![]() |
[NA] Druk bij respiratie
Hier volgt misschien wel een ontzettend domme vraag, ik waarschuw maar voor het geval dat :o :p..
Ik ben bezig de fysiologie van de longen te bestuderen. De drukken hebben hierbij de eenheid cm H2O. Hoe is deze eenheid anders (in Pascal, of in mm Hg) te schrijven? En ik wil eigenlijk ook wel weten waarom hierbij juist deze eenheid gebruikt wordt. |
dat je een beetje normale getallen hebt ;)
--> geen pascal omdat dat veel te klein is, en geen atm omdat dat te groot is. --> de drukverschillen in de longen zijn maar in de grootte van 2 mmHg (dit is gelijk aan 0,0026 atm en 266,6 Pa en 2,7 cm H2O) Dus het is gewoon om een makkelijk hanteerbaar getal te hebben. |
Wat een lelijke manier om een kracht per oppervlak op te schrijven. Verbaast me niks dat dit door natuurkundigen niet gebruikt wordt. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
1 atmosfeer is inderdaad gelijk aan 1,01*105 Pa. Gegeven is dat dit de druk is bij een kolom van 10 m H2O. De druk die 1 cm H2O uitoefent is dan een factor 103 kleiner; dit komt overeen met 1,01*102 Pa (ipv 1,01*101 Pa). Ik had zelf een waarde van ongeveer 98 Pa gevonden, just checking ;). Bedankt :). |
uit de altijd te vertrouwen binas: 1 cm H2O komt overeen met 9,8 x 10^1 Pa
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21. |