeg (werkloze :o) sociologen zijn. Dan zou ik toch echt voor taalwetenschap kiezen, dan kun je tenminste nog leraar worden mocht je dat willen, of vertaler.
|
Ja, ik weet dat het arbeidsperspectief erg slecht is.
|
Het lijkt me ook niet leuk. Ik heb ooit een propedeuse culturele antropologie gedaan (een kleine maand ofzo) en dat was samen met sociologie. Ik kreeg niet echt de indruk dat het nu moeilijk of uitdagend zou worden en later hoorde ik dat dat inderdaad niet zo was.
|
Sociologie lijkt me juist wel leuk en interessant, maar inderdaad, door dat slechte beroepsperspectief ben ik er destijds best wel op afgeknapt. Maar ja, beroepsperspectief is wel belangrijk maar ook weer niet hét belangrijkste vind ik.
|
@Sylph: volgens mij ben jij gewoon bang om dingen af te sluiten. Weet je zeker dat je niet gewoon twijfelt omdat je bang bent dat je richtingen afsluit en niet meer terug kunt? Ik heb er zelf ook last van gehad toen ik mijn profiel moest kiezen, ik wist precies wat ik wilde maar durfde niet te kiezen omdat ik bang was dat het later niet de juiste keuze zou blijken te zijn. Wat ik over het hoofd zag is dat ik niet twijfelde omdat een ander profiel me leuker leek, maar omdat ik bang was dat het niet de goede keuze zou zijn. :o Realiseer je dat deze keuze niet het eind van de wereld is, dat je altijd nog kunt veranderen.
OT: beroepsperspectief is zeker belangrijk, maar plezier in je studie ook. Met een academisch diploma op zak is de kans op een baan toch behoorlijk groot. Oké, het zal misschien geen wereldbaan zijn, maar je zult heus wel ergens terecht kunnen, ook al heeft dat misschien niets met je opleiding te maken. Je zult nooit weten wat de beste keus is, maar een slechte keus kun je niet meer maken. |
Nou, waarom ik twijfel heeft een paar oorzaken - maar de belangrijkste is gewoon dat ik niet weet wat ik leuk vind. Ik ben vaak niet helemaal eerlijk tegen mezelf. Doe daar een snufje faalangst en een beetje brede interesse bij en je hebt twijfel-Sylph. ;)
|
Citaat:
Met taalwetenschap kun je geen vertaler worden en ook geen leraar, tenzij je een universitair docent een leraar vindt. |
Ik studeer sociologie.
Maar overweeg over te stappen naar Psychologie, mis een beetje de uitdaging (zonder veel moeite bijna alles 7,5 en hoger). En het lijkt me ook interessanter het individu te bestuderen.. |
|
Citaat:
Sociologie lijkt mij heel erg interessant en dan aan de UVA, UU leek mij veel minder leuk (buiten het feit om dat utrecht is). Als socioloog kan je ook leraar worden btw. |
Citaat:
|
Mijn vader zegt dat sociologie een saaie studie is, dat je later alleen maar saai onderzoekwerk doet. Klopt dat? Ik wil namelijk niet de rest van mijn leven cijfertjes plaatsen maar ook een beetje groepen begeleiden enzo.
|
Citaat:
|
Citaat:
hoe 'weet' hij dat? ik heb besloten, nu het jaar vordert, toch sociologie te blijven doen: leuke en erg interessante onderwerpen, leuke mensen, interessante boeken etc. etc. ik krijg het iig steeds meer naar mijn zin, het is erg boeiend en het wordt ook steeds uitdagender. |
Volgens mij is het wel veel onderzoekswerk ja, sociologie. Die indruk kreeg ik wel tijdens de opendag. Ligt denk ook wel heel erg aan aan welke universiteit je het studeert.
|
Citaat:
|
Citaat:
HBO SPH/MWD/CMV zit heel weinig tot geen sociologie in.. oh het doet me pijn.. het is geen vergelijking !!!! Sociologie heeft NIKS te maken met mensen begeleiden. Laat je goed informeren. Bezoek de studiebeurs, open dagen, universiteiten! |
Hej,
Ik zit zelf ook sociologie te overwegen (met nog heel veel andere opties open :) ) http://www.elsevier.nl/survey/onderz...d=10&positie=2 Hier staat wat statistiek met betrekking tot de studies. groetjes |
Citaat:
Sociologie heeft inderdaad niet direct te maken met mensen begeleiden, maar wel met het kunnen begrijpen van waarom mensen in een groep/maatschappij zich op een bepaalde manier gedragen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56. |