![]() |
Pi onderzoeken
Ik doe een werkstuk over pi en nu wil ik weten of er evenveel van elk getal in een heel groot getal zit, dus evenveel enen als tweeen, en drieen etc. Maar aangezien dit alleen werkt bij heel veel decimalen moet ik wel heel veel met de hand tellen, kan de pc dit niet voor mij doen?
|
kan wel
moet je een pi met een groot aantal decimalen pakken (tijdje geleden stond er eentje op een forum hier... was ook jouw vraag??) dan kun je verschillende dingen doen a> na elk decimaal een enter zetten, dan kan ms word het voor jou sorteren, moet jij kijken waar het het langste is b> in wordpad openen, dan zeggen replace 1 with a (staat ergens onder edit) dan krijg je als het goed is te zien hoeveel hij er vervangen heeft (in sommige versies van word/wordpad/kladblok geeft hij wel weer hoeveel hij er vervangen heeft, in andere niet, moet je even uitproberen) o, ja replace all aanvinken http://forum.scholieren.com/biggrin.gif en dat herhalen voor alle getallen) |
Citaat:
|
http://www.cacr.caltech.edu/~roy/upi/pi.50000.html, ik kijk wel ff
edit: dit zijn de getallen EXCLUSIEF de eerste drie (dus 3.14...). Het totaal aantal decimalen waarop ik zocht was 49980, bijna 50000 dus. Code:
DGT VALUE [Dit bericht is aangepast door Socratesss (12-02-2002).] |
In hoeveel miljoen wil je ze hebben??
Maar heel erg bedankt allemaal. |
Heb ik ze allemaal opgeteld van de eerste miljoen, dus word laten vervangen kom ik er 17 te kort??? Arghg
Maar ik moet zeggen dat er heel vaak zo'n 300 afwijkt. Maar op de 100 000 is dat wel te verwaarlozen of niet? [Dit bericht is aangepast door Oen (12-02-2002).] |
Citaat:
Wat te doen: idd allemaal zoeken en vervangen, 0 door 0, 1 door 1 enz. De aantallen noteren, ff bij elkaar optellen om te kijken om hoeveel decimalen het ging. Nou je kunt wel rekenen dus ik hoef het je niet allemaal te vertellen (hoop ik). Ik denk, dat als je de eerste 40 miljoen telt (ik heb daar de site voor) dat je dan op keurige getallen uitkomt.. |
Met een simpel (Quick)BASIC programma'tje is dat zo gedaan...
|
Citaat:
je kunt met behulp van sigma (=???) en mu (=10000) misschien wel uitrekenen hoe groet de kans is het dan het ergens tussen +.3% en -.3% zit, maar omdat we sigma niet weten kan dat niet. Maar toch is die kans groot genoeg schat ik zo dus te verwaarlozen |
Ja maar ik wil dat best wel doen maar ik was zo'n uur bezig met de eerste miljoen en 40 uur te besteden aan een hypothese waarvan de uitkomst hoogstwaarschijnlijk niet schokkerend is, is in mijns inziens niet de moeite waard.
|
Citaat:
|
Ja dat zou mooi zijn,
Ik probeerde er net de eerste miljoen op te zetten maar volgens mij is hem dat toch iets te veel. lOL |
Citaat:
|
Citaat:
Is dit een raadsel?? |
Citaat:
valt best mee over het algemeen dat je echt niet op alle universiteiten zomaar toegang hebt tot super computers |
Weet je dat ik ooit tijdens wiskunde B les toen ik me verveelde de eerste 50 getallen van Pi heb geleerd. Ben ze nu weer vergeten hoor, maar was bezig met 50 - 100 http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
|
Citaat:
|
Citaat:
Code:
DIM a(10) |
Oke ik ga het eens proberen met q-basic, zelf weet ik hier niks van dus kom ik weer wat aan het leren. Bedankt
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57. |